Dôvodová správaI. Všeobecná časť
Od 1. januára 2013 sa za príjem zo závislej činnosti podľa zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov považuje aj odmena za výkon funkcie predsedu, člena a zapisovateľa volebnej komisie, predsedu, člena a zapisovateľa komisie pre referendum a sčítacieho komisára.
Táto zmena v praxi spôsobila nemalé komplikácie, keďže okrem povinnosti uhradiť daň priniesla aj povinnosť zaplatiť z týchto odmien poistné na zdravotné poistenie. Samosprávy tak musia na jeden deň konania volieb nahlasovať do zdravotných poisťovní desaťtisíce členov volebných komisií a zároveň ich deň po voľbách zo zdravotných poisťovní odhlásiť.
Tento problém sa prejavil vo voľbách do VÚC, kedy kvôli poistnému vo výške € 1,58 za člena volebnej komisie boli samosprávy po celom Slovensku zavalené úplne zbytočnou administratívou. V tomto roku bude problém ešte vypuklejší, keďže nás čakajú 4 volebné dni.
Predkladaná novela preto navrhuje vyňať odmeny za výkon funkcie predsedu, člena a zapisovateľa volebnej komisie, predsedu, člena a zapisovateľa komisie pre referendum z príjmov zo závislej činnosti, z ktorých je potrebné platiť poistné na zdravotné poistenie. Zjednotil by sa tým výber poistného do zdravotných poisťovní s výberom odvodov sociálneho poistenia, keďže za členov volebných komisií sa už v súčasnosti neplatia odvody do sociálneho poistenia.
Navrhovaná zmena zásadne zníži administratívne zaťaženie samospráv, keďže samosprávy nebudú nútené vyplňovať desaťtisíce prihlášok a odhlášok do zdravotného poistenia pre členov volebných komisií. Zároveň znižuje administratívne zaťaženie zdravotných poisťovní, ktoré nebudú musieť spracovávať desaťtisíce prihlášok a odhlášok.
Dopad na verejné financie, resp. zdroje zdravotného poistenie je pritom v porovnaní s administratívnymi nákladmi zanedbateľný. Napr. v roku 2012 bolo vo voľbách 69 283 členov okrskových komisií, čo by znamenalo 138 566 administratívnych úkonov spojených s prihlásení a odhlásením a vyše 8 000 vykonaných platieb zo strany samospráv kvôli cca €384 000.
Ide pritom o finančné prostriedky, ktoré štát komplikovaným systémom prostredníctvom okresných úradov uhrádza samosprávam len preto, aby boli naspäť zaplatené do systému verejného zdravotníctva. Z pohľadu platieb štátu do systému verejného zdravotníctva ide o zanedbateľné financie (0,03% z € 1,2 mld., ktoré štát platí ročne za poistencov štátu), no pokiaľ by bol záujem zachovať tieto zdroje pre zdravotníctvo, bolo by možné napr. navýšiť platbu za poistencov štátu o 0,001 percentuálneho bodu zo súčasných 4% na 4,001%.
Návrh nemá významný vplyv na rozpočet verejnej správy keďže napriek zanedbateľnému zníženiu príjmov zdravotných poisťovní zároveň prináša administratívne a transakčné úspory pre samosprávy a zdravotné poisťovne. Návrh zákona má mierny pozitívny sociálny vplyv, keďže mierne zvyšuje čistú odmenu členov volebných komisií. Návrh zákona nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a právnymi predpismi Európskej únie.