K 1. júlu 2013 ukončil svoju aktívnu činnosť tzv. dočasný euroval – Európsky nástroj finančnej stability (EFSF), ktorý bol nahradený trvalým eurovalom – Európsky mechanizmus pre stabilitu (ESM).
Koordinácia hospodárskych politík členských štátov EÚ prebiehala v roku 2013 v rámci európskeho semestra. Európska komisia (EK) v dokumente Ročný prieskum rastu stanovila päť priorít v oblasti fiškálnej a štrukturálnej politiky na rok 2013:
•pokračovanie vo fiškálnej konsolidácii podporujúcej rast;
•obnovenie poskytovania úverov;
•podpora rastu a konkurencieschopnosti;
•boj s nezamestnanosťou;
•modernizácia verejnej správy.
Slovenská republika v apríli 2013 odovzdala EK Program stability a Národný program reforiem, v ktorých popísala už prijaté ako aj plánované štrukturálne a konsolidačné opatrenia počas nadchádzajúceho roku. EK zhodnotila Národný program reforiem SR a v máji 2013 publikovala špecifické odporúčania pre Slovensko. Európska rada následne v júli 2013 schválila pre SR nasledovné odporúčania:
•pokračovať vo fiškálnej konsolidácii s cieľom odstrániť nadmerný deficit v roku 2013 a dosiahnuť strednodobý rozpočtový cieľ (MTO) do roku 2017;
•pokračovať v stabilizácii dôchodkových systémov s dôrazom na zdravotnícke výdavky;
•pokračovať v boji proti daňovým podvodom a usilovať sa o zlepšenie výberu DPH;
•prijať opatrenia na podporu zamestnanosti, predovšetkým nízkopríjmových skupín a riešiť dlhodobú nezamestnanosť;
•riešiť vysokú nezamestnanosť mladých a prepojiť vzdelávanie s praxou;
•vzdelávanie marginalizovaných komunít;
•zefektívniť verejnú správu, vrátane lepšieho využívania eurofondov.
Súčasne s Ročným prieskumom rastu EK zverejnila v rámci procedúry makroekonomických nerovnováh aj Správu o mechanizme varovania. V nej identifikovala 14 členských štátov EÚ, v ktorých bolo potrebné vykonať hĺbkovú analýzu existencie makroekonomických nerovnováh, SR do tejto skupiny nebola zaradená.
Hospodárske riadenie v eurozóne bolo od mája 2013 posilnené dvoma nariadeniami (tzv. two pack), ktoré posilňujú rozpočtovú koordináciu členských štátov eurozóny ako aj systém dohľadu nad členmi eurozóny vo finančných ťažkostiach alebo poberajúcich externú finančnú pomoc. SR v zmysle „two packu“ v októbri 2013 predložila EK a Euroskupine návrh rozpočtového plánu na rok 2014, v ktorom deklarovala cieľ udržať nominálny deficit v nasledujúcich rokoch pod hranicou 3 % HDP a dlh pod úrovňou 57 % HDP.
EK zhodnotila v novembri 2013 návrh rozpočtového plánu SR nasledovne:
•Vo všeobecnosti je v súlade s Paktom stability a rastu a SR by mala dodržať 3% hranicu pre nominálny deficit v roku 2013 ako aj požadované fiškálne úsilie;
•Priemerné upravené konsolidačné úsilie dosiahne za obdobie 2010 - 2013 podľa EK až 2% HDP, čo výrazne prevyšuje požadované 1% HDP;
•Podľa prognózy EK je ale potrebné zabezpečiť udržateľnosť korekcie v roku 2014 a v nasledujúcich rokoch nahradiť jednorazové opatrenia štrukturálnymi.