Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je vytvoriť predpoklady pre znižovanie nezamestnanosti absolventov stredných odborných škôl prostredníctvom využívania praxe u skutočných zamestnávateľov.
Navrhovatelia majú za to, že ak byť prax súčasťou odborného vzdelávania, je potrebné v zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zmeniť ustanovenia upravujúce štátny vzdelávací program, ako aj praktické vyučovanie.
Prvou zmenou je zavedenie povinnosti realizovať časť praktického vyučovania aj u fyzických osôb alebo právnických osôb, ktoré v danej oblasti odborného vzdelávania reálne fungujú. Vzhľadom na dôležitosť praxe sa ustanovuje, že takáto prax musí predstavovať aspoň 25 % času z vyučovacích hodín v poslednom ročníku. Nie je totiž žiaduce, aby sa žiaci v poslednom ročníku pripravovali výlučne teoreticky, pretože sa tým oslabuje prvok spájania doteraz naučených vedomostí s ich reálnym uplatňovaním mimo strednej školy.
Druhá zmena mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov tak, že sa pre zamestnávateľov otvára možnosť požiadať o príspevok na úhradu nákladov vzniknutých v súvislosti s praktickým vyučovaním. Tento príspevok bude poskytovaný fakultatívne, t. j. nebude naňho právny nárok a o jeho poskytnutí budú rozhodovať príslušné výbory pre otázky zamestnanosti. Maximálna výška sa viaže na aktuálnu sumu minimálnej mzdy.
Návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, a to na zamestnanosť, nakoľko navrhovatelia predpokladajú, že zapojením študentov do praxe sa vytvoria predpoklady pre ich jednoduchšie zamestnávanie po skončení štúdia.
Negatívny vplyv sa predpokladá v súvislosti s novým príspevkom pre zamestnávateľov, avšak vzhľadom na jeho maximálnu výšku a fakultatívnosť sa nepredpokladajú negatívne vplyvy väčších rozmerov. Tieto náklady budú riešené v rámci Európskeho sociálneho fondu a celkového financovania aktívnej politiky trhu práce na roky 2014-2020.
Navrhovatelia nepredpokladajú dopady na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti či podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Do štátnych vzdelávacích programov pre odborné vzdelávanie sa zaraďuje podmienka vykonať časť praktického vyučovania u zamestnávateľov, čím sa sleduje najmä cieľ pripraviť absolventov pre trh práce. Počíta sa aj so situáciami, kedy by vhodní zamestnávatelia neboli k dispozícii; v tomto prípade môže Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky rozhodnúť, že sa táto podmienka nepoužije. Rovnako sa tomuto ústrednému orgánu štátnej správy ponecháva možnosť použiť správnu úvahu pri rozhodnutí o výnimke, a to keď sa vykonanie podmienky dostane do rozporu s verejným záujmom.
K bodu 2
Upravuje sa rozsah, v akom sa vykoná praktické vyučovanie v poslednom ročníku strednej odbornej školy a konzervatória.
K bodu 3
Vytvárajú sa predpoklady pre poskytnutie osobitného príspevku na úhradu nákladov, ktoré vznikli zamestnávateľom v oblasti odborného vzdelávania pri praktickom vyučovaní.
K bodu 4
V prechodných ustanoveniach sa Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (ako ústrednému orgánu štátnej správy, do ktorého vecnej pôsobnosti patria aj štátne vzdelávacie programy) ponecháva dostatočná lehota na úpravu súčasného znenia štátnych vzdelávacích programov v súlade s ustanoveniami návrhu zákona. O šesť mesiacov viac dostávajú stredné odborné školy na úpravu školských vzdelávacích programov.
K Čl. II
K bodu 1
Medzi aktívne opatrenia na trhu práce sa zavádza príspevok na úhradu nákladov vzniknutých v súvislosti s praktickým vyučovaním, a to v maximálnej mesačnej výške zodpovedajúcej sume minimálnej mzdy. Upravujú sa ďalej náležitosti dohody o poskytnutí tohto príspevku po vzore príspevkov, ktoré tvoria súčasť aktívnych opatrení trhu práce už dnes.
K bodu 2
Nový príspevok na úhradu nákladov vzniknutých v súvislosti s praktickým vyučovaním sa zaraďuje medzi tie, ktoré nie sú právne nárokovateľné.
K Čl. III
Navrhuje sa, aby návrh zákona nadobudol účinnosť 1. júla 2014.