K Čl. IPrvým právnym predpisom, ktorý je potrebné novelizovať v súvislosti s návrhom ústavného zákona, je zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov (ďalej len „Trestný poriadok“).
Obmedzenie prezidentskej imunity sa v trestnoprávnej rovine zohľadní vo viacerých bodoch. V prvom rade je nutné rozšíriť okruh osôb, ktoré sú vyňaté z pôsobnosti orgánov činných v trestnom konaní a súdu (§ 8 Trestného poriadku). Toto ustanovenie obsahuje výpočet osôb, ktoré majú v súčasnosti jurisdikčnú imunitu a ich trestné stíhanie je podmienené súhlasom ústavného súdu. Návrhom zákona sa tak k sudcom, sudcom ústavného súdu a ku generálnemu prokurátorovi pridáva aj prezident.
Vzhľadom na zmenu charakteru prezidentskej imunity je v trestnom procese potrebné doplniť ustanovenia, ktoré upravujú dva úzko súvisiace inštitúty - neprípustnosť trestného stíhania (§ 9) a zastavenie trestného stíhania (§ 215). Uvedené ustanovenia riešia situáciu, ako postupovať v prípade, ak ústavný súd nedá súhlas na trestné stíhanie. V takomto prípade je trestné stíhanie neprípustné a prokurátor musí obligatórne (povinne) zastaviť trestné konanie. Z pohľadu navrhovanej právnej úpravy je však dôležité ďalšie ustanovenie, ktoré sa nachádza duplicitne pri oboch ustanoveniach (pri § 9, aj pri § 215) a ktoré stanovuje to, že aj keď bolo trestné stíhanie zastavené z dôvodu neudelenia súhlasu, tak po zániku funkcie sudcu ústavného súdu, funkcie sudcu a funkcie generálneho prokurátora sa v trestnom stíhaní pokračuje (vydá sa uznesenia o pokračovaní v trestnom stíhaní, ak skutočnosti nasvedčujú tomu, že takýto postup je odôvodnený).
Návrh zákona aj v týchto dvoch bodoch navrhuje rozšírenie okruhu menovaných osôb o prezidenta, aby bolo umožnené jeho stíhanie po skončení výkonu jeho funkcie v situáciách, keď riadne stíhanie bolo znemožnené neudelením súhlasu ústavného súdu.
K Čl. II
Druhým právnym predpisom, ktorý je potrebné novelizovať v súvislosti s návrhom ústavného zákona, je zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 38/1993 Z.z.“).
Ako to už vyplynulo zo všeobecnej časti dôvodovej správy a aj z predchádzajúcich viet v osobitnej časti dôvodovej správy, zmena prezidentskej indemnity na jurisdikčnú imunitu spôsobila rozšírenie právomoci ústavného súdu. Táto skutočnosť je zohľadnená doplnením dvoch odsekov v štrnástom oddiele v § 74e zákona č. 38/1993 Z.z., v ktorom je upravená ďalšia disciplinárna a iná právomoc Ústavného súdu. Touto zmenou sa umožní ústavnému súdu aplikovať rovnaké procesné postupy, aké využíval pri vydávaní súhlasu so stíhaním alebo so vzatím do väzby iných osôb (sudcu alebo generálneho prokurátora Slovenskej republiky), aj v prípade prezidenta.
Ďalšia zmena sa týka osobitného konania o obžalobe na prezidenta republiky, ktoré je upravené v dvanástom oddiele zákona č. 38/1993 Z.z.. Pôvodne sa toto konanie viedlo v prípade spáchania dvoch činov– pri vlastizrade alebo úmyselnom porušení ústavy. Keďže v dôsledku návrhu ústavného zákona bude prezident za vlastizradu stíhaný v riadnom trestnoprávnom procese pred všeobecným súdom, je potrebné vypustiť ustanovenie v zákone č. 38/1993 Z.z., ktoré upravovalo