DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Účelom predkladaného návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení, je umožniť vdovám, ktoré ovdoveli pred 1. januárom 2004, a ktorým zanikol nárok na výplatu vdovského dôchodku podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004, obnoviť nárok na výplatu vdovského dôchodku od dovŕšenia dôchodkového veku.
Ústava Slovenskej republiky v článku 39 ods. 1 vymedzuje sociálne udalosti, v prípade ktorých sa občanom zaručuje právo na primerané hmotné zabezpečenie. Jednou z týchto Ústavou definovaných sociálnych udalostí je aj strata živiteľa. V článku 12 ods. 1 im Ústava SR zaručuje aj rovnosť v právach.
Vdovský dôchodok je jednou z pozostalostných dôchodkových dávok, ktorej účelom je pomôcť vdove prispôsobiť sa zmeneným sociálno–ekonomickým podmienkam, ktoré nastali v dôsledku úmrtia manžela a čiastočne nahradiť stratu jeho príjmu, ktorým sa podieľal na financovaní spoločnej domácnosti.
Výška vdovského dôchodku predstavuje v zásade 60% dôchodku zomretého manžela, ktorý poberal v čase svojej smrti, alebo na ktorý mal alebo by mal nárok v čase smrti.
Túto adaptačnú dobu zákon stanovuje v rozsahu jedného roka od smrti manžela. Adaptačné obdobie v rozsahu jedného roka od manželovej smrti ustanovuje zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení a rovnako v takom istom rozsahu toto obdobie ustanovovali aj predpisy o sociálnom zabezpečení, ktorých účinnosť zanikla pred 1. januárom 2004, t. j. po nadobudnutí účinnosti zákona o sociálnom poistení, ktorým sa realizoval prechod zo zabezpečovacieho systému na poistný systém.
Po uplynutí tohto tzv. adaptačného obdobia, predchádzajúca aj súčasná práva úprava vymedzujú situácie, v ktorých žena nárok na pokračovanie výplaty vdovského dôchodku. Jedná sa o situácie, ktorými je pozostalá manželka istým spôsobom limitovaná v tom, aby dokázala zabezpečiť porovnateľný životný štandard, ktorý mala spolu so svojim manželom pred jeho smrťou. V zásade ide o situácie, kedy sa vdova stará o nezaopatrené dieťa, je invalidná alebo dosiahla zákonom ustanovený vek a vychovala zákonom ustanovený počet detí.
Prijatím zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení sa s účinnosťou od 1. januára 2004 podmienky na ďalšiu výplatu vdovského dôchodku po uplynutí jedného roka od smrti manžela zjemnili, a to v tom, že na rozdiel od právnej úpravy účinnej pred 1. januárom 2004 sa nárok na ďalšiu výplatu vdovského dôchodku nepodmieňuje splnením zákonom ustanovených podmienok v určitom časovo vymedzenom období. Nárok na výplatu
vdovského dôchodku sa podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení obnovuje v ktoromkoľvek období, v ktorom vdova splní niektorú zo zákonom ustanovených podmienok.
Predchádzajúca právna úprava podmieňovala nárok na ďalšiu výplatu vdovského dôchodku splnením niektorej zo zákonom ustanovených podmienok najneskôr do uplynutia dvoch rokov po uplynutí tzv. adaptačného obdobia ( t. j. najneskôr do uplynutia troch rokov od smrti manžela).
Na rozdiel od predchádzajúcej právnej, t. j. úpravy účinnej pred 1.1.2004, zákon o sociálnom poistení umožňuje každej vdove obnoviť nárok na výplatu vdovského dôchodku dovŕšením dôchodkového veku.
Takúto možnosť ale nemajú ženy, ktoré ovdoveli pred 1.1.2004, nakoľko predchádzajúca právna úprava vôbec neumožňovala obnoviť nárok na výplatu vdovského dôchodku dovŕšením dôchodkového veku.
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v § 264 ustanovil, že priaznivejšie podmienky nároku na výplatu vdovského dôchodku po uplynutí jedného roka od smrti manžela sa nebudú vzťahovať na tie vdovy, ktorým vznikol nárok na vdovský dôchodok podľa predpisov účinných do 31. decembra 2003. Týmto ženám, ktoré ovdoveli pred 1. januárom 2004 zákon o sociálnom poistení tak neumožnil zlepšiť svoje primerané hmotné zabezpečenie v starobe opätovným poberaním vdovského dôchodku.
Nakoľko „stará“ právna úprava nepovažovala dovŕšenie dôchodkového veku za takú sociálnu udalosť, ktorá by po uplynutí jedného roka od smrti manžela umožňovala žene obnoviť nárok na výplatu vdovského dôchodku, na Slovensku existujú
ženy vdovy, ktoré po dovŕšení dôchodkového veku majú nárok na vdovský dôchodok (ovdoveli po 1.1.2004) a
ženy vdovy, ktoré po dovŕšení dôchodkového veku nemajú nárok na vdovský dôchodok (ovdoveli pred 1.1.2004).
Predkladaný návrh zákona ambíciu doplnením súčasnej právnej úpravy túto nerovnosť odstrániť a umožniť tak všetkým ženám, po dovŕšení dôchodkového veku, obnoviť nárok na výplatu vdovského dôchodku bez ohľadu na rok, v ktorom ovdoveli.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na hospodárenie obyvateľstva, na sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť, na zamestnanosť, na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti je uvedený v doložke vybraných vplyvov.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
V odseku 1 sa navrhuje, aby vdove, ktorej nárok na výplatu vdovského dôchodku zanikol podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004, a ktorá dovŕši dôchodkový vek po nadobudnutí účinnosti tohto zákona, vznikol opätovne nárok na jeho výplatu. Obnovenie nároku na výplatu vdovského dôchodku sa podmieňuje podaním žiadosti.
V odseku 2 sa navrhuje, aby vdove, ktorej nárok na výplatu vdovského dôchodku zanikol podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004, a ktorá dôchodkový vek dovŕšila pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona, vznikol opätovne nárok na jeho výplatu. Obnovenie nároku na výplatu vdovského dôchodku sa podmieňuje podaním žiadosti. V tomto prípade opätovný nárok na výplatu vdovského dôchodku môže vzniknúť najskôr od účinnosti tohto zákona.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti zákona na 1. september 2014.