Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona o informáciách v záležitostiach Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov na rokovanie NR SR predkladajú poslanci NR SR Jozef Kollár a Jozef Viskupič.
Slovenská republika a jej fungovanie je úzko spätá s Európskou úniou a jej orgánmi. Dnes všeobecne rozšírená informácia hovorí, že 80% rozhodnutí najmä legislatívnej povahy prichádza práve z prostredia Európskej únie. Tieto následne rôznym spôsobom preberané do právneho poriadku Slovenskej republiky, resp. riadia sa nimi a fungujú podľa nich štátne orgány Slovenskej republiky.
Aj z tohto dôvodu je nutné poznať všetky takéto dokumenty, ktoré pre našu krajinu a jej fungovanie záväzné. Je preto vhodné vytvoriť a prevádzkovať databázu, v ktorej sa budú všetky takéto materiály zhromažďovať, triediť a prehľadným spôsobom usporadúvať tak, aby boli prístupné nielen orgánom štátu a ich pracovníkom pre ich pracovné potreby, ale aj širokej verejnosti, samosprávnym jednotkám, orgánom súdnej moci, mimovládnym organizáciám a pod.
Okrem toho je dôležité poznať aj proces vývoja jednotlivých dokumentov, postoje a názory našich vnútroštátnych orgánov pri ich vypracovávaní a tiež možnosť kontroly ochrany záujmov Slovenskej republiky pri tvorbe takýchto dokumentov. Preto je potrebné v uvedenej informačnej databáze pre záležitosti Európskej únie uverejňovať nielen výsledné dokumenty, ale aj rôzne predbežné správy, správy z rokovaní orgánov Európskej únie, na ktorej sa zúčastňujú zástupcovia Slovenskej republiky, programy rokovaní jednotlivých orgánov Európskej únie a pod.
Návrh zákona bude mať mierne negatívny dopad na štátny rozpočet, nakoľko bude potrebné vyčleniť cca dve pracovné sily na zriadenie informačnej databázy v Kancelárii Národnej rady Slovenskej republiky a túto databázu napĺňať. Koordinátor spracovávania takýchto materiálov smerom dovnútra je Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky; tu však pôjde len o administratívne spracovanie, na čo postačia vnútorné zdroje ministerstva.
Predložený návrh právnej úpravy nepredpokladá negatívny dopad na životné prostredie na miestnej, regionálnej i celoslovenskej úrovni. Návrh zakladá nároky na tvorbu nových pracovných miest vo verejnej správe v Kancelárii Národnej rady Slovenskej republiky v počte max. 2 pracovné miesta; návrh nepredpokladá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Znenie návrhu zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi SR, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B.Osobitná časť
Čl. I
K § 1
Predmetom úpravy navrhovaného zákona je úprava informačnej povinnosti v záležitostiach Európskej únie (ďalej len „EÚ“), t.j. úprava podmienok, rozsahu, spôsobu a postupu informovania v záležitostiach EÚ.
K § 2
Návrh zákona definuje povinne zverejňované dokumenty, ktorými sú
-dokumenty, ktorých autorom je orgán EÚ,
-dokumenty, ktorých autorom je orgán verejnej moci v Slovenskej republike a
-tiež dokumenty, ktoré majú predbežnú povahu, správy, informácie o rokovaní orgánov EÚ, program týchto rokovaní, správy z rokovaní a pod.
Ako príklad môže poslúžiť Rakúska republika, kde je niekoľko kategórií, do ktorých zverejňované dokumenty rozdeľované:
-materiály EÚ po ich obdržaní (t.j. zoradené podľa času),
-prehľad jednotlivých materiálov EÚ s termínovníkom (ich prerokovania),
-zasadnutia pracovných skupín,
-materiály EÚ podľa jednotlivých tém,
-materiály EÚ, ktoré majú byť prerokované na zasadnutiach rakúskeho parlamentu,
-priamy výber materiálov (napr. vyhľadávanie podľa identifikačného čísla materiálu).
K § 3
Ustanovenia § 3 spresňujú, čo sa na mysli pod niektorými materiálmi, ktoré sa majú zverejniť, keďže nejde, resp. nemusí ísť v danom prípade o konečný, oficiálny materiál konkrétneho orgánu EÚ. Pre naplnenie informačnej povinnosti a účelu informovanosti je však dôležité, aby aj materiály tejto povahy boli zverejnené a zverejňované. Ide o predbežné informácie, ktoré bude podávať minister zahraničných vecí a európskych záležitostí raz za polrok Národnej rade Slovenskej republiky a ktoré sa týkajú presne vymedzeného okruhu problematiky zmluvné základy EÚ, postavenie Slovenskej republiky v EÚ, prípadné zmeny tohto postavenia a tiež iné informácie podobného druhu, ktoré majú pre Slovenskú republiku z pohľadu jej fungovania v rámci podstatný význam. Ďalej je to prehľad udalostí na aktuálny kalendárny rok, jeho priebežné aktualizovanie a dopĺňanie, či oznámenia, ktoré sa týkajú prejednávania veci týkajúcej sa Slovenskej republiky pred Súdnym dvorom Európskej únie.
K § 4
Orgány verejnej moci v Slovenskej republike, ktoré spracovávajú materiály týkajúce sa EÚ, povinné elektronickou cestou takéto materiály zaslať ministerstvu zahraničných vecí a európskych záležitostí na spracovanie. Ministerstvo ich spracuje, opatrí tzv. povinnými náležitosťami (z dôvodov prehľadnosti a kategorizácie jednotlivých materiálov) a pošle na zverejnenie do informačnej databázy, vedenej Kanceláriou Národnej rady Slovenskej republiky.
K § 5
Informačná databáza pre záležitosti Európskej únie je informačným systémom verejnej správy podľa osobitného predpisu. Ide o verejne prístupnú databázu materiálov, kde budú tieto prehľadným spôsobom usporiadané a zverejňované tak, aby sa k nim umožnil hromadný prístup. Informačnú databázu vytvorí a bude prevádzkovať Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky.
K § 6
Upravujú sa podrobnosti zverejňovania materiálov v informačnej databáze, ako aj obmedzenia zverejňovania niektorých materiálov alebo ich častí. Materiál byť zverejnený v informačnej databáze bez zbytočného odkladu potom, ako bude odovzdaný na zverejnenie.
K § 7
Ustanoveniami tohto zákona nie je dotknutý zákon o slobodnom prístupe k informáciám a postupy v ňom upravené.
Čl. II
V zákone č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov sa dopĺňa úloha predsedu Národnej rady Slovenskej republiky prostredníctvom vedúceho Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky vytvoriť, viesť a prevádzkovať informačnú databázu.
Čl. III
V zákone č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov sa ministerstvu zahraničných vecí a európskych záležitostí dopĺňa kompetencia a úloha koordinátora zberu a prípravy materiálov na zverejnenie v informačnej databáze.
Čl. IV
Ustanovuje sa účinnosť zákona, pričom sa ponecháva dosť dlhá legisvakančná lehota na vytvorenie a prípravu informačnej databázy.