V čl. IV sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, pričom aj v tomto prípade majú zmeny svoj pôvod v novej ústavnej úprave postavenia predsedu súdnej rady, na tento účel sa mu v rokovacom poriadku priznávajú oprávnenia ako v prípadoch podobných ústavných funkcií (predseda Ústavného súdu Slovenskej republiky, predseda Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, generálny prokurátor Slovenskej republiky) rešpektujúc pritom vzťah oddelenosti zákonodarnej moci a súdnej moci, keďže súdna moc nepodlieha kontrolnej právomoci parlamentu tak ako moc výkonná.
V čl. V sa mení a dopĺňa zákon č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení neskorších predpisov s cieľom vykonania obdobných zmien ako v prípade zákona o sudcoch a prísediacich aj v prípade prokurátorov – sprísnenie podmienok vzniku nároku na ďalší plat a kontrola PN-iek.
V čl. VI sa mení a dopĺňa zákon č. 185/2002 Z. z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Ide o novelizáciu, ktorá sa dotýka posilnenia pôsobnosti súdnej rady a jej predsedu, nového zloženie súdnej rady vrátane spôsobu ustanovenia jej predsedu.
V čl. VII sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov. Zavádza sa obligatórne vykonanie kontroly dodržiavania liečebného režimu, ak o jej vykonanie požiada predseda súdu alebo vedúci prokurátor – ide o priamu nadväznosť na zmenu statusových zákonov sudcov a prokurátorov (kontroly PN-iek).
V čl. VIII sa mení a dopĺňa zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Táto novela rieši predĺženie funkčného obdobia predsedov súdov z troch na päť rokov, zvyšuje počet podpredsedov súdov na veľkých súdoch na dvoch a ukladá predsedom súdov novú povinnosť v rámci dohľadu nad výkonom súdnictva osobitne sledovať plynulosť konania vo veciach, v ktorých boli konštatované prieťahy v konaní.
Vzhľadom na to, že návrh zákona reaguje na súčasne navrhované zmeny ústavy sú citácie ústavných článkov v osobitnej časti dôvodovej správy do značenej miery odkazom na súčasne predkladanú zmenu ústavy; na tento účel sa používa označenie „v navrhovanom znení“, pričom v prípade ostatných citácií ide o citáciu platného znenia ústavy. Analogicky to platí aj pre citácie novelizovaných zákonov. Úzka previazanosť návrhu zákona so súčasne predpokladanými ústavnými zmenami sa prejavuje aj tak, že prípadné zmeny v návrhu ústavného zákona budú mať vplyv na znenie predkladaného návrhu zákona.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky (de lege ferenda), ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie.
Návrh zákona bude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať vplyvy podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona bude mať negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, nakoľko bude potrebné zabezpečiť v rozpočtovej kapitole Najvyššieho súdu Slovenskej republiky nové zdroje na pokrytie platu predsedu súdnej rady a jeho paušálnych náhrad, rovnako aj tri