Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je zmena právnej úpravy profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov tak, aby sa začali v podmienkach Slovenskej republiky reálne využívať. Platné a účinné znenie zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „vysokoškolský zákon“) totiž obsahuje okrem štandardných akademicky orientovaných bakalárskych študijných programov aj tie, ktoré sa nezameriavajú na pokračovanie vo vysokoškolskom štúdiu druhého stupňa, s možnosťou iných kritérií akreditácie.
V praxi však Akreditačná komisia takéto osobitné kritériá nevydala. Výsledkom je, že v súčasnosti existuje len veľmi malý počet profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov, čo je aj dôvodom podania tohto návrhu zákona.
Medzi hlavné zmeny oproti dnešnému právnemu stavu patria:
ukončenie profesijne orientovaného bakalárskeho študijného programu aj iným dielom, ako záverečnou prácou (napríklad vytvorením IT programu),
zavedenie podmienky dvojročnej prestávky medzi ukončením profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov a prijatím na vysokoškolské štúdium druhého stupňa, a to v záujme dodržiavania účelu tohto študijného programu, ktorým je zvládnutie použitia získaných poznatkov čo najskôr pri výkone povolania,
odlišné zloženie skúšobných komisií pri profesijne orientovaných bakalárskych študijných programoch, a to v podobe najmenej dvoch významných odborníkov v danom študijnom odbore z praxe a jedného vysokoškolského učiteľa pôsobiaceho vo funkcii profesora alebo docenta,
povinnosť Akreditačnej komisie vydať osobitné kritériá používané pri posudzovaní spôsobilosti vysokej školy uskutočňovať študijný program oprávňujúci udeliť jeho absolventom akademický titul pre akademicky orientované bakalárske študijné programy a pre profesijne orientované bakalárske študijné programy,
zaradenie spolupráce vysokej školy so zamestnávateľmi, ich účasti na vzdelávacej činnosti vysokej školy a úrovne vykonávanej odbornej praxe medzi tieto osobitné kritériá (pri profesijne orientovaných bakalárskych študijných programoch),
zohľadňovanie profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov pri určovaní dotácie na uskutočňovanie akreditovaných študijných programov.
Návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, a to na zamestnanosť, nakoľko
navrhovatelia predpokladajú, že využívaním kvalitných profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov sa ich absolventi skôr zamestnajú, akoby mali čakať ďalšie dva roky na prijatie do prvého ročníka študijného programu druhého stupňa. Súčasne navrhovatelia očakávajú lepšiu prípravu absolventov profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov na trh práce.
Určitý dopad na rozpočet verejnej správy možno očakávať v nadväznosti na odlišné financovanie profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov, avšak navrhovatelia majú za to, že tento dopad bude riešený v rámci celkových finančných prostriedkov určených na financovanie verejných vysokých škôl.
Navrhovatelia nepredpokladajú dopady na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti či podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1 a 2
Navrhuje sa, aby bolo možné pri profesijne orientovaných bakalárskych študijných programoch nahradiť záverečnú prácu iným dielom. V praxi to môže vyzerať tak, že absolvent vytvorí napríklad vlastný IT program, pre ktorý nie je nutná klasická písomnosť, známa zo záverečných prác. Aj toto iné dielo však bude podrobené kontrole skúšobnej komisie, a preto nie na mieste obavy zo zľahčovania podmienok pre absolventov profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov.
K bodu 3
Ustanovuje sa obmedzenie pre absolventov profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov pri magisterskom alebo inžinierskom vysokoškolskom štúdiu, a to v podobe dvojročnej prestávky. Cieľom tohto druhu študijného programu je totiž čo najrýchlejšie zaradenie do zamestnania, čomu zodpovedá napríklad aj nahradenie záverečnej práce iným dielom, ako aj jeho ďalšie špecifiká.
K bodu 4
Mení sa zloženie skúšobných komisií pri profesijne orientované bakalárske študijné programy, a to spôsobom zvýrazňujúcim ich účel, ktorým je zvládnutie použitia získaných poznatkov čo najskôr pri výkone povolania.
K bodom 5 a 6
Podľa vysokoškolského zákona dnes Akreditačná komisia nie je povinná navrhnúť osobitné kritériá pri posudzovaní spôsobilosti vysokej školy uskutočňovať študijný program oprávňujúci udeliť jeho absolventom akademický titul pre akademicky orientované bakalárske študijné programy a pre profesijne orientované bakalárske študijné programy vysokoškolský zákon totiž hovorí iba o možnosti. Návrh zákona mení možnosť na povinnosť, a to v záujme sfunkčnenia profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov. Súčasne sa demonštratívne ustanovuje, čo medzi tieto osobitné kritériá patrí. Ide o kritériá súvisiace s potrebami trhu práce, a to spolupráca vysokej školy so zamestnávateľmi, účasť zamestnávateľov na vzdelávacej činnosti vysokej školy a úroveň vykonávanej odbornej praxe.
K bodu 7
Ustanovenie § 89 vysokoškolského zákona upravuje financovanie verejných vysokých škôl, pričom v odseku 4 prvej vete demonštratívne vymedzené rozhodujúce kritériá pri určovaní dotácie na uskutočňovanie akreditovaných študijných programov. Medzi ne sa návrhom zákona zaraďuje aj kritérium druhu bakalárskeho študijného programu, čím sa vytvára priestor pre lepšie financovanie profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov.
K bodu 8
V prechodných ustanoveniach sa Akreditačnej komisii ponecháva dostatočná lehota pre navrhnutie osobitných kritérií používaných pri posudzovaní spôsobilosti podľa § 82 ods. 2 písm. a) pre profesijne orientované bakalárske študijné programy (viac než šesť mesiacov od predpokladaného ukončenia legislatívneho procesu).
K Čl. II
Navrhuje sa, aby návrh zákona nadobudol účinnosť 1. júla 2014.