DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2013. Cieľom novelizácie zákona č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov je zabezpečiť zosúladenie a aktualizáciu právnych predpisov, zvýšiť efektivitu činnosti kontrolných orgánov a reflektovať vývoj ekonomiky Slovenskej republiky a ostatných členských štátov aj v oblasti predaja na trhových miestach, s dôrazom na ochranu spotrebiteľa, podmienky ambulantného predaja, predaj potravín, kontrolu, spoluprácu a koordináciu zainteresovaných orgánov pri kontrole bezpečnosti a hygieny predaja.
V článku I sa za zriaďovateľa trhového miesta určuje najmä obec. Povolenie na zriadenie trhového miesta môže vydať len obec. Spresňuje alebo mení sa napr. predaj húb, potravín a lesných plodov, niektorých hračiek, rozsah ambulantného predaja a povinnosť používania registračnej pokladne. Ďalšie články predloženého materiálu obsahujú zmenu zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v súvislosti s trhmi so zvieratami a zákona č. 152/1995 Z. z. o potravinách v súvislosti s predajom potravín.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
K Článku I
K bodu 1
Zámerom úpravy navrhovaného ustanovenia je spoľahlivejšia definícia výkonu predaja vlastných použitých výrobkov, ktorá má takto napĺňať charakter sústredeného predaja.
K bodu 2
Zámerom zmeny tohto ustanovenia je nová definícia výkladového pojmu „stánok s trvalým stanovišťom“, za ktorý je tak považovaný stánok, ktorý musí spĺňať podmienky ustanovené zákonom č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov (Stavebný zákon). V zmysle uvedeného byť tak stánok s trvalým stanovišťom považovaný za stavbu spojenú so zemou pevným základom. Nakoľko by trhovisko malo byť považované za samostatné priestranstvo s vlastným trhovým a organizačným režimom, považujeme za vhodné vylúčiť možnosť zakladania stánkov s trvalým stanovišťom v priestoroch trhoviska. Dôvodom tohto návrhu je záujem vylúčiť simultánnu existenciu režimu trhového miesta, ktorým je stánok s trvalým stanovišťom v priestore, kde sa uplatňuje trhový režim trhoviska. Predkladateľ sa doplnením odkazovacieho ustanovenia k použitému pojmu „predávajúcim“ usiluje o dôslednejší výklad tohto pojmu vo vzťahu k ustanoveniu §10 tohto zákona.
K bodu 3
Predmetom zmeny tohto ustanovenia je záujem na rozšírení definície pojmu „trhové miesto“ aj na prípady výkonu ambulantného predaja na iných ako verejných priestranstvách alebo v nebytových priestoroch bez viazanosti výkonu tohto predaja výhradne na existenciu nájomnej zmluvy k týmto priestranstvám a priestorom. Pre účinnosť tohto ustanovenia bude tak postačovať skutočnosť, že sa na danom priestranstve alebo v nebytovom priestore uskutočňuje ambulantný predaj. Existencia nájomnej zmluvy sa tak stáva právne indiferentnou. Zároveň sa touto cestou ustanovuje výnimka z účinnosti tohto ustanovenia v prípade predaja vystavovateľom na veľtrhoch alebo výstavách alebo ak ide o predaj na predajných akciách.
K bodu 4
Ide o legislatívno technickú zmenu v záujme aktualizácie použitých právnych predpisov.
K bodu 5
Navrhované ustanovenie za cieľ zabezpečiť spoľahlivejší výklad okolností súvisiacich so zriadením trhového miesta, pokiaľ ide o prípady jeho zriadenia z vlastnej iniciatívy obce alebo z iniciatívy inej právnickej alebo fyzickej osoby. Predkladateľ týmto ustanovením vymedzuje aj podmienky na schválenie predaja výrobkov a poskytovania služieb osobám, ktoré o to požiadajú. Pri ustanovovaní podmienok na získanie povolenia na predaj výrobkov a poskytovanie služieb na trhových miestach bola venovaná osobitná pozornosť preukázaniu pridelenia daňového kódu elektronickej registračnej pokladnice v prípade žiadateľa, ktorý je povinný používať elektronickú registračnú pokladnicu v zmysle platnej legislatívy. Touto cestou sa ďalej ustanovuje povinnosť obce uchovávať uvedené dokumenty po dobu piatich
rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom boli predložené a zároveň telefonicky alebo elektronicky bezodkladne informovať Finančné riaditeľstvo SR o vydaní povolenia na zriadenie trhového miesta a na predaj výrobkov a poskytovanie služieb na trhovom mieste. Zároveň sa týmto ustanovením dáva právo obci zrušiť povolenie na predaj výrobkov a poskytovanie služieb na trhovom mieste, ak predávajúci opakovane alebo hrubo porušuje povinnosti podľa tohto zákona alebo osobitného predpisu. Účelom tohto ustanovenia je aj zdôraznenie skutočnosti, že akýkoľvek predaj a poskytovanie služieb, ktoré neboli povolené vo všeobecne záväznom nariadení obce, sú zakázané.
K bodu 6
Navrhované ustanovenie zabezpečiť, že správu trhoviska, tržnice a príležitostného trhu bude povinný vykonávať ich zriaďovateľ. Týmto spôsobom sa odstrániť nejasnosť pôvodného ustanovenia, ktoré sa nezaoberalo výkonom správy týchto trhových miest pre prípady, kedy boli vo vlastníctve inej osoby ako obce.
K bodu 7
Zavedením povinnosti správy trhového miesta v prospech vlastníka nebytového priestoru alebo priestranstva sa zabezpečiť plnenie povinností vyplývajúcich zo správy trhového miesta výhradne vlastníkom týchto nehnuteľností. Dôvodom tejto zmeny je uloženie zodpovednosti z tejto správy vlastníkovi danej nehnuteľnosti, nakoľko je osobou, ktorá plne zodpovedá za dispozíciu a nakladanie so svojím majetkom, vrátane jeho užívania inými osobami.
K bodu 8
Ide o legislatívno technickú zmenu súvisiacu s ustanovením nového znenia § 3.
K bodu 9
Zámerom navrhovaného ustanovenia je dôkladnejšia úprava vzťahov súvisiacich s predajom húb. Zákon týmto spôsobom zabezpečiť povinnosť znalosti húb uloženej predajcovi ako aj povinnosť jej preukazovania vo forme predloženia odbornej spôsobilosti ustanovenej §15 ods. 3 zákona č. 355/2007 Z .z. Uvedený spôsob úpravy predaja húb považuje predkladateľ aj na základe podnetov zo strany úradu verejného zdravotníctva za nevyhnutný najmä vo vzťahu ku kontrole tovaru a zníženiu rizika ohrozenia ľudského zdravia.
K bodu 10
V danom prípade ide o ustanovenie plnenia aj iných povinností zo strany správcu trhoviska. Nakoľko uvedené ustanovenie odkazuje na zrušené ustanovenie § 14b zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov, pristúpil predkladateľ k zosúladeniu týchto legislatívnych skutočností vypustením tohto ustanovenia.
K bodu 11
Zámerom predkladateľa je rozšírenie okruhu výrobkov, ktoré je zakázané predávať na trhových miestach, rozšírením zákazu aj na výrobky, ktoré určené na fajčenie a neobsahujú
tabak. Zákon č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov definuje v ustanovení § 2 ods. 4 písm. k) tieto výrobky ako „výrobky, ktoré určené na fajčenie a neobsahujú tabak, všetky výrobky neobsahujúce tabak, ktorých spôsob užívania je fajčením“. Záujmom predkladateľa je preto jednak ochrana nefajčiarov pred potenciálnym zvyšovaním frekventovanosti fajčenia na trhových miestach, ako aj zabránenie vzniku priestoru na obtiažnejší výkon kontroly týchto výrobkov zo strany príslušných orgánov kontroly a ich predaja.
K bodu 12
Zmenou doterajšieho ustanovenia §6 písm. j) dôjsť k rozšíreniu okruhu živých zvierat, ktoré môžu byť predmetom predaja na trhových miestach. Uvedené zmena je podnietená zmenou skutkových okolností v oblasti predaja na trhových miestach v minulých rokoch, ako aj snahou o zníženie nadbytočných reštrikcií pri predaji živých zvierat.
K bodu 13
Navrhovaným ustanovením §6 písm. l) sa zabezpečiť zákaz predaja húb, avšak výhradne len ich inej podobe ako čerstvej a zdraviu neškodnej . Účelom obmedzenia predaja len na čerstvú podobu húb je zachovanie možnosti na ich okamžitú kontrolu zo strany príslušných kontrolných orgánov. V prípade predaja húb napríklad v ich sušenej podobe, by ich spoľahlivá kontrola bola obmedzená nevyhnutnosťou vykonať ich chemický rozbor. Nakoľko je tento postup technicky a časovo náročnejší, považujeme túto alternatívu kontroly za nevhodnú na dosiahnutie cieľa kontrolovať predávaný tovar v čase a mieste jeho predaja.
V prípade ustanovenia zákazu predaja „hračiek so strelami, ktorých kinetickú energiu určuje hračka“ považujeme za rozhodujúce množiace sa prípady ohrozovania zdravia osôb spôsobeného používaním tohto druhu tovaru. Dôvodom je, že kinetická energia striel často krát dosahuje hodnoty spôsobilé poškodiť zdravie ľudí.
K bodu 14
Navrhované ustanovenie vhodnejším spôsobom definuje situáciu riešenú v už platnom a účinnom ustanovení §7 ods. 1. Rozšírenie ustanovenia obmedzujúceho predaj elektronických výrobkov, ktoré určené na napájanie z elektrickej siete a na športové výrobky, sleduje spoľahlivejšiu ochranu práv spotrebiteľa a zabezpečenie predaja tovaru spôsobilého na spotrebiteľské užívanie.
K bodu 15
Predmetné ustanovenia prejavom snahy predkladateľa o zavedenie možnosti predávať spotrebné výrobky, najmä drogériové, textilné, odevné a papierenské výrobky, obuv, domáce potreby a drobný tovar, aj ambulantným spôsobom predaja. Obsahom tohto novelizačného bodu je aj umožnenie predaja potravín ambulantným spôsobom. V danom prípade je možnosť predaja potravín limitovaná stanovením okruhu potravín, ktoré je možné predávať na trhových miestach práve prostredníctvom stanovenia ich rozsahu vo všeobecne záväznom nariadení obce. Predkladateľ pristúpil k umožneniu predaja tohto druhu tovaru s osobitným prihliadnutím na právne predpisy pojednávajúce o hygiene a spôsobe predaja potravín, ako aj po predchádzajúcich konzultáciách s príslušnými orgánmi dohľadu (Štátna veterinárna a potravinová správa, Úrad verejného zdravotníctva). Povinnosť byť držiteľom povolenia na predaj tovarov a služieb, záväznosť predpisov upravujúcich predaj potravín, frekventovanosť
potravinových kontrol odvodená od priebežného vyhodnocovania miery rizika zo strany príslušných orgánov dohľadu, ako aj právna úprava stanovená Nariadením Európskeho parlamentu a Rady z 29. augusta 2004 o hygiene potravín sa stali pre predkladateľa dostatočným právnym základom pre povolenie možnosti ambulantného predaja potravín v prostredí Slovenskej republiky. Nakoľko možnosť predaja týchto tovarov nebola doposiaľ umožnená, rozhodol sa predkladateľ po predchádzajúcom zvážení rizika ohrozenia práv spotrebiteľa k právnej aprobácii predaja všetkých týchto tovarov.
K bodu 16
S ohľadom na úpravu predaja potravín ambulantným spôsobom uvedenej pod novelizačným bodom č. 15, pristúpil predkladateľ k vypusteniu § 9 ods.1 písm. e) znejúceho na ambulantný predaj ovocia a zeleniny, nakoľko predaj týchto potravín bude riešený v zmysle novelizačného bodu č. 15.
K bodu 17
Touto cestou sa pristupuje k vypusteniu § 10 ods. 2. Právo na poskytovanie služieb a predaj výrobkov občanmi iných krajín Európskej únie je v súčasnosti obsiahnuté v predpisoch primárneho a sekundárneho práva Európskej únie. Na základe uvedeného predkladateľ dospel k záveru o nadbytočnosti tohto ustanovenia, čo následne viedlo k prijatiu legislatívneho kroku v podobe vypustenia tohto ustanovenia.
K bodu 18
Uvedené ustanovenie je prejavom snahy zákonodarcu o komplexnejšiu úpravu povinností predávajúcich na trhových miestach v rámci zákona č. 178/1998 Z.z. Navrhovaným ustanovením sa apeluje na skutočnosť, že na predaj tovaru a poskytovanie služieb na trhovom mieste platia primerane aj podmienky ustanovené podľa osobitných predpisov. V danom prípade ide o zdôraznenie povinností vyplývajúcich najmä z ustanovení zákona č. 250/2007 Z.z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách, výnosu Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 20. mája 1996 č. 981/1996-100, ktorým sa vydáva prvá časť a prvá, druhá a tretia hlava druhej časti Potravinového kódexu Slovenskej republiky (oznámenie č. 195/1996 Z. z.), zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí v znení neskorších predpisov, zákona č. 455/1991 Zb. v znení neskorších predpisov a vyhlášky Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky č. 246/1995 Z. z. o certifikácii výrobkov.
K bodu 19
Návrhom zmeny predmetného ustanovenia sa dosiahnuť úprava použitej terminológie v zmysle ustanovenia § 15 ods. 3 písm. c) zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, pričom vecné znenie povinností vyplývajúcich zo v súčasnosti platného znenia zákona ostávajú nedotknuté.
K bodu 20
Ustanovenie znejúce na povinnosť preukazovať pri predaji lesných plodín doklad o ich nadobudnutí navrhujeme vypustiť z dôvodu jeho obsolétnosti. Uvedená povinnosť sa vykonávala na základe ustanovenia § 5 ods. 2 a 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 287/1994 Z. z., pričom uvedený zákon bol zrušený od 1.1.2003 bez akejkoľvek vecnej náhrady tohto ustanovenia.
K bodu 21
V danom prípade ide o vecnú zmenu pôvodného ustanovenia znejúceho na povinnosť osoby oprávnenej predávať výrobky na trhových miestach predložiť orgánom dozoru na ich požiadanie doklad o nadobudnutí predávaného tovaru, ak tie nadobudnú podozrenie, že predávané výrobky pochádzajú z inej ako vlastnej drobnej pestovateľskej alebo chovateľskej činnosti, alebo doklad o oprávnenom nadobudnutí predávaných lesných plodín. Návrhom nového znenia tohto ustanovenia predkladateľ za cieľ vhodnejšiu formuláciu povinností predávajúceho za okolností ustanovených týmto paragrafom. Povinnosť predložiť orgánom dozoru na ich požiadanie doklad o nadobudnutí predávaného tovaru, ak tie nadobudnú podozrenie, že predávané výrobky pochádzajú z inej ako vlastnej drobnej pestovateľskej alebo chovateľskej činnosti, považujeme za nevhodné ustanovenie míňajúce sa pôvodne zamýšľaným účinkom pôvodného predkladateľa tohto ustanovenia. V súčasnosti platné ustanovenie § 11 ods. 3 znie na povinnosť predávajúceho preukazovať nadobudnutie tohto tovaru pri samotnom podozrení orgánu dozoru. Týmto spôsobom sa tak potenciálne vytvára situácia, kedy na predávajúceho prechádza dôkazné bremeno z titulu prostého podozrenia orgánu dozoru. Túto úpravu však považujeme za neprijateľnú najmä z dôvodu evidentného porušenia prezumpcie neviny v správnom konaní. Ďalším dôvodom je chyba logiky a vykonateľnosti tohto ustanovenia. V prípade, že si predajca niečo dopestuje a orgán dozoru bude mať podozrenie, že tovar nepochádza z vlastnej drobnej pestovateľskej alebo chovateľskej činnosti, tak orgán právo požadovať doklad o nadobudnutí, ktorý predajca reálne naozaj nemá. Ak teda používame v správnom procese pojem „podozrenie“ mali by sme teda aj simultánne používať inštitút prešetrenia, ktorý bude predchádzať povinnosti uloženej danému subjektu, v danom prípade povinnosti predložiť doklad o nadobudnutí tovaru. Na základe uvedeného navrhuje predkladateľ zákona zmeniť túto povinnosť na povinnosť poskytnúť vysvetlenie o nadobudnutí tovaru.
Návrh vypustiť ustanovenie znejúce na povinnosť predložiť „doklad o oprávnenom nadobudnutí predávaných lesných plodín“ nadväzuje na odôvodnenie novelizačného bodu č. 23. Ustanovenie znejúce na povinnosť preukazovať pri predaji lesných plodín doklad o ich nadobudnutí navrhujeme vypustiť z dôvodu jeho obsolétnosti. Uvedená povinnosť sa vykonávala na základe ustanovenia § 5 ods. 2 a 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 287/1994 Z. z., pričom uvedený zákon bol zrušený od 1.1.2003 bez akejkoľvek vecnej náhrady tohto ustanovenia.
K bodu 22
Okruh orgánov dozoru sa rozširuje o orgány úradnej kontroly potravín, ak ide o predaj potravín. Zabezpečí sa tým efektívnejšie vymoženie zákona v praxi. Ďalej ide o zosúladenie sumy stanovenej v mene SKK na jej približný zaokrúhlený ekvivalent vyjadrený v mene Euro. Zároveň sa ustanovujú definície skutkov, za ktoré sa ukladá sankcia. Predkladateľ touto cestou napríklad navrhuje postihnúť osobu, ktorá zriadila trhové miesto bez povolenia, alebo predáva výrobky alebo poskytuje služby na trhovom mieste bez povolenia, alebo predáva na
trhovom mieste výrobky, ktorých predaj je zakázaný, alebo ktoré nie určené obcou na predaj. Osobitne je postihnuté aj porušenie zákazu ambulantného predaja pri cestách mimo obce a pri diaľniciach. Ustanovujú sa správne delikty, za ktoré orgány dozoru uložia pokutu.
Predkladateľ zmenou doterajšieho § 12 ods. 4 ustanovuje nové procesné podmienky pre vykonávanie zákazu predaja výrobkov alebo poskytovania služieb pre prípady zriadenia trhového miesta bez povolenia alebo predaja výrobkov a poskytovania služieb bez povolenia alebo za podmienok kedy predajca porušuje povinnosti predávajúcich na trhových miestach podľa § 11. Orgán dozoru opatrením tak na mieste zakáže predaj výrobkov a poskytovanie služieb na trhových miestach fyzickej osobe alebo právnickej osobe, ktorá naplnila niektorú z uvedených skutkových okolností a zakáže jej predaj výrobkov alebo poskytovanie služieb opatrením. Opatrenie oznámi orgán dozoru porušiteľovi ústne a vyhotoví o ňom písomný záznam. Ak porušiteľ s opatrením nesúhlasí, môže proti nemu podať do troch dní odo dňa jeho oznámenia písomné námietky. Námietky nemajú odkladný účinok. O námietkach rozhodne do piatich dní odo dňa ich doručenia starosta, ak je orgánom dozoru obec, alebo riaditeľ príslušného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie, ak je orgánom dozoru Slovenská obchodná inšpekcia. Rozhodnutie sa doručí porušiteľovi a jeprávoplatné.
K bodu 23
Ide o procesné ustanovenie nadväzujúce na novelizačný bod č. 22. Orgán dozoru zruší zákaz predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach uložený opatrením ak porušiteľ odstráni zistené nedostatky.
K bodu 24
Dané ustanovenie konkretizuje druh procesnoprávneho predpisu, ktorý sa použije na konanie o uložení pokuty podľa § 12.
K bodu 25
Navrhované ustanovenie za cieľ posilniť právnu vedomosť o tom, že orgánom dozoru nad dodržiavaním tohto zákona pre prípady zákazu ambulantného predaja pri cestách a diaľniciach mimo obce aj útvary policajného zboru SR, pričom v záujme spoľahlivejšieho výkonu dohľadu nad dodržiavaním tohto zákona, ako aj v záujme šetrenia finančných zdrojov, je na prejednávanie porušenia zákazu ambulantného predaja mimo obce oprávnená aj Slovenská obchodná inšpekcia a orgány úradnej kontroly potravín. Dôvodom doplnenia Policajného zboru SR do skupiny orgánov dozoru je tiež spoľahlivejšie zabezpečenie plnenia zákazu ambulantného predaja pri cestách mimo obce. Uvedenú zmenu považujeme za nevyhnutnú najmä z dôvodu kapacitných možností ostatných príslušných orgánov, ale aj z dôvodu, že kontrola tohto stavu povahovo súvisí s výkonom základných úloh poriadkovej polície.
Ustanovenie nového paragrafu 14 za cieľ vyjadriť povinnosť Policajného zboru SR poskytnúť súčinnosť pri výkone dozoru po predchádzajúcej žiadosti zo strany SOI alebo obce. Týmto ustanovením sa zabezpečiť najmä asistencia PZ SR ako silovej a bezpečnostnej zložky pri výkone kontroly zo strany príslušných orgánov, ktoré sa pri výkone svojich kompetencií často krát stretávajú s neprimeraným odporom proti výkonu kontroly zo strany kontrolovaného subjektu.
K Článku II
Navrhovanou novelizáciou ustanovení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách sa dosiahnuť zosúladenie s ustanoveniami predloženými v rámci Čl. I tohto návrhu zákona. Týmto novelizačným bodom sa vkladá nové ustanovenie § 23 ods. 8, ktoré ustanovuje právomoc Regionálnych veterinárnych a potravinových správ a Regionálnych úradov verejného zdravotníctva vydávať záväzné stanovisko k návrhu všeobecne záväzného nariadenia obce, ak ide o predaj potravín. Novelizačný článok II tak za cieľ výslovne ustanoviť právomoc regionálnych veterinárnych a potravinových správ a Regionálnych úradov verejného zdravotníctva vydávať záväzné stanovisko k návrhom všeobecne záväzných nariadení obce, ak ide o predaj potravín na trhových miestach podľa osobitného predpisu.
K Článku III
Navrhované ustanovenia novými ustanoveniami vloženými do zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti. Navrhovaná novelizácia bezprostredne súvisí so zmenami prijatými v rámci Čl. I tohto návrhu zákona. Predloženými novelizačnými bodmi sa dosiahnuť vykonateľnosť navrhnutého ustanovenia § 6 písm. j), ktoré za cieľ regulovať zákaz predaja živých zvierat tak, že zákaz predaja sa nebude vzťahovať na predaj trhových rýb a na trhy s domácou vodnou hydinou, domácou hrabavou hydinou, domácimi králikmi, psami, mačkami a drobnými hlodavcami a na propagačné predajné podujatia organizované zväzmi a združeniami chovateľov zvierat za predpokladu, že bude vykonávaný na základe súhlasného záväzného stanoviska príslušného orgánu veterinárnej správy. Uvedenými novelizačnými bodmi sa dosiahnuť vykonateľnosť týchto ustanovení zo strany orgánov regionálnej veterinárnej a potravinovej správy.
K Článku IV
Účinnosť zákona sa navrhuje na 1. júla 2014.
Bratislava 8. januára 2014
Robert Fico v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Tomáš Malatinský v. r.
minister hospodárstva Slovenskej republiky