DOLOŽKA PREDNOSTI
medzinárodnej zmluvy pred zákonmi
(čl. 7 ods. 5 ústavy)
1.Gestor zmluvy:
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
2.Názov zmluvy:
Zmluva medzi Slovenskou republikou a Českou republikou o spolupráci na úseku evidencie obyvateľov a rodných čísel
3.Účel a predmet zmluvy a jeho úprava v právnom poriadku Slovenskej republiky: Cieľom zmluvy je upraviť podmienky spolupráce týkajúcej sa uskutočnenia porovnania údajov v evidenciách obyvateľov zmluvných strán, a to na účel zistenia štátneho občianstva občanov bývalej Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, u ktorých nie je v evidencii obyvateľov niektorej zo zmluvných strán uvedený údaj o súčasnom štátnom občianstve, prípadne na účel zistenia údaju o úmrtí takýchto osôb. Zmluva tiež stanovuje podmienky pre porovnávanie údajov v registroch rodných čísel na účel zabezpečenia správnosti a úplnosti údajov týkajúcich sa rodných čísiel pridelených na území zmluvných strán pred 1. januárom 1993. Na základe zmluvy si budú môcť zmluvné strany navzájom poskytovať údaje zo svojich evidencií obyvateľov a registrov rodných čísiel na účel zabezpečenia správnosti a úplnosti týchto údajov. Zmluva ďalej upravuje uznávanie rodných čísel pridelených na území druhej zmluvnej strany pred rokom 1993 ako aj poskytovanie údajov z evidencií obyvateľov pre potreby vyhľadávania vlastníkov nehnuteľností.
Vo vzťahu k právnemu poriadku Slovenskej republiky je problematika ustanovení zmluvy upravená zákonom č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákonom č. 301/1995 Z. z. o rodnom čísle v znení neskorších predpisov a zákonom č.122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
4.Priama úprava práv alebo povinností fyzických osôb alebo právnických osôb:
Práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb priamo upravené v článkoch 2, 4, 6 a 7 zmluvy. Konkrétne majú na základe ustanovení týchto článkov dotknuté fyzické osoby povinnosť strpieť nakladanie so svojimi osobnými údajmi zo strany príslušných orgánov zmluvných strán.
5.Úprava predmetu medzinárodnej zmluvy v práve EÚ:
Smernicu Európskeho parlamentu a Rady 95/46/EHS z 24. októbra 1995 o ochrane fyzických osôb pri spracovaní osobných údajov a voľnom pohybe týchto údajov (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 15). V zmysle čl. 8 ods. 7 uvedenej smernice členské štáty ustanovia podmienky, za ktorých bude možné spracovávať štátne identifikačné číslo alebo akýkoľvek iný identifikačný znak všeobecného uplatnenia.
6.Kategória zmluvy podľa článku 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky (vyžaduje pred ratifikáciou súhlas Národnej rady Slovenskej republiky):
Predkladaný materiál je podľa článku 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky medzinárodnou zmluvou, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb
alebo právnických osôb, preto sa po jej podpise vyžaduje súhlas Národnej rady Slovenskej republiky.
7.Kategória zmluvy podľa článku 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky (má prednosť pred zákonmi):
Predkladaný materiál je podľa článku 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky medzinárodnou zmluvou, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb, na ktorej vykonanie nie je potrebný zákon. Po ratifikácii a vyhlásení spôsobom ustanoveným zákonom má prednosť pred zákonmi.
8.Dopady prijatia medzinárodnej zmluvy, ktorá prednosť pred zákonmi, na slovenský právny poriadok (uvedú sa právne predpisy alebo ich jednotlivé ustanovenia, ktorých sa medzinárodná zmluva týka; potreba ich zrušenia alebo adaptácie z dôvodu duplicity):
Vzhľadom na priamu použiteľnosť ustanovení dohody a jej prednosť pred zákonmi, dohoda sa týka zákona č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a zákona č. 301/1995 Z. z. o rodnom čísle v znení neskorších predpisov. Nie je potrebné meniť, zrušiť alebo adaptovať nijaký uvedený právny predpis Slovenskej republiky.