DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) Martin Fecko.
Predkladaný návrh zákona vychádza z myšlienky, že obyvatelia obce, resp. časti obce, majú ústavné právo podieľať sa na správe vecí verejných, a to na každej úrovni štátu. Z toho vyplýva aj ich právo rozhodovať alebo mať podiel na rozhodovaní o stave a výzore časti obce, v ktorej žijú, pretože na úrovni obce sú prijímané rozhodnutia, ktoré výraznou mierou ovplyvňujú každodenný život občanov, či už ide o stav pozemných komunikácií, výsadbu zelene, kvalitu verejných služieb, výšku miestnej dane, občiansku vybavenosť a iné dôležité otázky.
V praxi však dochádza k nežiaducemu stavu, keď obec pomerne veľkej rozlohy často sústredí finančné prostriedky najmä do rozvoja centra obce. Obyvatelia okrajových častí obce, ktorí si tiež želajú mať v dostupnej blízkosti napr. upravené futbalové ihrisko, klubové miestnosti pre rozvoj záujmových činností mládeže či starších ľudí, dôstojný dom smútku, či fungujúcu materskú školu, sú tak nepriamo diskriminovaní, keďže na riešenie ich problémov už finančné prostriedky nezvýšia. Navyše, počas obdobia socializmu bolo mnoho obcí násilne pričlenených k väčším obciam bez toho, aby obyvatelia týchto dnešných už len „častí obcí“ mali možnosť sa k takémuto pričleneniu slobodne vyjadriť (napr. v referende). Je preto žiaduce vytvoriť podmienky, ktorými sa umožní týmto bývalým samostatným obciam, aby sami rozhodli, či chcú aj naďalej zostať súčasťou väčšej obce alebo si chcú a vedia spravovať svoje záležitosti sami.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je upraviť ďalšie podmienky týkajúce sa možnosti odčlenenia časti obce od obce. Podľa navrhovanej právnej úpravy tak bude odčlenenie časti obce od obce závisieť aj od:
•dĺžky spoločnej hranice katastrálneho územia odčleňovanej časti obce a obce,
•cesty spájajúcej odčleňovanú časť obce s obcou,
•petície na rozdelenie obce, ktorú bude musieť podporiť aspoň 60% oprávnených voličov odčleňovanej časti obce,
•miestneho referenda, ktoré sa uskutoční len v odčleňovanej časti obce.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.