1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Martin Fecko.
Cieľom návrhu zákona je jednoznačne upraviť výmenu údajov a informácií medzi žiadateľom a Pôdohospodárskou platobnou agentúrou pri poskytovaní podpory v oblasti pôdohospodárstva a rozvoja vidieka tak, aby sa vylúčila voľná úvaha tejto agentúry pri rozhodovaní týkajúcom sa preukazovania vlastníckeho vzťahu, nájomného vzťahu alebo užívateľského vzťahu k pôde a v prípade nájomného vzťahu aj preukazovania úhrady nájomného zo strany nájomcu (žiadateľa) ako podmienok na získania podpory poskytovanej touto agentúrou.
Osobitne citlivo je vzťah medzi vlastníkom a nájomcom, resp. užívateľom vnímaný najmä v prípade nájmu pozemku na poľnohospodárske účely pri prevádzkovaní podniku, keďže doteraz neboli usporiadané všetky existujúce vzťahy medzi vlastníkmi týchto pozemkov a ich nájomcami, ktorí môžu žiadať o poskytnutie takejto podpory, pričom skutočnosť, že majú usporiadaný nájomný vzťah k pozemku netreba preukazovať obligatórne, ale len na požiadanie Pôdohospodárskej platobnej agentúry v zmysle § 10 ods. 1 nariadenia vlády SR č. 488/2010 Z. z. o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou priamych platieb, resp. v zmysle § 6 ods. 5 nariadenia vlády SR č. 152/2013 Z. z. o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou prechodných vnútroštátnych platieb.
V Slovenskej republike je totiž značná časť poľnohospodárskej pôdy obrábaná práve nájomcami a nie ich vlastníkmi. Dôvodom tejto skutočnosti je fakt, že po roku 1948 v procese kolektivizácie poľnohospodárstva boli vlastníci pôdy zbavení alebo boli nútení vstúpiť do jednotných roľníckych družstiev. Po roku 1989 získali pôdu späť, ale keďže nemajú potrebné stroje, zariadenia a ani finančné prostriedky, nie schopní ju obrábať a jedinou možnosťou ako udržať pôdu využívanú a obrábanú zostáva prenajať ju.
Platný právny stav tak umožňuje osobe fakticky užívajúcej poľnohospodársku pôdu bez nájomného vzťahu a neraz aj bez vedomia jej vlastníka získať podporu prostredníctvom Pôdohospodárskej platobnej agentúry, čo možno považovať za poškodzovanie vlastníka pozemku a porušovanie vlastníckeho práva garantovaného článkom 20 Ústavy Slovenskej republiky. V praxi bolo tiež zaznamenaných viacero prípadov, keď nájomcovia po určitom čase po uzavretí nájomnej zmluvy prestali platiť nájomné. Po skončení nájmu uplynutím
2
doby, na ktorú sa nájom dojednal, doterajší nájomca ako obchodná spoločnosť (podnik) zanikla a dlžné nájomné sa tým stalo vo väčšine prípadov nevymožiteľné. Výskytu týchto negatívnych javov v budúcnosti môže zabrániť práve prijatie návrhu zákona s tým, že súčasne bude potrebné novelizovať aj súvisiace ustanovenia nariadení vlády SR, čo je dôvodom, pre ktorý sa odkladá dátum nadobudnutia účinnosti návrhu zákona, aby vláda mala dostatočný čas na prijatie takýchto súvisiacich úprav.
Predkladaný návrh zákona vyvoláva pozitívne sociálne vplyvy, nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
B. Osobitná časť
K Čl. I
Terajšie znenie § 14 ods. 3 zákona č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o nájme poľnohospodárskych pozemkov“) ukladá nájomcovi povinnosť viesť a uchovávať evidenciu o dohodnutom a zaplatenom nájomnom za pozemky. Podľa § 14 ods. 2 tohto zákona nájomca zároveň povinnosť viesť evidenciu pozemkov, ktoré prenajaté, a ktoré sám vlastní a obhospodaruje podľa prenajímateľov a druhov pozemkov podrobnosti v tomto smere upravuje vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva SR č. 249/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe vedenia evidencie pozemkov v znení vyhlášky 333/2009 Z. z.
Údaje a informácie z oboch evidencií je nájomca v zmysle § 14 ods. 3 zákona o nájme poľnohospodárskych pozemkov povinný poskytnúť obvodnému pozemkovému úradu a Pôdohospodárskej platobnej agentúre na ich požiadanie, pričom zákon ani v poznámke pod čiarou nespresňuje prípady, keď sa tak deje, a len všeobecne odkazuje na ustanovenie o právomociach tejto agentúry uvedené v § 7 zákona č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o podpore“).
Analýzou príslušných zákonov a súvisiacich právnych predpisov možno dospieť k záveru, že k plneniu tejto povinnosti dochádza tak vo vzťahu k obvodnému pozemkovému úradu, ako aj Pôdohospodárskej platobnej agentúre v každom jednotlivom prípade bez toho, aby zákon takéto konanie ponechával na rozhodnutie uvedených orgánov štátnej správy. Tak je tomu napríklad v zmysle zákona Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov (kompetencie obvodného pozemkového úradu) alebo vyššie uvedenej vyhlášky upravujúcej podrobnosti o spôsobe vedenia evidencie pozemkov (napr. v § 3 ods. 2 sa ustanovuje, že ak sa ukončí vykonávanie poľnohospodárskej činnosti pri prevádzkovaní podniku, nájomca odovzdá evidenciu príslušnému obvodnému pozemkovému úradu t. j. nie na požiadanie, ale automaticky). Rovnako riešené povinnosti nájomcu ako žiadateľa
4
o podporu napr. na prvé zalesnenie poľnohospodárskej pôdy podľa § 11 15 nariadenia vlády SR č. 499/2008 Z. z. o podmienkach poskytovania podpory podľa programu rozvoja vidieka v znení nariadenia vlády SR č. 128/2010 Z. z.
Výnimku v tomto smere predstavuje práve § 10 ods. 1 nariadenia vlády SR č. 488/2010 o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou priamych platieb (ďalej len „nariadenie vlády SR č. 488/2010 Z. z.“), ktorý ustanovuje, že: Žiadateľ o priamu platbu je povinný na požiadanie platobnej agentúry riadne preukázať vlastnícky vzťah, nájomný vzťah alebo užívateľský vzťah k pôde.“. Práve toto ustanovenie z dôvodu ponechania rozhodnutia týkajúceho sa preukázania nájomného vzťahu k pôde na voľnej úvahe Pôdohospodárskej platobnej agentúry vytvára priestor na vznik situácií (čo sa v praxi aj deje), keď žiadateľ o podporu o ňu požiada a dostane ju aj bez toho, aby uzavrel zmluvu o nájme s vlastníkom poľnohospodárskej pôdy, ktorej sa podpora vyčlenená zo štátnych prostriedkov, resp. fondov Európskej únie, týka.
Obdobné ustanovenie obsahuje nariadenie vlády SR č. 152/2013 Z. z. o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou prechodných vnútroštátnych platieb (ďalej len „nariadenie vlády SR č. 152/2013 Z. z.“). Podľa § 6 ods. 5 tohto nariadenia vlády SR Žiadateľ o platbu podľa § 2 alebo 3 (t. j. o doplnkovú platbu na plochu a platbu na chmeľ) je povinný na požiadanie platobnej agentúry preukázať k pôde deklarovanej v žiadosti vlastnícky, nájomný alebo iný vzťah, ktorý ho oprávňuje túto pôdu užívať.“.
Takýto stav spôsobený nedokonalosťou platnej legislatívy poškodzuje vlastníka pozemku, a to aj z pohľadu ochrany vlastníckeho práva garantovaného článkom 20 Ústavy Slovenskej republiky. V praxi bolo tiež zaznamenaných viacero prípadov, keď nájomcovia po určitom čase po uzavretí zmluvy prestali platiť nájomné, napr. potom, ako dostali spomínanú podporu.
Nápravu v tomto smere možno dosiahnuť preformulovaním príslušných ustanovení právnych predpisov, pričom niektoré z nich vo výlučnej kompetencii vlády SR (nariadenia vlády SR č. 488/2010 a č. 152/2013 Z. z.) a po prijatí návrhu zákona tak budú musieť byť zodpovedajúcim spôsobom novelizované. Návrh zákona mení terajšiu formuláciu zákona o nájme poľnohospodárskych pozemkov tak, že povinnosť poskytovať údaje a informácie bude mať nájomca vždy vtedy, keď tak ustanoví príslušný zákon, a nie až na požiadanie Pôdohospodárskej platobnej agentúry.
V nadväznosti na to sa návrhom zákona konkretizuje aj poznámka pod čiarou k odkazu 13a, v ktorej sa demonštratívnym spôsobom uvádza § 10 ods. 1 nariadenia vlády SR č. 488/2010 a § 6 ods. 5 nariadenia vlády SR č. 152/2013 Z. z., ktoré bude potrebné novelizovať z časového hľadiska súčasne s prijatím návrhu zákona, aby sa nestalo, že platná právna úprava bude vnútorne rozporná. Okrem nariadení vlády SR bude v tejto súvislosti potrebné upraviť aj iné právne predpisy a normy, ktoré nie všeobecne záväzné, ale vo svojich ustanoveniach odkazujú na novelizáciou dotknuté zákony alebo nariadenia vlády
5
(napr. metodický pokyn Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR č. 387/2012-550).
Návrh zákona sa tak stane účinným nástrojom a stimulom na prinútenie nájomcov plniť si svoje záväzky voči prenajímateľom (vlastníkom pôdy) a zároveň napomôže tomu, aby informácie a údaje v integrovanom administratívnom a kontrolnom systéme, ktorý spravuje Pôdohospodárska platobná agentúra v zmysle § 10 zákona o podpore, najmä pokiaľ ide o prvky ako vlastník a nájom (nájomca) boli aktuálne, presné a pravdivé, ako to požaduje nariadenie Komisie (ES) č. 1122/2009 z 30. novembra 2009, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 73/2009, pokiaľ ide o krížové plnenie, moduláciu a integrovaný správny a kontrolný systém v rámci schém priamej podpory pre poľnohospodárov ustanovených uvedeným nariadením, ako aj podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 1234/2007, pokiaľ ide o krížové plnenie v rámci schémy podpory ustanovenej pre odvetvie vinohradníctva a vinárstva (Ú. v. L 316, 2.12.2009, s. 65).
K Čl. II
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na potrebu aktualizácie príslušného právneho predpisu.
K bodu 2
V nadväznosti na Čl. I a súvisiacu potrebnú novelizáciu nariadenia vlády SR č. 488/2010 a nariadenia vlády SR č. 152/2013 Z. z. je potrebné sprísniť podmienky, za ktorých Pôdohospodárska platobná agentúra podľa § 7 ods. 4 zákona o podpore môže poskytnúť žiadateľovi podporu na základe žiadostí v oblasti pôdohospodárstva a rozvoja vidieka vrátane zálohových platieb.
Návrh zákona ustanovuje, že Pôdohospodárska platobná agentúra bude môcť poskytnúť podporu len za predpokladu, že žiadateľ uhrádza nájomné a spĺňa ďalšie podmienky, ktoré právne akty Európskej únie a slovenské právne predpisy od neho požadujú.
V tejto súvislosti sa v poznámke pod čiarou k novozavedenému odkazu 27c zámerne demonštratívnym spôsobom uvádza týmto návrhom zákona novelizovaný § 14 ods. 3 zákona o nájme poľnohospodárskych pozemkov, ako aj nariadenia vlády SR č. 488/2010 Z. z. v znení neskorších predpisov a nariadenia vlády SR č. 152/2013 Z. z. v znení nariadenia vlády SR č. 20/2014 Z. z.
V uvedených nariadeniach vlády SR je v nadväznosti na návrh zákona nevyhnutné ustanoviť obligatórne preukazovanie vlastníckeho, nájomného alebo iného vzťahu žiadateľa k pôde pri každej žiadosti o platbu (bez požiadania zo strany Pôdohospodárskej platobnej agentúry).
6
K bodu 3
V prechodnom ustanovení sa kvôli dodržaniu princípu právnej istoty uvádza, že konania začaté pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona sa dokončia podľa doterajších právnych predpisov.
K Čl. III
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. januára 2015. Táto lehota je potrebná tiež z dôvodu, že súčasne s prijatím zákona by mali byť prijaté aj novely nariadenia vlády SR č. 488/2010 Z. z. v znení neskorších predpisov a nariadenia vlády SR č. 152/2013 Z. z. v znení nariadenia vlády SR č. 20/2014 Z. z.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Martin Fecko
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v článkoch 38 44 (poľnohospodárstvo a rybné hospodárstvo) a článkoch 107 109 (pravidlá hospodárskej súťaže pomoc poskytovaná štátmi) Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to v nariadení Komisie (ES) č. 1122/2009 z 30. novembra 2009, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 73/2009, pokiaľ ide o krížové plnenie, moduláciu a integrovaný správny a kontrolný systém v rámci schém priamej podpory pre poľnohospodárov ustanovených uvedeným nariadením, ako aj podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 1234/2007, pokiaľ ide o
7
krížové plnenie v rámci schémy podpory ustanovenej pre odvetvie vinohradníctva a vinárstva (Ú. v. L 316, 2.12.2009, s. 65) osobitne článok 7 tohto nariadenia identifikácia a registrácia platobných nárokov,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) na základe predloženého návrhu zákona nevyplýva pre Slovenskú republiku povinnosť transponovať sekundárne právo Európskej únie, keďže nariadenie uvedené v bode 3 písm. b) tejto doložky zlučiteľnosti je priamo aplikovateľné, a preto ani nemožno uviesť lehotu na transpozíciu (nariadenie nadobudlo účinnosť siedmym dňom po jeho uverejnení v Úradnom vestníku Európskej únie),
b) v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c) nariadenie Komisie (ES) č. 1122/2009 z 30. novembra 2009, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 73/2009, pokiaľ ide o krížové plnenie, moduláciu a integrovaný správny a kontrolný systém v rámci schém priamej podpory pre poľnohospodárov ustanovených uvedeným nariadením, ako aj podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 1234/2007, pokiaľ ide o krížové plnenie v rámci schémy podpory ustanovenej pre odvetvie vinohradníctva a vinárstva (Ú. v. L 316, 2.12.2009, s. 65), konkrétne článok 7 tohto nariadenia, požadujú vytvorenie elektronického registra na úrovni každého členského štátu Európskej únie, ktorý by dokázal efektívne vysledovať platobné nároky, a to aj pokiaľ ide o prvky tohto systému ako sú vlastník alebo nájom.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie
- úplne, keďže integrovaný administratívny a kontrolný systém bol v Slovenskej republike zavedený a spravuje ho Pôdohospodárska platobná agentúra v zmysle § 10 zákona č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov, pričom evidencia vedená podľa § 14 ods. 3 zákona č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov napomáha rovnako ako tento návrh zákona tomu, aby informácie a údaje v tomto systéme, najmä pokiaľ ide o prvky, ako vlastník a nájom (nájomca) boli aktuálne, presné a pravdivé.
8
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k
x
9
zvýšeniu regulačného zaťaženia?
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona bude znamenať pozitívny vplyv na hospodárenie obyvateľstva, konkrétne na vlastníkov poľnohospodárskej pôdy, ktorý ju prenajímajú subjektom na základe nájomnej zmluvy, osobitne v tých prípadoch, ak nájomcovia zároveň žiadateľmi o poskytnutie podpory v oblasti poľnohospodárstva a rozvoja vidieka prostredníctvom Pôdohospodárskej platobnej agentúry, keďže jeho prijatím sa zavedie obligatórna povinnosť zo strany týchto nájomcov poskytovať uvedenej agentúre údaje a informácie požadované právnymi predpismi, bez splnenia ktorej nebude možné takúto podporu získať. Vzhľadom na skutočnosť, že sa nevedie štatistika o tom, aký počet nájomcov nemá usporiadané nájomné vzťahy s vlastníkmi dotknutých pozemkov (poľnohospodárskej pôdy), nie je možné presne vyčísliť pozitívne dopady v tomto smere.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.