Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Cieľom tohto návrhu zákona je odstrániť určitú svojvôľu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR (ďalej len „ministerstvo školstva“) pri prideľovaní finančných prostriedkov pre asistentov učiteľa a vniesť do tejto oblasti právnu istotu a nárokovateľnosť.
Počas rozpravy k návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2104, ako reakciu na moje pozmeňujúce návrhy navyšujúce rozpočet ministerstva školstva na asistentov učiteľa, podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky dal verejný prísľub, že každé dieťa, na ktoré zriaďovateľ školy požiada ministerstvo školstva o finančné prostriedky na asistenta učiteľa, ich dostane. Navrhujeme preto tento verejný prísľub premietnuť aj do príslušného zákona, aby prostriedky na financovanie asistenta učiteľa boli nárokovateľné. Právomoc ministerstva školstva rozhodnúť o pridelení, resp. o nepridelení finančných prostriedkov pre inštitút asistenta učiteľa spôsoboval a spôsobuje doposiaľ neistotu nielen pre riaditeľov základných a stredných škôl, ktorí rozhodujú o prijatí, resp. neprijatí dieťaťa so zdravotným postihnutím v tom, či dostanú žiadané finančné prostriedky na asistenta učiteľa, ale najmä pre rodičov dotknutého dieťaťa. Návrh novely odstraňuje zjavné porušovanie práv osôb so zdravotným postihnutím zakotvené v Dohovore OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím, ktorý Slovenská republika ratifikovala.
Pri realizácii tohto práva sa Slovenská republika zaviazala zabezpečiť, aby osoby so zdravotným postihnutím neboli na základe zdravotného postihnutia vylúčené zo systému všeobecného vzdelávania a aby deti so zdravotným postihnutím neboli na základe zdravotného postihnutia vylúčené z bezplatného a povinného základného vzdelávania alebo zo stredoškolského vzdelávania; aby osoby so zdravotným postihnutím mohli získať univerzálne, kvalitné a bezplatné základné a stredoškolské vzdelanie na rovnakom základe s ostatnými v spoločenstvách, v ktorých žijú.
Návrh zákona nebude mať negatívny dopad na štátny rozpočet, nakoľko aj podľa ministra financií dôjde na financovanie tohto zámeru len k presunu potrebných zdrojov zo Všeobecnej pokladničnej správy do kapitoly Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Predložený návrh právnej úpravy nepredpokladá negatívny dopad na životné prostredie na miestnej, regionálnej i celoslovenskej úrovni. Návrh nezakladá nároky na tvorbu nových pracovných miest vo verejnej správe, ani nepredpokladá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Znenie návrhu zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi SR, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B.Osobitná časť
K Čl. I
Zavádza sa povinnosť ministerstva školstva prideliť finančné prostriedky na základe žiadosti zriaďovateľa verejnej školy na špecifiká, ktoré nie zohľadnené v normatíve školy podľa ďalších ustanovení zákona.
K Čl. II
Ustanovuje sa účinnosť zákona.