Predkladacia správaMedzinárodne organizovaná trestná činnosť je závažným globálnym problémom, proti ktorému v súčasnosti bojujú všetky štáty medzinárodného spoločenstva. Činnosť a štruktúra organizovaných zločineckých skupín je na vysokej profesionálnej úrovni s dôslednou konšpiráciou. Dosahovanie finančných ziskov z trestnej činnosti a ich prepieranie vedie k ďalším enormným ziskom, ktoré sú vynakladané na páchanie iných druhov trestnej činnosti.
Efektívne pôsobenie proti týmto negatívnym protispoločenským konaniam je možné docieliť len medzinárodnou spoluprácou orgánov podieľajúcich sa na boji proti organizovanej trestnej činnosti. Uzavretím Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Rakúskou republikou o policajnej spolupráci vo februári 2004 bola umožnená vzájomná spolupráca príslušných orgánov oboch zmluvných strán pri prevencii, odhaľovaní a vyšetrovaní trestných činov, pri ochrane verejného poriadku vrátane spolupráce pri ochrane štátnej hranice.
Pristúpenie Slovenskej republiky k Európskej únii a z toho vyplývajúci následný vstup do schengenského priestoru, ako aj legislatívny vývoj v oblasti boja proti trestnej činnosti na vnútroštátnej aj medzinárodnej úrovni si vyžiadal zmenu a doplnenie relevantných ustanovení zmluvy z roku 2004. Okrem úpravy niektorých inštitútov (cezhraničné sledovanie, cezhraničné prenasledovanie, kontrolovaná dodávka, použitie agenta) sa do zmluvy doplnili dôležité nástroje bilaterálnej spolupráce ako ochrana svedka, cezhraničné pátracie akcie alebo policajný prevoz.
Predkladaný návrh zmluvy zodpovedá záujmom zahraničnej politiky Slovenskej republiky. Je vypracovaný v súlade s právnym poriadkom Slovenskej republiky a všeobecnými zásadami medzinárodného práva, ako aj záväzkami Slovenskej republiky vyplývajúcimi jej z iných medzinárodných dokumentov.
Vykonanie obvyklých formálnych úkonov súvisiacich s uzavretím zmluvy zabezpečí gestor v súčinnosti s ministerstvom zahraničných vecí a v súlade s platnými právnymi predpismi.
Zmluva je bilaterálnou medzinárodnou zmluvou prezidentskej povahy. Zmluva je podľa článku 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky medzinárodnou zmluvou, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb, podľa článku 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky je medzinárodnou zmluvou, na ktorej vykonanie nie je potrebný zákon a ktorá má prednosť pred zákonmi. Pred jej ratifikáciou sa vyžaduje súhlas Národnej rady Slovenskej republiky.
Predkladaný návrh zmluvy nemá finančný, ekonomický a environmentálny vplyv a nemá vplyv na zamestnanosť.