DÔVODOVÁ SPRÁVA
I.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“), predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Pavol Zajac a Ján Hudacký.
Predložený návrh zákona zavádza povinnosť okresnému úradu, že pokutu 166 eur za nepodrobenie vozidla v ustanovenej lehote pravidelnej technickej (STK) alebo emisnej (EK) kontrole, môže uložiť po uplynutí 30 kalendárnych dní od písomného upozornenia a vyzvania prevádzkovateľa vozidla na predloženie platného dokladu o absolvovaní STK alebo EK. Ak prevádzkovateľ vozidla v stanovenej lehote 30 dní nepredloží úradu platný doklad o absolvovaní príslušnej kontroly, môže začať okresný úrad správne konanie vo veci uloženia pokuty.
Do roku 2011 mohli byť sankcionovaní vodiči motorových vozidiel bez platnej STK alebo EK iba vtedy, ak ich pri jazde s vozidlom zastavili príslušníci PZ SR. Novelizácia zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorá vstúpila do účinnosti 1. februára 2012, umožňuje pokutovať majiteľov vozidiel bez platnej STK alebo EK v rámci správneho konania aj okresným úradom. Pokuta môže byť uložená za každé vozidlo a za každú kontrolu bez ohľadu na to, či je vozidlo prevádzkované alebo je dlhodobo „odparkované“ v garáži alebo stodole. Podľa informácií ministerstva dopravy, na Slovensku je 150-tisíc áut bez platnej STK a EK.
Pravidelnú STK a EK kontrolu musí v presne stanovených lehotách absolvovať každé vozidlo, ktoré je prihlásené do evidencie vozidiel a to bez ohľadu na to, či reálne jazdí alebo nie. Táto povinnosť vyplýva z predpisov Európskej únie a na Slovensku platí od marca 2005. Lehoty kontrol sa odvíjajú od dátumu prvej evidencie vozidla.
Predkladaný návrh zákona minimálny negatívny vplyv na štátny rozpočet, resp. rozpočet verejnej správy, pričom nemá vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti. Jednotlivé vplyvy podrobnejšie rozpísané v doložke vplyvov, ktorá je súčasťou predkladaného materiálu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
II.Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 a 2:
Navrhuje sa zaviesť povinnosť okresnému úradu uložiť pokutu 166 eur iba ak prevádzkovateľ vozidla, ktorému uplynula lehota k pravidelnej technickej kontrole, do 30 kalendárnych dní od písomného upozornenia nepredloží úradu platný doklad o absolvovaní technickej kontroly.
K bodom 3 a 4:
Navrhuje sa zaviesť povinnosť okresnému úradu uložiť pokutu 166 eur iba ak prevádzkovateľ motorového vozidla, ktorému uplynula lehota k pravidelnej emisnej kontrole, do 30 kalendárnych dní od písomného upozornenia nepredloží úradu platný doklad o absolvovaní emisnej kontroly.
K čl. II:
Účinnosť sa navrhuje ustanoviť od 1. septembra 2014.