1
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
6 dôchodkových správcovských spoločnosti
poisťovne
Celkový počet dotknutých subjektov v rámci okruhu poisťovní nie je známy z dôvodu, že pôjde o nové poistné odvetvie (poistenie týkajúce sa dĺžky ľudského života).
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Návrh zákona bude mať nasledovné pozitívne vplyvy na poisťovne:
keďže poisťovne na seba preberajú riziko dlhovekosti, pre ocenenie tohto rizika im budú slúžiť vlastné úmrtnostné tabuľky zohľadňujúce aj budúci demografický vývoj;
deregulácia spôsobu výpočtu doživotného a dočasného dôchodku zo systému starobného dôchodkového sporenia;
zavedenie dočasného dôchodku ako novej formy vyplácania starobného dôchodku a predčasného starobného dôchodku zo systému starobného dôchodkového sporenia;
nové podmienky vyplácania pozostalostných dôchodkov zo systému starobného dôchodkového sporenia ustanovenie maximálneho obdobia poberania pozostalostného dôchodku.
Návrh zákona bude mať nasledovné negatívne vplyvy na poisťovne:
jednorazové administratívne náklady súvisiace so vstupom do nového poistného odvetvia (najmä získanie licencie na vykonávanie poistenia týkajúceho sa dĺžky ľudského života, tlač poistných zmlúv, školenie zamestnancov, náklady na zamestnancov);
jednorazové ako aj prevádzkové (každoročné) náklady vyplývajúce z vytvorenia centrálneho elektronického ponukového systému a s tým spojenej elektronickej komunikácie so Sociálnou poisťovňou (v rámci zadávania ponúk do centrálneho elektronického ponukového systému) a s dôchodkovými
2
správcovskými spoločnosťami;
zákaz predaja poistného produktu prostredníctvom finančných sprostredkovateľov;
povinnosť vykonávať správu súvisiacu s predmetným poistným odvetvím oddelene od správy ostatných poistných produktov poisťovne tak, aby aktíva (majetok) a technické rezervy naviazané na toto poistné odvetvie boli jasne odlíšiteľné od ostatných aktív a technických rezerv poisťovne, ako aj dodatočné náklady, ktoré si zavedenie takejto oddelenej správy vyžiada;
umožnením vyplácania dobrovoľných príspevkov zaplatených na starobné dôchodkové sporenie formou programového výberu sa predpokladá zníženie objemu prostriedkov prevedených do poisťovní.
Návrh zákona bude mať nasledovné negatívne vplyvy na dôchodkové správcovské spoločnosti:
jednorazové ako aj prevádzkové (každoročné) náklady vyplývajúce z vytvorenia centrálneho elektronického ponukového systému a s tým spojenej elektronickej komunikácie so Sociálnou poisťovňou (v rámci zadávania ponúk do centrálneho elektronického ponukového systému) a s poisťovňami;
povinné príspevky na starobné dôchodkové sporenie sa nebudú platiť za sporiteľa, ktorému sa vypláca dôchodok formou programového výberu, ak popri poberaní dôchodku vykonáva zárobkovú činnosť, z ktorej je dôchodkovo poistený v systéme sociálneho poistenia;
po smrti sporiteľa, ktorý poberal dôchodok formou programového výberu sa nebude vyplácať pozostalostný dôchodok, ale disponibilný zostatok bude predmetom dedenia;
náklady na zmenu informačných systémov z dôvodu zavedenia nového výpisu z osobného dôchodkového účtu sporiteľa;
náklady na zasielanie listu obsahujúceho informáciu o dôchodkoch pred dovŕšením dôchodkového veku;
dôchodkové správcovské spoločnosti nebudú mať nárok na odplatu za správu osobného dôchodkového účtu v období po vydaní certifikátu, keďže dochádza k redemácií dôchodkových jednotiek.
3
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Vplyvom navrhovaných legislatívnych zmien sa očakávajú najmä jednorazové výdavky dôchodkových správcovských spoločností a poisťovní hlavne z dôvodu úpravy ich informačných systémov.
V súvislosti so zasielaním listu sporiteľom obsahujúceho informáciu o dôchodkoch zo systému starobného dôchodkového sporenia pred dovŕšením dôchodkového veku sa predpokladajú nové administratívne povinnosti pre dôchodkové správcovské spoločnosti, avšak tieto listy budú súčasťou povinných výpisov osobného dôchodkového účtu sporiteľov vo veku 60 rokov.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Vplyvom navrhovaných zmien sa predpokladá pozitívny vplyv na fungovanie podnikateľských subjektov (poisťovní) na slovenskom trhu z dôvodu vytvorenia nového poistného odvetvia (poistenia týkajúceho sa dĺžky ľudského života), ako aj z dôvodu vytvorenia komplexnej právnej úpravy vyplácania dôchodkov zo systému starobného dôchodkového sporenia.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Návrhom zákona sa vytvára komplexná právna úprava vyplácania dôchodkov zo systému starobného dôchodkového sporenia a vytvárajú sa predpoklady pre ich vyplácanie.