1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
___________________________________________
Číslo: CRD-48/2014
835a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho n
ávrhu zákona
o krátkodobom nájme bytu (tlač 835)
v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Ústavnoprávny výbor Národnej rady ako gestorský výbor k vládnemu n
ávrhu zákona
o krátkodobom nájme bytu
(tlač 835) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 993 z 28. januára 2014 pridelila vládny návrh zákona o krátkodobom nájme bytu (tlač 835) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
2
Určila zároveň lehotu na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní odo dňa jeho pridelenia.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
Vládny návrh zákona o krátkodobom nájme bytu (tlač 835) výbory prerokovali a odporúčali ho schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 393 z 11. marca 2014,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 276 z 11. marca 2014 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 99 z 18. marca 2014.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V § 2 sa slová „pri opätovnom predĺžení“ nahrádzajú slovami „vrátane jeho predĺžení“.
Pripomienka spresňuje citované ustanovenie berúc do úvahy skutočnosť, že krátkodobý nájom bytu je možné za rovnakých podmienok predĺžiť dvakrát.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3
2.V § 3 ods. 1 sa slová „predĺžiť na ďalšie dva roky, a to najviac dvakrát.“ nahrádzajú slovami „predĺžiť najviac na ďalšie dva roky, a to dvakrát.“
Precizovanie dikcie v záujme objasnenia najdlhšej možnej doby trvania krátkodobého nájmu za pôvodne dohodnutých zmluvných podmienok.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V § 3 ods. 3 písm. b) sa slová „rozsah nájmu“ nahrádzajú slovami „rozsah užívania predmetu nájmu“.
Pripomienka precizuje jednu z náležitostí nájomnej zmluvy.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V § 3 ods. 4 sa slová „Prenajatý byt“ nahrádzajú slovami „Predmet nájmu“.
Legislatívno-technická pripomienka zjednocuje použitú terminológiu návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V § 3 odsek 5 znie:
„(5) Ak prenajímateľ nesplní povinnosť registrácie podľa osobitného predpisu5) spravuje sa nájom týmto zákonom okrem ustanovení § 7 ods. 1 a 4 a § 9 ods. 1; po márnom uplynutí lehoty na registráciu sa použijú ustanovenia § 711 ods. 1, 3 a 6 Občianskeho zákonníka a tento zákon. Prenajímateľ je povinný nájomcovi splnenie registračnej povinnosti preukázať.“.
V záujme odstránenia akýchkoľvek pochybností o aplikácii právneho režimu v kontexte uplatnenia § 3 ods. 5 sa výslovne ustanovuje, že ak prenajímateľ nesplní svoje povinnosti podľa daňových predpisov, nebude mu patriť výhoda v podobe flexibilnejšieho ukončenia krátkodobého nájmu bytu výpoveďou alebo odstúpením od nájomnej zmluvy. Je tak zrejmé, že aj napriek nesplneniu povinností prenajímateľa sa nájomný vzťah
4
bude naďalej spravovať režimom krátkodobého nájmu bytu s tým, že na ukončenie právneho vzťahu sa použijú ustanovenia § 711 ods. 1, 3 a 6 Občianskeho zákonníka. Zároveň zostáva zachovaná povinnosť prenajímateľa preukázať nájomcovi splnenie registračnej povinnosti.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V § 7 ods. 2 písm. a) sa slová „predmet nájmu nie je spôsobilý“ nahrádzajú slovami „sa predmet nájmu stal nespôsobilý“.
V záujme odlíšenia dôvodu výpovede a odstúpenia od nájomnej zmluvy sa precizuje dikcia, pričom je zrejmé, že pri výpovedi z nájmu bytu bude dôvod koncipovaný ako neskoršia nemožnosť riadneho užívania prenajatého bytu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V § 7 ods. 3 sa na konci pripája táto veta: „V prípade, ak sa v dôsledku porušenia registračnej povinnosti prenajímateľa podľa osobitného predpisu5) uplatní režim podľa § 3 ods. 5 platí, že výpovedná lehota v prípade výpovede zo strany prenajímateľa nesmie byť kratšia ako dva mesiace.“.
V záujme systematického ustálenia režimu uplatnenia § 3 ods. 5 pri súčasnej aplikácii vybraných ustanovení Občianskeho zákonníka je potrebné výslovne ustanoviť výpovednú lehotu, ktorá v prípade výpovede zo strany prenajímateľa nesmie byť kratšia ako dva mesiace, ak prenajímateľ poruší registračnú povinnosť podľa osobitného predpisu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V § 7 odsek 5 znie:
„(5) Nájomca je oprávnený od nájomnej zmluvy odstúpiť, ak predmet nájmu nebol odovzdaný v stave spôsobilom na dohodnuté užívanie alebo ak prenajímateľ v rozpore so zákonom jednostranne zmenil výšku nájomného a úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu a jeho príslušenstva.“.
V súvislosti so zmenou výpovedného dôvodu sa precizuje aj dôvod odstúpenia od zmluvy zo strany nájomcu, pričom tento sa rozširuje aj o prípad, ak
5
prenajímateľ v rozpore s týmto zákonom jednostranne zmení výšku nájomného a úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu a jeho príslušenstva.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V § 7 odsek 5 znie:
„(5) Nájomca je oprávnený od nájomnej zmluvy odstúpiť, ak predmet nájmu nebol odovzdaný v stave spôsobilom na dohodnuté užívanie alebo ak nájomca v rozpore so zákonom jednostranne zmenil výšku nájomného a úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu a jeho príslušenstva.“.
V súvislosti so zmenou výpovedného dôvodu sa precizuje aj dôvod odstúpenia od zmluvy zo strany nájomcu, pričom tento sa rozširuje aj o prípad, ak prenajímateľ v rozpore s týmto zákonom jednostranne zmení výšku nájomného a úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu a jeho príslušenstva.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
10.V § 9 ods. 2 druhej vete sa za slovo „uplatní“ vkladá čiarka.
Gramatická pripomienka.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V § 10 ods. 2 sa slová „§ 663“ nahrádzajú slovami „§ 663, § 666 ods. 1,“ a na konci sa pripájajú tieto slová: „ak tento zákon v § 3 ods. 5 neustanovuje inak.“.
Dopĺňa sa v poradí ďalšie ustanovenie Občianskeho zákonníka, ktoré sa v prípade aplikácie režimu krátkodobého nájmu nepoužije. V súvislosti so systémovým previazaním režim § 3 ods. 5 sa na konci dopĺňa aj výnimka z negatívneho výpočtu ustanovení Občianskeho zákonníka, ktoré sa nepoužijú.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
Gestorský výbor odporúča hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch nasledovne:
a)spoločne o bodoch 1 až 8, 10 a 11 s návrhom schváliť,
b) osobitne o bode 9 s návrhom neschváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona o krátkodobom nájme bytu (tlač 835) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o krátkodobom nájme bytu v druhom čítaní (tlač 835a) bola schválená uznesením Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky č. 405 z 18. marca 2014.
Uznesením č. 405a z 18. marca 2014 výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Otta Brixiho, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Róbert Madej v. r.
predseda Ústavnoprávneho výboru
Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava 18. marca 2014