N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
VI. volebné obdobie
Číslo:
Návrh
poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Viliama Novotného a Ľudovíta Kaníka
na vydanie
zákona, ktorým sa mení a dopĺňazákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Prekladajú:
Návrh na uznesenie:
Národná rada Slovenskej republiky
Viliam Novotný .................................
Ľudovít Kaník ...................................
s c h v a ľ u j e návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Viliama Novotného a Ľudovíta Kaníka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Bratislava, február 2014
N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
VI. volebné obdobie
Návrh
Zákon
z.........2014,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 580/2004 Z. z. zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 718/2004 Z. z. v znení zákona č. 305/2005 Z. z., zákona č. 352/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 282/2006 Z. z., zákona č. 522/2006 Z. z., zákona č. 673/2006 Z. z., zákona č. 358/2007 Z. z., zákona č. 518/2007 Z. z., zákona č. 530/2007 Z. z., zákona č. 594/2007 Z. z., zákona č. 461/2008 Z. z., zákona č. 581/2008 Z. z., zákona č. 108/2009 Z. z., zákona č. 192/2009 Z. z., zákona č. 533/2009 Z. z., zákona č. 121/2010 Z. z., zákona č. 136/2010 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 499/2010 Z. z., zákona č. 133/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 185/2012 Z. z., zákona č. 252/2012Z. z., zákona č. 395/2012 Z. z., zákona č. 421/2012 Z. z., zákona č. 41/2013 Z. z., zákona č. 153/2013 Z.z., zákona č. 220/2013 Z.z., zákona č. 338/2013 Z. z. a zákona č.:463/2013 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V §10b ods. 1 písm. a) sa za slová „rekreačnej starostlivosti podľa osobitného predpisu, 19a)“ dopĺňajú slová „a odmien za výkon funkcie predsedu, člena a zapisovateľa volebnej komisie, predsedu, člena a zapisovateľa komisie pre referendum,“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 18 znie:
18) § 5 ods. 1 písm. a) h) a k) a ods. 2 a 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.“
2.V § 11 ods. 3 sa na konci prvej vety dopĺňajú slová „a odmien za výkon funkcie predsedu, člena a zapisovateľa volebnej komisie, predsedu, člena a zapisovateľa komisie pre referendum“.
3.V §29b ods. 11 sa za slová „rekreačnej starostlivosti podľa osobitného predpisu, 19a)“ dopĺňajú slová „odmien za výkon funkcie predsedu, člena a zapisovateľa volebnej komisie, predsedu, člena a zapisovateľa komisie pre referendum,“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Od 1. januára 2013 sa za príjem zo závislej činnosti podľa zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov považuje aj odmena za výkon funkcie predsedu, člena a zapisovateľa volebnej komisie, predsedu, člena a zapisovateľa komisie pre referendum a sčítacieho komisára.
Táto zmena v praxi spôsobila nemalé komplikácie, keďže okrem povinnosti uhradiť daň priniesla aj povinnosť zaplatiť z týchto odmien poistné na zdravotné poistenie. Samosprávy tak musia na jeden deň konania volieb nahlasovať do zdravotných poisťovní desaťtisíce členov volebných komisií a zároveň ich deň po voľbách zo zdravotných poisťovní odhlásiť.
Tento problém sa prejavil vo voľbách do VÚC, kedy kvôli poistnému vo výške 1,58 za člena volebnej komisie boli samosprávy po celom Slovensku zavalené úplne zbytočnou administratívou. V tomto roku bude problém ešte vypuklejší, keďže nás čakajú 4 volebné dni.
Predkladaná novela preto navrhuje vyňať odmeny za výkon funkcie predsedu, člena a zapisovateľa volebnej komisie, predsedu, člena a zapisovateľa komisie pre referendum z príjmov zo závislej činnosti, z ktorých je potrebné platiť poistné na zdravotné poistenie. Zjednotil by sa tým výber poistného do zdravotných poisťovní s výberom odvodov sociálneho poistenia, keďže za členov volebných komisií sa v súčasnosti neplatia odvody do sociálneho poistenia.
Navrhovaná zmena zásadne zníži administratívne zaťaženie samospráv, keďže samosprávy nebudú nútené vyplňovať desaťtisíce prihlášok a odhlášok do zdravotného poistenia pre členov volebných komisií. Zároveň znižuje administratívne zaťaženie zdravotných poisťovní, ktoré nebudú musieť spracovávať desaťtisíce prihlášok a odhlášok.
Dopad na verejné financie, resp. zdroje zdravotného poistenie je pritom v porovnaní s administratívnymi nákladmi zanedbateľný. Napr. v roku 2012 bolo vo voľbách 69 283 členov okrskových komisií, čo by znamenalo 138 566 administratívnych úkonov spojených s prihlásení a odhlásením a vyše 8 000 vykonaných platieb zo strany samospráv kvôli cca €384 000.
Ide pritom o finančné prostriedky, ktoré štát komplikovaným systémom prostredníctvom okresných úradov uhrádza samosprávam len preto, aby boli naspäť zaplatené do systému verejného zdravotníctva. Z pohľadu platieb štátu do systému verejného zdravotníctva ide o zanedbateľné financie (0,03% z 1,2 mld., ktoré štát platí ročne za poistencov štátu), no pokiaľ by bol záujem zachovať tieto zdroje pre zdravotníctvo, bolo by možné napr. navýšiť platbu za poistencov štátu o 0,001 percentuálneho bodu zo súčasných 4% na 4,001%.
Návrh nemá významný vplyv na rozpočet verejnej správy keďže napriek zanedbateľnému zníženiu príjmov zdravotných poisťovní zároveň prináša administratívne a transakčné úspory pre samosprávy a zdravotné poisťovne. Návrh zákona mierny pozitívny sociálny vplyv, keďže mierne zvyšuje čistú odmenu členov volebných komisií. Návrh zákona nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a právnymi predpismi Európskej únie.
II. Osobitná časť
K čl. I
Bod 1 a 2
Rozširuje sa výnimka z definície zárobkovej činnosti pre účely zdravotného poistenia aj o odmeny za výkon funkcie predsedu, člena a zapisovateľa volebnej komisie, predsedu, člena a zapisovateľa komisie pre referendu.
Bod 3
Ruší sa povinnosť Finančnej správa SR poskytovať úradu elektronicky na účely vykonania ročného zúčtovania poistného podľa § 13 a 19 údaje z daňového priznania k dani z príjmov týkajúce sa odmien za výkon funkcie predsedu, člena a zapisovateľa volebnej komisie, predsedu, člena a zapisovateľa komisie pre referendu.
K čl. II
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia, keďže je vo všeobecnom záujme, aby zmeny v ňom obsiahnuté nadobudli účinnosť bezodkladne. V prípade hladkého legislatívneho procesu by sa tak mohlo stať ešte pred voľbami do Európskeho parlamentu 24. mája 2014.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Viliama Novotného a Ľudovíta Kaníka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
Návrh nemá významný vplyv na rozpočet verejnej správy keďže napriek zanedbateľnému
zníženiu príjmov zdravotných poisťovní zároveň prináša administratívne a transakčné úspory pre samosprávy a zdravotné poisťovne.
Z pohľadu rozpočtu verejnej správy pôjde o výpadok v maximálnej výške €110 000 za jeden volebný deň, čo predstavuje výpadok na strane neodvedených zdravotných odvodov zamestnanca (€1,58 za člena volebnej komisie). Z pohľadu rozpočtu zdravotných poisťovní by došlo k maximálnemu výpadku príjmov vo výške €400 000 za jeden volebný deň, ktoré však budú kompenzované značným znížením administratívneho zaťaženia. Väčšina z tohto výpadku však bude predstavovať úsporu zo strany štátu na výdavky spojené s voľbami, ktoré v prípade záujmu môžu byť kompenzované minimálnym zvýšením platieb za poistencov štátu o 0,001 p.b. zo súčasných zo 4% na 4,001%.
Sociálne vplyvy návrhu spočívajú v miernom zvýšení čistej odmeny členov volebných
komisií.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné.
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Viliam Novotný a Ľudovít Kaník
2.Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Viliama Novotného a Ľudovíta Kaníka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) v práve Európskej únie:
- primárnom:
Nie je upravená.
- sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii po 30. novembri 2009)
Nie je upravená.
- sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
Nie je upravená.
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na problematiku návrhu právneho predpisu vo vzťahu k právu Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.