12
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Vypracovanie nového zákona o verejných zbierkach vyplýva najmä z objektívnej potreby dosiahnuť súlad s Ústavou Slovenskej republiky a s právnym poriadkom Slovenskej republiky ako celkom, keďže v súčasnosti platný zákon a vyhláška upravujúca verejné zbierky je z roku 1973 a nezohľadňuje nové ústavné a spoločensko-ekonomické podmienky determinujúce predmet úpravy. Zároveň s navrhovaným zákonom sa novelizujú aj väzbové právne predpisy (zákon o správnych poplatkoch a zákon o neinvestičných fondoch).
Navrhovaná právna úprava vychádza predovšetkým z analýz a praktických skúseností, podnetov mimovládnych neziskových organizácií vykonávajúcich verejné zbierky v Slovenskej republike, ako aj zo získaných skúseností z niektorých štátov Európskej únie (napríklad Fínska republika, Česká republika, Litovská republika, Republika Malta, Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska) v tejto oblasti, v ktorých existuje povoľovací systém verejnej zbierky alebo registrácia verejnej zbierky príslušným orgánom štátu. Zároveň za porušovanie zákonných povinností pri vykonávaní verejnej zbierky sa uplatňuje inštitút ukladania sankcií.
Cieľom navrhovaného zákona o verejných zbierkach je ustanoviť najmä
a) vymedzenie základných pojmov, a to verejná zbierka, všeobecne prospešný účel, hrubý výnos verejnej zbierky, čistý výnos verejnej zbierky a náklady verejnej zbierky na účely tohto zákona,
b) všeobecné podmienky vykonávania verejnej zbierky, právnické osoby oprávnené vykonávať verejnú zbierku,
c) pôsobnosť správnych orgánov a konanie o registrácii verejnej zbierky,
d) register verejných zbierok, ktorý má konštitutívny charakter,
e) spôsoby vykonávania verejnej zbierky,
f) povinnosti oprávnených právnických osôb pri vykonávaní verejnej zbierky,
g) kontrolu vykonávania verejnej zbierky orgánmi štátnej správy,
h) skutkové podstaty správnych deliktov a sankcie za ich naplnenie.
Podľa predloženého návrhu zákona budú môcť vykonávať verejnú zbierku len právnické osoby ustanovené týmto zákonom na vopred určený všeobecne prospešný účel po platnom zápise orgánom štátnej správy do registra verejných zbierok (konštitutívny charakter zápisu). Register verejných zbierok bude viesť Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky ako verejný zoznam, do ktorého budú zapisovať zákonom ustanovené údaje Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky a okresné úrady.
Okrem zaužívaných spôsobov vykonávania verejnej zbierky sa navrhujú aj ďalšie, pričom sa vychádza zo súčasných telekomunikačných možností a informačných technológií (darcovské správy SMS a volania na skrátené číslo).
Návrh zákona prináša výrazné zvýšenie transparentnosti pri vykonávaní verejnej zbierky a pri použití jej čistého výnosu na ustanovený všeobecne prospešný účel.
Pri príprave návrhu zákona aktívne spolupracovali aj zástupcovia mimovládnych neziskových organizácií (Centrum pre filantropiu n. o., Liga proti rakovine Slovenskej republiky a eRko - Hnutie kresťanských spoločenstiev detí).
13
Schválenie navrhovaného zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie, podnikateľské prostredie, sociálny vplyv a vplyv na životné prostredie; bude mať však pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
14
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o verejných zbierkach a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Návrh zákona o verejných zbierkach a o zmene a doplnení niektorých zákonov môže mať mierny vplyv na rozpočet verejnej správy pri úprave aplikačného programu registra verejných zbierok (v súčasnosti existuje evidencia verejných zbierok, ktorá nemá konštitutívny charakter). Prípadné negatívne dopady na štátny rozpočet budú uhradené z rozpočtovej kapitoly Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
bezpredmetné
15
Príloha č. 13.e
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Zverejňovaním informácie o povolení verejnej zbierky a jej zápise do registra zbierok, predbežnej a záverečnej správy verejnej zbierky právnickou osobou na svojom webovom sídle sa zavádzajú nové elektronické služby s úrovňou I (informatívna úroveň).
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Vytvára sa nový register verejných zbierok, kde sa zapisujú údaje v zákone o všetkých zbierkach, ktoré boli zaregistrované.
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
16
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
17
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona o verejných zbierkach a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
18
B. Osobitná časť
K čl. I
K § 1
V návrhu zákona sa ustanovuje predmet úpravy, a to podmienky vykonávania verejnej zbierky (ďalej len „zbierka“) oprávnenými osobami, pôsobnosť správnych orgánov, register zbierok, spôsoby vykonávania zbierky a ukladanie sankcií za správne delikty.
Zároveň sa negatívne vymedzuje, že navrhovaný zákon sa nevzťahuje na zhromažďovanie príspevkov (zbierok) uskutočňované podľa osobitných predpisov, ktorými napríklad dobrovoľné zbierky konané obcami a vyššími územnými celkami, zbierky vykonávané cirkvami a náboženskými spoločnosťami registrovanými podľa zákona o slobode náboženskej viery a postavení cirkví a náboženských spoločností na cirkevné a náboženské účely, ak sa konajú v kostoloch, modlitebniach a iných miestach určených na vykonávanie náboženských úkonov, bohoslužieb a obradov.
K § 2
Toto ustanovenie definuje pojem verejná zbierka, ktorou je získavanie a zhromažďovanie dobrovoľných peňažných príspevkov od vopred neurčených prispievateľov na vopred určený všeobecne prospešný účel.
Na účely tohto zákona je zadefinovaný všeobecne prospešný účel zbierky, ktorý je dôležitým východiskom pri vnímaní použitia prostriedkov získaných zbierkou. Zároveň v tomto ustanovení zadefinované ekonomické pojmy zbierky, ktoré v doterajšom právnom predpise absentovali a sú dôležitými pojmami na spresnenie a rozlíšenie finančných prostriedkov získaných zbierkou.
V doterajšej právnej úprave je nejasne ustanovená výška nákladov zbierky, ktorá nesmie presiahnuť prevažnú časť výnosu zbierky, čo reálne znamená uplatnenie nákladov do 50 % z hrubého výnosu zbierky. V navrhovanom ustanovení je presne ustanovená percentuálna hranica nákladov zbierky, ktorú možno vynaložiť z hrubého výnosu zbierky na náklady zbierky, a to vo výške 20 %. Nákladmi zbierky skutočne vynaložené náklady spojené s materiálno - technickým a organizačným zabezpečením zbierky, náklady spojené so správou a zisťovaním spôsobu použitia čistého výnosu.
Navrhovanou právnou úpravou sa sleduje prehľadné a transparentné využitie prostriedkov získaných zbierkou na vymedzený všeobecne prospešný účel.
K § 3
Vymedzujú sa právnické osoby oprávnené na vykonávanie zbierky. Ide predovšetkým o mimovládne neziskové organizácie, ktoré svojimi stanovami prezentujú, že ich činnosťou je predovšetkým podpora všeobecne prospešných cieľov podľa § 2 návrhu zákona.
Zavádza sa povinnosť zriadiť na účely zhromažďovania finančných prostriedkov osobitný účet v banke alebo pobočke zahraničnej banky.
Pri vykonávaní zbierky vo verejnosti prístupných priestoroch právnických osôb je potrebné získať písomný súhlas príslušného vlastníka, nájomcu alebo správcu nehnuteľnosti.
19
Ak sa vykonáva zbierka v nehnuteľnostiach vo vlastníctve fyzických osôb, túto možno vykonávať po predchádzajúcom písomnom súhlase vlastníka. Toto ustanovenie sleduje cieľ jednak umožniť vykonávanie zbierky nielen na verejných priestranstvách, ale aj v iných priestoroch.
K § 4
Ustanovujú sa príslušné orgány štátnej správy na zápis zbierky do registra zbierok. Týmito orgánmi sú okresné úrady a ministerstvo vnútra.
Keďže výnos zbierky sa môže použiť aj na aktivity mimo územia Slovenskej republiky, ustanovuje sa pôsobnosť ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí zaujať predchádzajúce stanovisko k zápisu do registra zbierok z hľadiska záujmov a záväzkov Slovenskej republiky.
K § 5
Ide o ustanovenia upravujúce konanie príslušného správneho orgánu o registrácii zbierky. Vymedzujú sa najmä náležitosti, ktoré návrh právnickej osoby na registráciu zbierky musí obsahovať.
K § 6
Register zbierok je elektronický informačný systém verejnej správy, ktorý spravuje ministerstvo vnútra. Do tohto verejného zoznamu zapisuje zákonom ustanovené údaje ministerstvo vnútra alebo okresný úrad. Informácie o registrovaných a vykonávaných zbierkach budú verejne prístupné na webovom sídle uvedeného ústredného orgánu štátnej správy.
K § 7
Ustanovujú sa možné spôsoby vykonávania zbierky s ohľadom na súčasné telekomunikačné a informačno-technologické možnosti, trvanie vykonávania zbierky rozlíšené podľa spôsobov jej vykonávania a podmienky predĺženia vykonávania zbierky.
V záujme transparentnosti sa zabezpečuje aj písomné poverenie a označenie fyzických osôb vykonávajúcich zbierku prenosnými pokladničkami, čo vedie k väčšej dôveryhodnosti zo strany verejnosti k osobám vykonávajúcim zbierku. Vykonávať zbierku do prenosných pokladničiek môže skupina fyzických osôb, v ktorých sprievode aspoň jedna osoba dovŕšila pätnásty rok svojho veku.
Ustanovujú sa tiež lehoty počas ktorých možno vykonávať zbierku. Všeobecne možno zbierku vykonávať najdlhšie jeden rok s výnimkou zbierky uskutočňovanej formou prenosných pokladničiek, ktorú z dôvodu jej povahy možno vykonávať najviac 14 dní. Jednoročnú lehotu možno z dôvodu hodného osobitného zreteľa predĺžiť o ďalší rok. Pôjde napríklad o prípad, keď účel zbierky presahuje rámec jedného roka.
K § 8
Ustanovenie upresňuje postup a povinnosti pri spôsobe vykonávania zbierky zasielaním darcovských správ SMS alebo volaním na skrátené číslo prostredníctvom telekomunikačného operátora a zahrnutie týchto príspevkov do hrubého výnosu zbierky
20
v určenej lehote. Doterajšia zákonná úprava túto problematiku neupravuje a jej nevyhnutnosť vyžaduje prax.
K § 9
Ustanovujú sa podmienky, lehoty a povinnosti pri vykonávaní zbierky do stacionárnych alebo prenosných pokladničiek. Ide o zabezpečenie a označenie pokladničiek, ich otváranie, prepočítanie získaných príspevkov a povinnosť vložiť takto získané príspevky na osobitný účet. Tento postup zvyšuje transparentnosť, verejnú kontrolu a dôveryhodnosť vykonávania zbierky.
Významným prvkom je aj nová úprava postupu otvárania pokladničiek a spísanie zápisnice o ich otvorení. Zápisnica musí obsahovať zákonom ustanovené údaje a podpísať ju musia aspoň dve fyzické osoby, ktoré dovŕšili osemnásty rok svojho veku a majú úplnú spôsobilosť na právne úkony.
K § 10 a 11
Upresňujú sa povinnosti pri spôsobe vykonávania zbierky predajom predmetov (napríklad dobročinných známok) a vstupeniek, podmienky predaja a použitia príspevku z predaja na účel zbierky. Ustanovujú sa pravidlá, aby bolo zrejmé, čo tvorí vlastnú zbierku a čo tvorí cenu predmetu a vstupenky. Ďalej sa ustanovuje lehota na odvedenie získaných príspevkov za každý kalendárny mesiac na osobitný účet.
K § 12
V predmetných ustanoveniach sa upravuje možnosť predčasného ukončenia vykonávanej zbierky a povinnosti spojené s jej predčasným ukončením. Dôvodom na predčasné ukončenie zbierky je zánik účelu, na ktorý sa zbierka vykonávala. Príslušný správny orgán rozhodne o návrhu právnickej osoby, ktorá vykonávala zbierku, o použití získaných príspevkov na iný všeobecne prospešný účel v súlade s § 2 ods. 2.
K § 13
Ustanovenie upravuje obsah predbežnej správy zbierky a záverečnej správy zbierky, ktoré právnická osoba povinnosť predložiť príslušnému správnemu orgánu a zverejňovať ich v ustanovených lehotách na svojom webovom sídle. Vo vzťahu k verejnosti to zvyšuje transparentnosť a aktuálnu informovanosť o hrubom výnose zbierky, čistom výnose zbierky a jej nákladoch v súvislosti s použitím na všeobecne prospešný účel zbierky.
K § 14
Ustanovuje sa právomoc orgánov štátnej správy na výkon kontrolnej činnosti nad vykonávaním zbierok právnickými osobami v súlade s týmto zákonom.
Zároveň sa upravuje kontrola dokladov záverečnej správy zbierky správnym orgánom, pri ktorej je právnická osoba povinná predložiť všetky potrebné doklady na vykonanie kontroly. Ide o štandardnú úpravu zo strany orgánov štátnej správy pri vykonávaní dozoru nad zákonnosťou konania právnych subjektov.
21
K § 15
Upravujú sa podmienky a postup pri ukladaní sankcií v prípade porušenia povinností podľa tohto zákona. Pokuty v rozpätí od 100 eur do 1 000 eur a pri ich ukladaní správny orgán prihliada na povahu, závažnosť, spôsob, čas trvania, následky a okolnosti spáchania správneho deliktu. Jednotlivé skutkové podstaty správnych deliktov sa viažu na povinnosti vyplývajúce z ustanovení zákona. Výnos pokút je príjmom štátneho rozpočtu.
K § 16
V spoločnom ustanovení sa zvýrazňuje, že na konania správnych orgánov sa vzťahuje správny poriadok s odchýlkami uvedenými v tomto zákone (napríklad § 5).
K § 17
V odseku 1 sa rieši ukončenie vykonávania zbierok povolených do účinnosti navrhovaného zákona. Toto ustanovenie je potrebné vzhľadom na to, že podľa doterajšieho zákona zbierky povoľované na rôzne časové obdobie, ktoré by v mnohých prípadoch preklenulo navrhovanú účinnosť zákona, ktorý vyžaduje na konanie zbierky odlišné náležitosti a postupy, najmä v otázke zverejňovania informácií pre verejnosť. Tiež sa ustanovuje, že vykonávanie zbierky po uplynutí prechodného obdobia sa považuje za vykonávanie zbierky bez zápisu do registra zbierok, čo je sankcionované podľa § 15 ods. 1 písm. a).
V odseku 2 sa ustanovuje povinnosť pre právnické osoby, ktoré vykonávali verejné zbierky podľa doterajších predpisov, aby predložili v konkrétnom termíne vyúčtovanie verejnej zbierky. Nesplnenie tejto povinnosti bude sankcionované podľa § 15 ods. 1 písm. k).
V odseku 3 sa zo zákona zastavujú všetky konania o zbierkach začaté a právoplatne neskončené podľa doterajších predpisov, a to do nadobudnutia účinnosti tohto zákona. Pokračovať v konaní o nich by totiž bolo v rozpore s princípmi a povinnosťami novej zákonnej úpravy.
K § 18
V súvislosti s prijatím zákona je potrebné zrušiť doterajšie právne predpisy upravujúce predmetnú problematiku.
K čl. II
K bodom 1 a 2
Na základe skúseností z praxe sa novelizuje zákon o správnych poplatkoch tak, aby sa vytvoril súlad medzi znením zákona a sadzobníkom správnych poplatkoch, ktorý ako príloha zákona je jeho neoddeliteľnou súčasťou. Podľa jednotlivých položiek sadzobníka správny orgán oslobodzuje od platenia správnych poplatkov aj iné prípady ako v § 4 zákona. Správny orgán je ďalej v niektorých prípadoch uvedených v sadzobníku splnomocnený upustiť od vybratia správneho poplatku, môže ho znížiť alebo naopak zvýšiť. Vo všetkých uvedených prípadoch (rozhodujúce je znenie sadzobníka) správny orgán rozhodnutie nevydáva, iba ho vyznačí v spise s uvedením dôvodu podľa sadzobníka.
22
K bodu 3
Novelou zákona o správnych poplatkoch sa navrhuje upraviť doterajšiu položku č. 36 sadzobníka správnych poplatkov, aby zodpovedala navrhovanému zákonu o verejných zbierkach. Nová položka ustanovuje tri poplatky, a to poplatok za zbierku konanú na celom území Slovenskej republiky, za zbierku konanú v územnom obvode okresného úradu a poplatok za predĺženie vykonávania zbierky, pričom suma tohto poplatku je ustanovená ako polovica zo sumy poplatku za vykonávanie zbierky na celom území Slovenskej republiky. Výška poplatkov sa aktualizuje vzhľadom na aktuálnu ekonomickú situáciu, pričom nemá zásadný vplyv na subjekty konajúce verejné zbierky.
K čl. III
K bodom 1 až 3
Vzhľadom na navrhovanú novú zákonnú úpravu o verejných zbierkach navrhuje sa vypustiť zo zákona č. 147/1997 Z. z. o neinvestičných fondoch a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 207/1996 Z. z. v znení neskorších predpisov ustanovenia týkajúce sa verejných zbierok.
K čl. IV
Účinnosť sa navrhuje ustanoviť od 1. júla 2014 so zreteľom na predpokladaný priebeh legislatívneho procesu.
Bratislava 26. február 2014
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Robert Kaliňák, v. r.
podpredseda vlády a minister vnútra Slovenskej republiky