DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „národná rada“) Branislav Škripek a Jozef Viskupič.
V predchádzajúcich voľbách do Európskeho parlamentu (v roku 2009) mala Slovenská republika najnižšiu volebnú účasť zo všetkých krajín Európskej únie. Napriek tejto len 19,64% účasti však z viacerých prieskumov vyplýva, že vzťah Slovákov k Európskej únii je omnoho pozitívnejší napr. v porovnaní s Českou republikou, ktorej obyvatelia nie sú takí eurooptimisti.
Z prieskumov tiež vyplýva, že jedným z dôvodov nízkej účasti vo voľbách do Európskeho parlamentu je aj všeobecná neznalosť činnosti Európskeho parlamentu a jednotlivých poslancov Európskeho parlamentu. Občania Slovenskej republiky často krát nedisponujú takmer žiadnymi informáciami o tom, čo v Európskej únii presadzujú a čo robia europoslanci, ktorých si títo ľudia zvolili vo všeobecných, rovných, priamych voľbách s tajným hlasovaním.
Domnievame sa, že je potrebné vytvoriť priestor na to, aby europoslanci mali možnosť prezentovať svoje pôsobenie v Európskom parlamente, keďže v dôsledku prenesenia právomocí Slovenskej republiky na Európsku úniu má činnosť europoslancov vplyv na každodenný život každého jedného občana Slovenskej republiky. Navrhujeme, aby poslanci Európskeho parlamentu zvolení na území Slovenskej republiky mali priamo na pôde zákonodarného zboru (národnej rady) možnosť raz za kalendárny rok predniesť správu o svojej činnosti. Takýto návrh má minimálne tri pozitívne dopady:
1)zvyšuje a zlepšuje informovanosť verejnosti o práci poslancov v Európskom parlamente,
2)posilňuje vzájomnú väzbu medzi národnou radou a činnosťou poslancov Európskeho parlamentu,
3)zvyšuje informovanosť národnej rady o činnosti poslancov Európskeho parlamentu najmä vo vzťahu k uplatňovaniu zásady subsidiarity, ktorú poslanci Európskeho parlamentu môžu uplatňovať pri schvaľovaní právnych aktov Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, nemá vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky,