1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Vplyvy vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, sa porovnávajú so schváleným rozpočtom Sociálnej poisťovne na rok 2014 a rozpočtovým výhľadom na roky 2015 a 2016.
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash = ESA 95)
Rozpočet verejnej správy (v eur)
2013
2014
2015
2016
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Štátny rozpočet (VPS)
0
0
0
0
Obce
0
0
0
0
VÚC
0
0
0
0
Sociálna poisťovňa
0
0
0
0
Zdravotné poisťovne
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
948 000
0
0
Štátny rozpočet (VPS)
0
0
0
0
Obce
0
0
0
0
VÚC
0
0
0
0
Sociálna poisťovňa
0
948 000
0
0
Zdravotné poisťovne
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash = ESA 95)
Financovanie (v eur)
2013
2014
2015
2016
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky)
0
948 000
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
z toho vplyv na SP
0
948 000
0
0
financovanie zabezpečené v rozpočte SP
0
948 000
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora *
0
0
0
0
* úspora má znamienko (-)
2
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Zvýšené výdavky rozpočtu Sociálnej poisťovne vyplývajúce z návrhu zákona, ktoré jednorazového charakteru, budú finančne kryté z rozpočtu správneho fondu Sociálnej poisťovne.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Zavedenie centrálneho elektronického ponukového systému
Návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, sa zavádza centrálny elektronický ponukový systém najmä na účely sprostredkovania výberu dôchodku zo systému starobného dôchodkového sporenia vo výplatnej fáze, evidencie údajov potrebných pre posudzovanie splnenia podmienok vyplácania starobného dôchodku a predčasného starobného dôchodku zo systému starobného dôchodkového sporenia ako aj predčasného starobného dôchodku zo sociálneho poistenia a na účely evidencie údajov potrebných na posudzovanie nároku na dávku v hmotnej núdzi. Výber dôchodku, ako i jeho poskytovateľa, bude v zásade možný výlučne prostredníctvom centrálneho elektronického ponukového systému (s výnimkou programového výberu poskytovaného na základe zákonom ustanovených podmienok dôchodkovou správcovskou spoločnosťou, s ktorou má sporiteľ uzatvorenú zmluvu o starobnom dôchodkovom sporení).
Centrálny elektronický ponukový systém bude vytvorený a prevádzkovaný Sociálnou poisťovňou a financovaný zo správneho fondu Sociálnej poisťovne. Jeho používateľmi budú Sociálna poisťovňa, dôchodkové správcovské spoločnosti a poisťovne. Prístup k vybraným údajom centrálneho elektronického ponukového systému bude mať aj Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, Národná banka Slovenska a Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
Poskytovanie služieb centrálneho elektronického ponukového systému žiadateľom o dôchodok zo systému starobného dôchodkového sporenia bude realizované na úrovni pobočiek Sociálnej poisťovne.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
3
Zavedenie centrálneho elektronického ponukového systému si vyžiada zmenu informačného systému Sociálnej poisťovne, pričom sa predpokladajú jednorazové náklady na jeho zmenu v objeme približne 948 tisíc eur. Na prevádzku predmetného systému sa využije súčasná technická infraštruktúra Sociálnej poisťovne.
Tabuľka č. 3
Predpokladané výdavky (cash = ESA 95)
Predpokladaný objem aktivít (v eur)
2013
2014
2015
2016
Náklady na vytvorenie informačného systému CEPS
0
405 000
0
0
Nákup hardvéru a softvéru
0
270 000
0
0
Úprava existujúcich informačných systémov
0
55 000
0
0
Rezerva
0
60 000
0
0
Spolu bez DPH
0
790 000
0
0
Spolu s DPH
0
948 000
0
0
Poznámka: informačný systém CEPS bude zabezpečený na základe výsledku verejného obstarávania, t. j. cena bude známa až na základe výsledku verejného obstarávania.
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, bude mať za následok zvýšené výdavky správneho fondu Sociálnej poisťovne na rok 2014, ktoré budú finančne kryté z rozpočtu správneho fondu Sociálnej poisťovne.
2.3.4.1. Kvantifikácia príjmov
Predmetný návrh zákona nemá vplyv na príjmy štátneho rozpočtu, ani na príjmy Sociálnej poisťovne (nezvyšuje ich, ale ani ich neznižuje).
2.3.4.2. Kvantifikácia výdavkov
Predmetný návrh zákona nemá vplyv na výdavky štátneho rozpočtu, avšak negatívny vplyv na výdavky Sociálnej poisťovne. Kvantifikácia bola vypracovaná na základe spolupráce Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky so Sociálnou poisťovňou.
2.3.4.3. Vplyv na jednotlivé kategórie príjmov a výdavkov rozpočtu verejnej správy
Výdavky Sociálnej poisťovne negatívny vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne na rok 2014 v porovnaní so schváleným rozpočtom Sociálnej poisťovne na rok 2014 a rozpočtovým výhľadom na roky 2015 a 2016.
4
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne
(cash = ESA 95)
Rozpočet Sociálnej poisťovne – výdavky (v eurách)
2013
2014
2015
2016
700
Kapitálové výdavky
0
948 000
0
0
710
Obstarávanie kapitálových aktív
0
948 000
0
0
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
(cash = ESA 95)
Rozpočet verejnej správy - výdavky (v eurách)
2013
2014
2015
2016
700
Kapitálové výdavky
0
948 000
0
0
710
Obstarávanie kapitálových aktív
0
948 000
0
0