Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Navrhovatelia predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Cieľom návrhu zákona je vytvoriť podmienky pre zníženie nezamestnanosti absolventov. Nezamestnanosť v Slovenskej republike sa totiž pohybuje okolo úrovne 13,5 %, no nezamestnanosť absolventov je značne vyššia na úrovni 35 %. Zamestnávatelia v tejto súvislosti zdôrazňujú, že najväčšou bariérou pri zvyšovaní zamestnanosti vysoké odvody zamestnancov.
Po vzore odvodovej úpravy dlhodobo nezamestnaných sa preto navrhuje vytvorenie nasledovnej schémy znižovania odvodov:
zjednotenie sumy, pri ktorej sa odvody platiť nemusia, pre absolventov stredných škôl s absolventmi vysokých škôl,
odvodové prázdniny na pracovné miesto vytvorené pre absolventa strednej školy alebo vysokej školy, a to v dĺžke 12 mesiacov po tom, čo takýto absolvent štúdium ukončil.
Táto schéma bude nápomocná v zlomovom období každého absolventa, t. j. po skončení štúdia. Odvodové prázdniny sa však uplatnia iba vtedy, keď s tým absolvent vysloví súhlas.
Navrhované znenie zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy najmä v zvýšení zamestnanosti mladých ľudí a v tejto súvislosti možno očakávať lepšie hospodárenie obyvateľstva. Prirodzene, zníženie odvodov sa negatívne prejaví na rozpočte verejnej správy.
Vo vzťahu k študentom stredných škôl možno očakávať len veľmi obmedzené dopady. Pri dvanásťmesačných odvodových prázdninách od úspešného ukončenia štúdia sa dajú predpokladať vyššie dopady, ale tiež nie zásadného charakteru - to vzhľadom na skutočnosť, že zníženie odvodov podlieha rovnakým obmedzeniam ako zavedené zníženie odvodov pre dlhodobo nezamestnaných (zamestnávateľ musí prijať absolventa ako nového zamestnanca a neprepúšťať existujúcich, nesmie mať záväzky voči rozpočtu a pod.).
Ministerstvo financií odhadlo1 náklady na zavedenie tohto opatrenia pre dlhodobo nezamestnaných na 5 351 000 eur pre rok 2014. To podľa odhadu navrhovateľov predstavuje aj hornú hranicu pre fiskálny dopad navrhovaného zníženia odvodov pre absolventov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
1 Dodatok k hodnoteniu Rozpočtu verejnej správy na roky 2014 až 2016 (december 2013), strana 14. Dostupné na
http://www.rozpoctovarada.sk/download2/HodnotenieRVS_2014_2016_ADDENDUM_02.pdf
.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Ustanovenie § 4 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov upravuje okrem iného aj podmienky, za ktorých sa fyzická osoba v právnom vzťahu, ktorý jej zakladá právo na pravidelný mesačný príjem podľa § 3 ods. 1 písm. a) a ods. 2 a 3 zákona nepovažuje za zamestnanca na účely nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia a poistenia v nezamestnanosti. Ustanovenie § 4 ods. 1 písm. d) sa v tejto súvislosti vzťahuje na dlhodobo nezamestnaných občanov. Pod rovnaké písmeno sa z legislatívno-technického hľadiska navrhuje zaradiť nová úprava týkajúca sa odvodových prázdnin po dobu dvanástich mesiacov od úspešného ukončenia štúdia absolventov stredných škôl a vysokých škôl. Oproti platnému a účinnému právnemu stavu sa § 4 ods. 1 písm. d) vkladá aj nový bod 7., ktorý dáva dlhodobo nezamestnaným a absolventom možnosť byť zamestnancom na účely nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia a poistenia v nezamestnanosti, ak sa na tom so zamestnávateľom dohodne.
K bodu 2
Ustanovenie § 4 ods. 5 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov dnes pre účely limitu pre neplatenie odvodov z dohody o brigádnickej práci študentov arbitrárne používa kritérium veku 18 rokov. Študenti, ktorí nedovŕšili 18 rokov veku tak majú na trhu práce výrazne horšie postavenie, ako ich starší kolegovia. Okrem pochybností, či je toto riešenie spravodlivé, pri ňom vyvstáva aj otázka súladu s čl. 12 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky, zakazujúcej okrem iného diskrimináciu z dôvodu veku. Novelizačným bodom sa preto kritérium veku odstraňuje a celkový limit pre neplatenie odvodov pre študentov sa jemne zvyšuje z doterajších 19,72 % priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej štatistickým úradom za rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, za ktorý sa platí poistné na dôchodkové poistenie, na 20 %.
K bodu 3
Prechodnými ustanoveniami sa ustanovuje, že nová právna úprava sa bude vzťahovať aj na pracovné zmluvy či dohody o brigádnickej práci študentov, ktoré boli uzavreté pred nadobudnutím účinnosti návrhu zákona.
K Čl. II
Navrhuje sa, aby nová právna úprava nadobudla účinnosť 1. júla 2014.