DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z.z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Igor Hraško.
Cieľom návrhu zákona je upraviť a doplniť zákon o samosprávnych krajoch v otázkach, ktoré sa týkajú dvoch orgánov územnej samosprávy podpredsedu samosprávneho kraja (ďalej len „podpredseda“) a hlavného kontrolóra samosprávneho kraja (ďalej len „hlavný kontrolór“).
V oboch prípadoch sa jedná skôr o menej intenzívne úpravy, ktorých účelom nie je širšia koncepčná a systematická zmena samosprávy vyšších územných celkov, ale naopak precizovanie a skvalitnenie existujúceho právneho rámca.
Svojim návrhom v skutočnosti reagujem na aktuálny spoločenský stav, ktorý nastal po komunálnych voľbách uskutočnených v novembri roku 2013. V rámci svojich prvých krokov vo funkcii začali zástupcovia občanov, ktorí boli zvolení v týchto voľbách, personálne obsadzovať ďalšie samosprávne orgány. Výsledkom ich uznesení je aj rozličný počet podpredsedov v jednotlivých krajoch v niektorom stačí len jeden (Žilina), v ďalšom potrební piati (Bratislava). Keďže som toho názoru, že samospráva by mala smerovať k harmonizácii a znižovaniu (aj organizačných) rozdielov medzi regiónmi, navrhujem, aby sa v zákone stanovil limit počtu podpredsedov pre všetky samosprávne kraje rovnako. Nepopierateľnou výhodou takéhoto obmedzenia v oblasti personálnej politiky orgánov samosprávneho kraja je aj ekonomická a hospodárska úspora, ktorá nastane v tých krajoch, ktoré budú musieť v dôsledku tohto návrhu zákona znížiť počet podpredsedov.
Okrem stanovenia maximálneho počtu podpredsedov by som chcel taktiež spresniť právnu úpravu týkajúcu sa hlavného kontrolóra.
Za týmto účelom sa návrhom zákona menia a dopĺňajú ustanovenia, ktorými sa:
sprísňujú kvalifikačné podmienky na personálne obsadzovanie funkcie hlavného kontrolóra samosprávneho kraja,
špecifikujú procesné postupy pri neúspešnej voľbe hlavného kontrolóra samosprávneho kraja v prípadoch, keď sa o miesto uchádza len jedna osoba.
Predkladaný návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľskú sféru, nevyvoláva sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
2
K bodu 1
V prvom bode predkladaného návrhu zákona je obsiahnutá veľmi jednoduchá úprava, ktorej obsahom je stanovenie maximálneho počtu podpredsedov samosprávneho kraja. V súčasnosti takáto úprava absentuje, čoho výsledkom je rôzny počet podpredsedov v jednotlivých samosprávnych krajoch.
Myšlienka stanovenia zákonného limitu pre počet osôb zastupujúcich predsedu samosprávneho kraja vychádza z ostatných zákonov regulujúcich územnú samosprávu:
v § 12a ods. 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave (ďalej len „zákon č. 377/1990 Zb.“) je stanovené, že primátora zastupujú traja námestníci;
v § 17a ods. 1 zákona č. 377/1990 Zb. je stanovené, že starostu mestskej časti zastupuje jeden zástupca, s výnimkou mestskej časti s viac ako 40 000 obyvateľmi, kde môže starosta zastupovaním poveriť dvoch zástupcov;
v § 11a ods. 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice (ďalej len „zákon č. 401/1990 Zb.“) je stanovené, že primátora zastupujú najviac dvaja námestníci;
v § 15a ods. 1 zákona č. 401/1990 Zb. je stanovené, že starostu mestskej časti zastupuje jeden zástupca;
v § 13b ods. 1 zákona č. 369/1993 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov je stanovené, že starostu zastupuje jeden zástupca, s výnimkou obcí s viac ako 20 000 obyvateľmi, kde môže starosta zastupovaním poveriť dvoch zástupcov.
Uvedený prehľad potvrdzuje nielen skutočnosť, že v ostatných zákonoch týkajúcich sa obecnej a mestskej samosprávy takýto limit existuje, ale naznačuje aj trend v jeho rozsahu (1-3 zástupcovia). Vzhľadom na tieto faktory je v predkladanom návrhu zákona stanovené obmedzenie počtu podpredsedov samosprávnych krajov na maximálne dvoch podpredsedov.
Stanovenie maximálneho počtu podpredsedov prispeje nielen k zjednoteniu organizácie samosprávy, ale bude mať aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Taktiež platí, že tento návrh v plnej miere rešpektuje organizačné princípy výstavby verejnej správy, predovšetkým princípy efektivity a hospodárnosti.
K bodu 2
Kvalifikovaní a kompetentní zamestnanci samosprávy základným predpokladom kvalitného a efektívneho výkonu samosprávy.
Vychádzajúc z tejto filozofie sa v predkladanom návrhu zákona navrhuje zvýšiť kvalitatívne a odborné požiadavky na hlavného kontrolóra samosprávneho kraja.
V súčasnosti musí mať hlavný kontrolór samosprávneho kraja ukončené vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa ekonomického, právnického alebo technického smeru 19a ods. 1 zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov]. V zmysle predkladaného návrhu zákona byť táto požiadavka sprísnená - hlavný kontrolór bude musieť mať ukončené vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa ekonomického, právnického alebo technického smeru.
Tento návrh je zvolený vzhľadom na skutočnosť, že funkciu hlavného kontrolóra možno najviac pripodobniť funkcii audítora, ktorý v zmysle zákona č. 540/2007 Z.z. o audítoroch, audite a
3
dohľade nad výkonom auditu a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov musí mať, okrem iného, vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa.
Zvýšením kvalifikačných požiadaviek na funkciu hlavného kontrolóra sa zabezpečí vyššia odbornosť v rámci výkonu samosprávy, ktorá by mala mať výrazný vplyv na všetky relevantné správne procesy a v konečnom dôsledku aj pozitívny dopad nielen na konkrétnych občanov samosprávneho kraja, ale aj na komunitu kraja ako celok.
K bodu 3
Aktuálna právna úprava neupravuje dostatočným spôsobom procesný postup, týkajúci sa voľby hlavného kontrolóra v situáciách, keď sa prihlásil len jeden kandidát a nie je zvolený.
Návrh zákona dopĺňa do zákona riešenie tejto situácie a ustanovuje, že v prípadoch, ak sa voľby zúčastnil len jeden kandidát a nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov zastupiteľstva, vyhlásia sa nové voľby.
Realizácia navrhovanej zmeny sa v praxi prejaví tak, že v prípade neúspešnej voľby vyhlási zastupiteľstvo na úradnej tabuli a spôsobom v mieste obvyklým deň konania novej voľby.
K bodu 4
Vzhľadom na niektoré úpravy a doplnenia, ktoré prináša predkladaný návrh zákona, je potrebné upraviť aj prechodné ustanovenia návrhu zákona. Konkrétne sa jedná o prípady, keď sa stanovuje maximálny počet podpredsedov a taktiež nové predpoklady na výkon funkcie hlavného kontrolóra.
Keďže niektoré samosprávne kraje majú v súčasnosti vyšší počet podpredsedov, stanovuje sa im 60-dňová lehota, aby znížili ich počet a uviedli faktický stav v samosprávnom kraji do súladu s návrhom zákona. Keďže podpredsedovia nemajú zo zákona stanovenú dĺžku funkčného obdobia a predseda samosprávneho kraja môže navrhnúť ich odvolanie, takáto úprava nie je retroaktívna.
V prípade výkonu funkcie hlavného kontrolóra sa odôvodnene predpokladať, že viaceré osoby, ktoré v súčasnosti vykonávajú túto funkciu, nespĺňajú predpoklady stanovené návrhom zákona. Prostredníctvom intertemporálnych ustanovení zákona sa stanoví taký režim, aby nové zákonné ustanovenia nezasiahli do práv takýchto osôb. Ustanovenia návrhu zákona by sa teda mali týkať len tých hlavných kontrolórov, ktorí zvolení do svojej funkcie po nadobudnutí účinnosti tohto návrhu zákona.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. septembra 2014.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Igor Hraško
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z.z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
5
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 302/2001 Z.z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
6
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Predpokladá sa, že návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, keďže niektoré samosprávne kraje budú musieť znížiť počet podpredsedov, čím sa ušetria financie, ktoré boli vyčlenené na ich mesačnú odmenu. Vychádzajúc z aktuálneho stavu by tento pozitívny vplyv mohol dosiahnuť ročnú úsporu vo výške 54.000 eur.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.