Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) v znení neskorších predpisov predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Richard Sulík.
Účelom predloženej novely je zjednodušenie a zrýchlenie dobrovoľného plnenia dlžníkom v prípade daňovej exekúcie prikázaním pohľadávky z účtu vedeného v banke.
Daňovou exekúciou prikázaním pohľadávky z účtu daňového dlžníka vedeného v banke môžu byť postihnuté peňažné prostriedky na všetkých účtoch daňového dlžníka. Správca dane (daňový úrad alebo colný úrad) prikáže banke, aby po doručení rozhodnutia o začatí daňového exekučného konania zablokovala na účte daňového dlžníka peňažné prostriedky do výšky daňového nedoplatku, a to aj vtedy, ak peňažné prostriedky prichádzajú na účet daňového dlžníka postupne. Po doručení rozhodnutia o začatí daňového exekučného konania banke správca dane doručí daňovú exekučnú výzvu daňovému dlžníkovi, pričom ho vyzve na zaplatenie daňového nedoplatku v lehote najmenej 8 dní odo dňa doručenia daňovej exekučnej výzvy. Na základe príkazu daňového dlžníka a so súhlasom správcu dane, banka zo zablokovaných peňažných prostriedkov poukáže na účet správcu dane peňažné prostriedky vo výške vymáhaného daňového nedoplatku alebo jeho časti.
Daňový dlžník sa oficiálne dozvedá o exekučnom konaní doručením daňovej exekučnej výzvy, kedy bankový účet zablokovaný a má 15 dní na to, aby zaplatil daňový nedoplatok dobrovoľne, než sa vydaním daňového exekučného príkazu začne samotný výkon daňovej exekúcie. Ak chce daňový dlžník plniť svoj nedoplatok zo zablokovaného účtu, musí v banke predložiť súhlas daňového úradu s takýmto plnením. V praxi to znamená aj trojnásobnú návštevu daňového alebo colného úradu: žiadosť o súhlas, prevzatie súhlasu, odovzdanie potvrdenia banky o prevzatí súhlasu.
Uvedená administratívna povinnosť je neobvyklá, keďže pri exekúcii podľa Exekučného poriadku (233/1995 Z. z.) podobná povinnosť neexistuje. Podľa § 95 ods. 1 písm. a) Exekučného poriadku, exekútor poverený vykonaním exekúcie prikáže banke, ktorá vedie účet povinného, aby po doručení príkazu na začatie exekúcie prikázaním pohľadávky z účtu v banke zablokovala sumu vo výške pohľadávky a jej príslušenstva z účtu povinného s výnimkou plnenia za účelom uspokojenia pohľadávky oprávneného, jej príslušenstva a trov exekúcie bezhotovostným prevodom na účet určený exekútorom.
Ani z dôvodovej správy pôvodného návrhu daňového poriadku ako celku z r. 2009 nie je možné zistiť rozumný dôvod, prečo by súhlas daňového úradu mal byť podmienkou pre plnenie pohľadávky na základe príkazu daňového dlžníka z jeho zablokovaného bankového účtu. Súčasné znenie bolo doslovne prebraté zo zákona č. 511/1992 Zb. Slovenskej národnej rady o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov 83a ods. 5).
Návrh zákona nebude mať negatívny dopad na štátny rozpočet. Návrh zákona nemá dopad na rozpočty obcí a vyšších územných celkov a vplyv na životné prostredie, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti a má pozitívny dopad na sociálne vplyvy a na zamestnanosť.
Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie, s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi Slovenskej republiky, so zákonmi Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Podľa navrhovaného ustanovenia by daňový dlžník v prípade daňovej exekúcie prikázaním pohľadávky z účtu vedeného v banke mohol po zablokovaní bankového účtu zaplatiť pohľadávku bez toho, aby musel predtým žiadať správcu dane o súhlas s použitím svojich prostriedkov na zaplatenie svojho dlhu.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť na 1. júna 2014.