vdovského dôchodku sa podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení obnovuje v ktoromkoľvek období, v ktorom vdova splní niektorú zo zákonom ustanovených podmienok.Predchádzajúca právna úprava podmieňovala nárok na ďalšiu výplatu vdovského dôchodku splnením niektorej zo zákonom ustanovených podmienok najneskôr do uplynutia dvoch rokov po uplynutí tzv. adaptačného obdobia ( t. j. najneskôr do uplynutia troch rokov od smrti manžela).
Na rozdiel od predchádzajúcej právnej, t. j. úpravy účinnej pred 1.1.2004, zákon o sociálnom poistení umožňuje každej vdove obnoviť nárok na výplatu vdovského dôchodku dovŕšením dôchodkového veku.
Takúto možnosť ale nemajú ženy, ktoré ovdoveli pred 1.1.2004, nakoľko predchádzajúca právna úprava vôbec neumožňovala obnoviť nárok na výplatu vdovského dôchodku dovŕšením dôchodkového veku.
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v § 264 ustanovil, že priaznivejšie podmienky nároku na výplatu vdovského dôchodku po uplynutí jedného roka od smrti manžela sa nebudú vzťahovať na tie vdovy, ktorým vznikol nárok na vdovský dôchodok podľa predpisov účinných do 31. decembra 2003. Týmto ženám, ktoré ovdoveli pred 1. januárom 2004 zákon o sociálnom poistení tak neumožnil zlepšiť svoje primerané hmotné zabezpečenie v starobe opätovným poberaním vdovského dôchodku.
Nakoľko „stará“ právna úprava nepovažovala dovŕšenie dôchodkového veku za takú sociálnu udalosť, ktorá by po uplynutí jedného roka od smrti manžela umožňovala žene obnoviť nárok na výplatu vdovského dôchodku, na Slovensku existujú
•ženy – vdovy, ktoré po dovŕšení dôchodkového veku majú nárok na vdovský dôchodok (ovdoveli po 1.1.2004) a
•ženy – vdovy, ktoré po dovŕšení dôchodkového veku nemajú nárok na vdovský dôchodok (ovdoveli pred 1.1.2004).
Predkladaný návrh zákona má ambíciu doplnením súčasnej právnej úpravy túto nerovnosť odstrániť a umožniť tak všetkým ženám, po dovŕšení dôchodkového veku, obnoviť nárok na výplatu vdovského dôchodku bez ohľadu na rok, v ktorom ovdoveli.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na hospodárenie obyvateľstva, na sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť, na zamestnanosť, na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti je uvedený v doložke vybraných vplyvov.