D Ô V O D O V Á S P R Á V A
A.Všeobecná časť
Návrh ústavného zákona mení súčasnú ústavnú úpravu trestnoprávnej imunity sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky, sudcov a generálneho prokurátora Slovenskej republiky (ďalej len „generálny prokurátor“). Navrhované zmeny spočívajú v zrušení súhlasu Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej len „ústavný súd“) s trestným stíhaním sudcov ústavného súdu, sudcov a generálneho prokurátora.
Dôvodom na zrušenie trestnoprávnej imunity sudcov ústavného súdu, sudcov a generálneho prokurátora je predovšetkým ústavne zakotvený princíp rovnosti pred zákonom. Podľa Čl. 12 odsek 1 Ústavy Slovenskej republiky, ľudia sú slobodní a rovní v dôstojnosti i právach.
Hlavným atribútom nezávislosti súdnictva je to, že sudcovia nemôžu byť trestne stíhaní za rozhodovanie (hmotnoprávna stránka imunity), čo vyplýva z ústavného princípu nezávislosti funkcie sudcu. Ani pri tomto ústavnom princípe však nemožno obchádzať ústavnú zásadu rovnosti ľudí v právach. Na dosiahnutie nezávislého a nestranného výkonu súdnej moci nie je nevyhnutné, aby bola sudcom ponechaná aj ich procesnoprávna stránka imunity, t. j. podmienka, že môžu byť trestne stíhaní iba po súhlase ústavného súdu, ale postačí garancia hmotnoprávnej stránky imunity sudcov. Zodpovednosť sudcu za porušenie trestného zákona nemôže mať vplyv na jeho individuálnu zodpovednosť sudcu.
Zrušenie procesnoprávnej stránky imunity prispeje i k zvýšeniu dôveryhodnosti súdnictva v očiach verejnosti.
Naďalej zostáva zachovaná ich hmotnoprávna stránka imunity, t. j. sudcu ústavného súdu, sudcu a generálneho prokurátora nemožno stíhať za rozhodovanie vo veciach súvisiacich s výkonom ich funkcie (rozhodovaciu činnosť a hlasovanie), a to ani po jej zániku. Na vzatie sudcu ústavného súdu, sudcu a generálneho prokurátora do väzby bude naďalej potrebný súhlas ústavného súdu. Obdobne v prípade, ak bol sudca ústavného súdu, sudca alebo generálny prokurátor pristihnutý a zadržaný pri trestnom čine, bude musieť príslušný orgán oznámiť túto skutočnosť ústavnému súdu, ktorý rozhodne o tom, či následný súhlas na zadržanie dá alebo nedá. V prípade, ak ústavný súd súhlas na zadržanie nedá, musí byť sudca ústavného súdu, sudca alebo generálny prokurátor ihneď prepustený.
V nadväznosti na zmenu v Ústave Slovenskej republiky je potrebné vykonať zmeny v zákone č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov a v zákone č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov.
Návrh ústavného zákona nemá finančný, ekonomický, environmentálny vplyv, vplyv na zamestnanosť ani na podnikateľské prostredie.
Návrh ústavného zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vzhľadom na obsah doložky zlučiteľnosti nie je potrebná tabuľka zhody.