Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je vytvoriť predpoklady pre zvýšenie zamestnanosti mladých ľudí prostredníctvom inštitútu absolventskej praxe.
Na základe zákona č. 96/2013 Z. z. došlo okrem iného aj k zrušeniu nárokovateľnosti väčšiny príspevkov poskytovaných podľa zákona o službách zamestnanosti. Jedným z nich bol aj príspevok na vykonávanie absolventskej praxe. Po zmene právnej úpravy tak na poskytnutie príspevku nie je právny nárok žiadosti o jeho poskytnutie posudzujú členovia Výboru pre otázky zamestnanosti. Pre absolventov to znamená nižšiu mieru právnej istoty, pretože si vopred nemôžu byť istí, či na absolventskú prax príspevok dostanú alebo nie.
Návrh zákona tento stav mení tým spôsobom, že ak bude absolvent vykonávať absolventskú prax u zamestnávateľov, ktorí cez ňu preukázateľne pracovné miesta vytvárajú, tak bude príspevok poskytnutý nárokovateľne.
Prvým prípadom nárokovateľného poskytnutia príspevku budú zamestnávatelia, u ktorých v priebehu predchádzajúcich 48 mesiacov riadne ukončili absolventskú prax najviac dvaja absolventi školy. Druhým prípadom zamestnávatelia, ktorí prijali do pracovného pomeru alebo do obdobného pracovného vzťahu v predchádzajúcich 48 mesiacoch najmenej každého tretieho absolventa školy vykonávajúceho pre nich absolventskú prax alebo obdobný počet absolventov školy.
Navrhovatelia od tohto systému nárokovateľnosti príspevku na absolventskú prax očakávajú, že bude pozitívne vplývať na právnické osoby a fyzické osoby zamestnávajúce absolventov reálne, a nie za účelom jednorazového využitia pracovnej sily platenej z verejných prostriedkov. Konečným výsledkom by malo byť lepšie uplatnenie absolventov, efektívnosť pri poskytovaní príspevku stimulujúceho zamestnanosť a v neposlednom rade aj nižšia nezamestnanosť absolventov.
Navrhované znenie zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy na nezamestnanosť obyvateľstva, pretože zamestnávatelia budú mať väčšiu motiváciu zamestnávať občanov spadajúcich do kategórie absolventov.
Negatívne vplyvy sa vo vzťahu k nárokovateľnosti predpokladajú na rozpočet verejnej správy, však obmedzené tým, že sa uplatní iba pri zamestnávateľoch, ktorí absolventov reálne zamestnávajú. Financovanie bude riešené v rámci Európskeho sociálneho fondu a celkového financovania Aktívnej politiky trhu práce na roky 2014-2020. Vplyvy na životné prostredie či informatizáciu spoločnosti sa nepredpokladajú.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Do § 51 sa zavádza nový odsek 2 upravujúci nárokovateľnosť príspevku na vykonávanie absolventskej praxe. Podkladom bude uzatvorená písomná dohoda o absolventskej praxi medzi absolventom absolventom školy vedeným v evidencii uchádzačov o zamestnanie v určenej dĺžke a úradom, ako aj uzatvorená písomná dohoda medzi úradom a zamestnávateľom. Tento zamestnávateľ však musí spĺňať aspoň jednu z týchto podmienok:
(i) v priebehu predošlých 48 mesiacov u neho absolventskú prax ukončili najviac dvaja absolventi, alebo
(ii) v priebehu predošlých 48 mesiacov zamestnal najmenej každého tretieho absolventa školy vykonávajúceho pre tohto zamestnávateľa absolventskú prax alebo obdobný počet absolventov školy.
V nadväznosti na túto zmenu sa ďalej primerane upravujú doterajšie odseky v § 51.
K bodom 2 a 3
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodom 1.
K bodu 4
V nadväznosti na zmenu pri poskytovaní príspevku na vykonávanie absolventskej praxe sa mení ustanovenie, ktoré taxatívne vymenúva príspevky bez právneho nároku.
K bodu 5
Dopĺňajú sa prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. júla 2014, a to tak, že doterajšie právne vzťahy vyplývajúce z dohody o poskytnutí príspevku na vykonávanie absolventskej praxe sa dokončia podľa starej právnej úpravy.
K Čl. II
Navrhuje sa, aby návrh zákona nadobudol účinnosť 1. júla 2014.