Dôvodová správa
Všeobecná časť
Cieľom návrhu zákona je zvýšiť motiváciu nájsť si a udržať zamestnanie aj v nižšie platených pozíciách a zároveň odstrániť negatívnu motiváciu u sociálne vylúčených skupín obyvateľstva, zabezpečovať a zvyšovať si svoj príjem prostredníctvom sociálnych dávok viazaných na počet detí.
V článku I sa zavádza kritérium na posúdenie aktivity rodičov pri snahe hľadať a udržať si prácu alebo študovať s cieľom pripraviť sa na výkon budúceho povolania.
Počas štvorročného obdobia pred vznikom nároku na dávku sa požaduje aby aspoň jeden z rodičov bol nemocensky poistený tzn. dohromady zamestnaný aspoň 270 dní alebo aby aspoň dve tretiny tohto času tj. 180 dní bol/i zamestnaný/í tzn. nemocensky poistený/í a zvyšných 90 dní vykonával/i aktivačnú činnosť. Za rovnakú aktivitu ako je práca sa považuje aj štúdium na vysokej škole, rovnako ako aj absolvovanie vysokej školy v 1. alebo 2. stupni alebo strednej školy v sledovanom období.
V prípade ak rodina, ktorá žiada o rodičovský príspevok nespĺňa tieto kritériá, znižuje sa výška rodičovského príspevku o 50 %. Následne sa výška rodičovského príspevku môže kedykoľvek zvýšiť na plnú výšku, ak aj počas poberania rodičovského príspevku rodina žiadateľa splní tieto kritériá. Do obdobia 270 dní sa započítava aj obdobie prerušenia povinného nemocenského poistenia, ktoré sa započítava na účely materského.
Návrh zákona bude mať priaznivý dopad na verejné rozpočty, neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, na životné prostredie, ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K čl.I.
K bodu 1
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 2
Dopĺňa sa nový odsek, ktorého ustanovenia zavádzajú zníženie výšky rodičovského príspevku o 50 % v prípade, ak aspoň jeden z rodičov za obdobie posledných štyroch rokov pred vznikom nároku na rodičovský príspevok nebol nemocensky poistený aspoň 270 dní vrátane obdobia poberania materskej alebo kombinácia nemocenského poistenia aspoň 180 dní a aspoň 90 dní výkonu aktivačnej činnosti,
alebo štúdia na vysokej škole alebo absolvovania vysokej školy v 1. alebo 2. stupni štúdia alebo strednej školy.
K bodu 3
Ide o legislatívno-technickú zmenu v dôsledku doplnenia odseku 2 v § 4.
K bodu 4
Ide o legislatívno-technickú zmenu v dôsledku doplnenia odseku 2 v § 4.
K bodu 5
Ide o legislatívno-technickú zmenu v dôsledku doplnenia odseku 2 v § 4.
K bodu 6
Zavádza sa možnosť zvýšenia zníženej sumy rodičovského príspevku v priebehu čerpania rodičovského príspevku, ak aspoň jeden z rodičov splní podmienku podľa § 4 ods. 2 ).
K bodu 7
Ide o legislatívno-technickú zmenu v dôsledku doplnenia odseku 2 v § 4.
K bodu 8
Ide o legislatívno-technickú zmenu v dôsledku doplnenia odseku 2 v § 4.
K bodu 9
Prechodné ustanovenia, ktoré zabezpečujú, že priznané rodičovské príspevky do nadobudnutia účinnosti tohto zákona budú vyplácané vo výške priznanej podľa pôvodného znenia zákona.