Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je zmena právnej úpravy profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov tak, aby sa začali v podmienkach Slovenskej republiky reálne využívať. Platné a účinné znenie zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „vysokoškolský zákon“) totiž obsahuje okrem štandardných akademicky orientovaných bakalárskych študijných programov aj tie, ktoré sa nezameriavajú na pokračovanie vo vysokoškolskom štúdiu druhého stupňa, s možnosťou iných kritérií akreditácie.
V praxi však Akreditačná komisia takéto osobitné kritériá nevydala. Výsledkom je, že v súčasnosti existuje len veľmi malý počet profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov, čo je aj dôvodom podania tohto návrhu zákona.
Medzi hlavné zmeny oproti dnešnému právnemu stavu patria:
•ukončenie profesijne orientovaného bakalárskeho študijného programu aj iným dielom, ako záverečnou prácou (napríklad vytvorením IT programu),
•zavedenie podmienky dvojročnej prestávky medzi ukončením profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov a prijatím na vysokoškolské štúdium druhého stupňa, a to v záujme dodržiavania účelu tohto študijného programu, ktorým je zvládnutie použitia získaných poznatkov čo najskôr pri výkone povolania,
•odlišné zloženie skúšobných komisií pri profesijne orientovaných bakalárskych študijných programoch, a to v podobe najmenej dvoch významných odborníkov v danom študijnom odbore z praxe a jedného vysokoškolského učiteľa pôsobiaceho vo funkcii profesora alebo docenta,
•povinnosť Akreditačnej komisie vydať osobitné kritériá používané pri posudzovaní spôsobilosti vysokej školy uskutočňovať študijný program oprávňujúci udeliť jeho absolventom akademický titul pre akademicky orientované bakalárske študijné programy a pre profesijne orientované bakalárske študijné programy,
•zaradenie spolupráce vysokej školy so zamestnávateľmi, ich účasti na vzdelávacej činnosti vysokej školy a úrovne vykonávanej odbornej praxe medzi tieto osobitné kritériá (pri profesijne orientovaných bakalárskych študijných programoch),
•zohľadňovanie profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov pri určovaní dotácie na uskutočňovanie akreditovaných študijných programov.
Návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, a to na zamestnanosť, nakoľko