Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
25. marca 2014 prerokovala a následne schválila Národná rada Slovenskej republiky novelu zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Prezident Slovenskej republiky tento zákon podpísal dňa 9. apríla 2014, následne bol zverejnený v Zbierke zákonov pod číslom 102/2014 Z. z..
V rámci tejto novely bola schválená aj „prílepková“ novela zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorou sa do slovenského právneho poriadku zaviedla možnosť poskytovateľov investičnej pomoci poskytovať automatické daňové úľavy v špeciálnom režime, nevyžadujúcom si rozhodnutie vlády SR, a to pre investície v hodnote viac ako 200 miliónov eur.
Vytvorenie tohto špeciálneho režimu však zrejme nezamýšľaný dôsledok na transparentnosť a boj proti korupcii, nakoľko pri jeho využití nebude v žiadnej z fáz poskytovania daňovej úľavy vyžadované informovanie verejnosti.
Takto schválená právna norma je teda v rozpore s pravidlami transparentnosti, boja proti korupcii a zverejňovania informácií. Pritom ide o rozhodnutia, ktoré môžu rádovo dosahovať desiatky miliónov eur vplyvu na rozpočet verejnej správy (poskytnutá daňová úľava sa spravidla pohybuje na úrovni desiatok percent z celkovej investície, pričom ide o investície vyššie ako 200 miliónov eur).
Predložený návrh zákona preto opravuje tento nedostatok, a to zavedením obdobného postupu ako pri zverejňovaní zmlúv, uzatváraných verejným sektorom. Návrh ukladá poskytovateľovi investičnej pomoci povinnosť zverejniť rozhodnutie o poskytnutí investičnej pomoci (daňovej úľavy) podľa uvedeného špeciálneho režimu v Centrálnom registri zmlúv. po tomto zverejnení nadobudne rozhodnutie právoplatnosť.
Návrh zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet.
Predložený návrh právnej úpravy nebude mať dopad na životné prostredie. Návrh nezakladá nároky na tvorbu nových pracovných miest; návrh nepredpokladá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Znenie návrhu zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi SR, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B.Osobitná časť
K Čl. I
Ustanovuje sa povinnosť poskytovateľovi investičnej pomoci podľa zákona zverejniť rozhodnutie o schválení investičnej pomoci podľa § 4 ods. 5 a 6 a podľa § 7 ods. 4 a 5 zákona o investičnej pomoci v Centrálnom registri zmlúv.
Zároveň sa ustanovuje, že takéto rozhodnutie nadobúda právoplatnosť v kalendárny deň nasledujúci po dni zverejnenia uvedeným spôsobom.
K Čl. II
Stanovuje sa účinnosť zákona.