Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov zohľadňuje doterajšie poznatky z praxe súvisiace s vykonávaním agendy uvedených príspevkov. V záujme účelného využívania a ochrany finančných prostriedkov štátneho rozpočtu sa navrhuje doplnenie zamerané na tento cieľ.
Navrhuje sa neposkytovať príspevok pri narodení dieťaťa tým rodičom, ktorý by nepredložili svoje čestné vyhlásenie, že príspevok je pre oprávnenú osobu finančne nevyhnutný na pokrytie výdavkov spojených so zabezpečením nevyhnutných potrieb novorodenca a súčasne súhlasí so sprístupnením tejto informácie verejnosti.
Súčasne sa navrhuje neposkytovať príspevok na viac súčasne narodených detí tým rodičom, ktorý by nepredložili svoje čestné vyhlásenie, že príspevok je pre oprávnenú osobu finančne nevyhnutný na pokrytie zvýšených výdavkov, ktoré vznikajú v súvislosti s riadnou starostlivosťou o viac súčasne narodených detí, a súčasne súhlasí so sprístupnením tejto informácie verejnosti.
Predmetné čestné vyhlásenia by mali eliminovať neúčelné a nehospodárne nakladanie finančnými prostriedkami zo štátneho rozpočtu tým spôsobom, že medzi oprávnenými osobami budú skutočne len osoby, pre ktoré tieto príspevky naozaj nevyhnutné na pokrytie výdavkov spojených so zabezpečením nevyhnutných potrieb novorodenca, resp. na pokrytie zvýšených výdavkov, ktoré vznikajú v súvislosti s riadnou starostlivosťou o viac súčasne narodených detí.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona bude mať pozitívne vplyvy na verejný rozpočet, nebude mať žiadne sociálne vplyvy a ani vplyvy na životné prostredie. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Alojz Hlina
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie:
- primárnom:
- články 46, 48 a 151 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
- sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva - po 30. novembri 2009)
1. legislatívne akty
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 492/2011 o slobode pohybu pracovníkov v rámci Únie (kodifikované znenie) (Ú. v. EÚ L 141, 27. 5. 2011),
2. nelegislatívne akty
- nie je upravená,
- sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva do 30. novembra 2009)
- Nariadenie (ES) Európskeho parlamentu a Rady č. 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/ zv. 5) v platnom znení,
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009 zo 16. septembra 2009, ktorým sa ustanovuje postup vykonávania nariadenia (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. EÚ L 284, 30. 10. 2009) v platnom znení,
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
- rozsudok Súdneho dvora vo veci C- 231/05 Wendy Geven proti Spolkovej krajine Severné Porýnie – Westfálsko [2005].
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
- bezpredmetné
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
- bezpredmetné
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
- bezpredmetné
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
- bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona nemá žiadne sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 [§ 3 ods. 3 písm. g)]
Týmto ustanovením sa sprísňujú podmienky, kedy nevzniká nárok na príspevok pri narodení dieťaťa a to v prípade, ak oprávnená osoba nepredložila svoje čestné vyhlásenie, že príspevok pri narodení dieťaťa je pre oprávnenú osobu finančne nevyhnutný na pokrytie výdavkov spojených so zabezpečením nevyhnutných potrieb novorodenca a súčasne súhlasí so sprístupnením tejto informácie verejnosti. Predmetné čestné vyhlásenie by malo eliminovať neúčelné a nehospodárne nakladanie finančnými prostriedkami zo štátneho rozpočtu tým spôsobom, že medzi oprávnenými osobami budú skutočne len osoby, pre ktoré tento príspevok je nevyhnutný na pokrytie výdavkov spojených so zabezpečením nevyhnutných potrieb novorodenca. Súčasne sa pre zabezpečenie verejnej kontroly ustanovuje, že oprávnená osoba v čestnom vyhlásení uvedie, že súhlasí so sprístupnením tejto informácie verejnosti.
K bodu 2 [§ 5 ods. 1 písm. d)]
Týmto ustanovením sa sprísňujú podmienky pre vznik nároku na príspevok na viac súčasne narodených detí o podmienku ustanovenú v § 5 ods. 1 písm. d), aby oprávnená osoba predložila čestné vyhlásenie, že príspevok na viac súčasne narodených detí je pre oprávnenú osobu finančne nevyhnutný na pokrytie zvýšených výdavkov, ktoré vznikajú v súvislosti s riadnou starostlivosťou o viac súčasne narodených detí, a súčasne súhlasí so sprístupnením tejto informácie verejnosti. Predmetné čestné vyhlásenie by malo eliminovať neúčelné a nehospodárne nakladanie finančnými prostriedkami zo štátneho rozpočtu tým spôsobom, že medzi oprávnenými osobami budú skutočne len osoby, pre ktoré tento príspevok je nevyhnutný na pokrytie zvýšených výdavkov, ktoré vznikajú v súvislosti s riadnou starostlivosťou o viac súčasne narodených detí. Súčasne sa pre zabezpečenie verejnej kontroly ustanovuje, že oprávnená osoba v čestnom vyhlásení uvedie, že súhlasí so sprístupnením tejto informácie verejnosti.
K Čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. apríl 2014.