K Čl. IVýkon kreačných právomocí prezidenta Slovenskej republiky je od vzniku Slovenskej republiky neustálym predmetom politického súperenia medzi jednotlivými zložkami štátnej moci. Keďže Ústavou Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“) nastavený systém bŕzd a protiváh v tejto oblasti opakovane zlyhával, Ústavný súd Slovenskej republiky (ďalej len „ústavný súd“) musel v minulosti prostredníctvom výkladu kreačných právomocí prezidenta postupne obrusovať hrany ich ústavno-konformného výkonu. Trend, ktorý bol nastavený uznesením sp. zn. č. PL. ÚS 14/06 (vo veci vymenovania viceguvernéra Národnej banky Slovenska) bol aktuálne zavŕšený výkladom ústavného súdu v uznesení sp. zn. č. PL. ÚS 4/2012, v ktorom okrem iného ústavný súd skonštatoval, že prezident má povinnosť „v primeranej lehote buď vymenovať navrhnutého kandidáta, alebo oznámiť Národnej rade Slovenskej republiky, že tohto kandidáta nevymenuje.“
Keďže v prebiehajúcej prezidentskej volebnej kampani viacerí kandidáti opakovane argumentujú spomenutým výkladom ústavného súdu z roku 2012 a zdôrazňujú, že v prípade svojho úspechu budú vykonávať svoje právomoci v kontexte tohto rozhodnutia, javí sa nevyhnutným zmeniť a doplniť znenie ústavy v takomto zmysle, aby sa jednak prihliadlo na uvedené uznesenie ústavného súdu, ale zároveň sa toto uznesenie aj spresnilo a tým sa preventívne predišlo ďalšiemu zneužívaniu kreačných právomocí prezidenta Slovenskej republiky.
Navrhovaná ústavná zmena spočíva v zavedení konkrétnej lehoty, ktorá nahradí neurčitý právny pojem „v primeranej lehote“ použitý v uvedenom uznesení ústavného súdu z roku 2012.
Za účelom posilnenia právnej istoty osôb, ktoré by potenciálne mohli byť ustanovené do verejnej funkcie, sa stanovuje lehota 60 dní, počas ktorých musí prezident Slovenskej republiky rozhodnúť. Táto lehota je pre prezidenta záväzná nielen pri vzniku (teda pri menovaní do funkcie), ale aj pri skončení výkonu funkcie danej osoby (čiže pri odvolávaní).
Dĺžka lehoty nebola stanovená náhodne, ale vychádza z ústavnej praxe, ktorá poukazuje na to, že prezident v obvyklých prípadoch zvyčajne menoval kandidátov v lehote do 60 dní:
-dňa 24. októbra 2012 vláda SR schválila uznesenie, ktorým navrhla J. H. na post predsedu Úradu pre reguláciu sieťových odvetví; prezident Slovenskej republiky ho vymenoval dňa 26. novembra 2012;
-dňa 9. decembra 2009 vláda SR schválila uznesenie, ktorým navrhla J. M. na post guvernéra Národnej banky Slovenska; prezident Slovenskej republiky ho vymenoval dňa 12. januára 2010;
-dňa 13. novembra 2003 vláda SR schválila uznesenie, ktorým navrhla V. Č. a K. D. na posty členov regulačnej rady Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, prezident Slovenskej republiky ich vymenoval dňa 11. decembra 2003.
Lehota 60 dní, ktorá je stanovená v návrhu ústavného zákona, bola zvolená ako optimálny časový interval, ktorý zohľadňuje aj prípadné osobitné a nepredvídateľné okolnosti, ktoré by mohli spomaliť rozhodovací proces prezidenta Slovenskej republiky.
Z procesného hľadiska je taktiež dôležité uviesť, že stanovená lehota začína prezidentovi plynúť od okamihu, kedy sú splnené ústavné (resp. zákonné) predpoklady pre výkon kreačných právomocí prezidenta Slovenskej republiky. Vo väčšine prípadov je to okamih, keď je prezidentovi Slovenskej republiky doručený návrh na menovanie zvoleného kandidáta na niektorú z verejných