Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Dňa 3. 12. 2013 bol Národnou radou Slovenskej republiky prerokovaný a schválený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 613).
Uvedený návrh obsahuje aj pozmeňovacie návrhy, ktorými bola zavedená v novom § 46b „Daňová licencia právnickej osoby“. Táto nová daň bola navrhnutá bez štandardného pripomienkového konania sa pohybuje od 480 do 2.880 ročne, čo bude pre mnohé, hlavne malé firmy likvidačné a pre veľkú časť firiem to bude znamenať zbytočné dodatočné odčerpávanie prostriedkov, ktoré by mohli použiť na podnikanie a rozvoj. Zavedenie takejto „dane zo straty“ ich situáciu ďalej zhorší, čo sa prejaví aj v náraste aj tak vysokej nezamestnanosti.
Boj proti daňovým únikom sa nedá viesť zavádzaním nových daní. Argumentácia, že 60% firiem neplatí dane je nekvalifikovaná, pretože je veľký rozdiel neplatiť dane a nemať daňovú povinnosť. Ak niekto zámerne neplatí dane, je to podvodník. Ak sa však niekto dostane do účtovnej straty, je to normálna súčasť podnikania, čo sa bežne stáva pri obstarávaní hmotného majetku, investovaní, alebo poklese zákaziek. Zaťažovať podnikateľa v tejto fáze môže byť likvidačné.
Ak si napr. niekto vybuduje dielňu, obstará technické vybavenie, malý bager, nákladné auto a pod., môže sa dostať do prechodnej straty, kým pozháňa zákazky, ktoré mu vykryjú tieto výdavky a je jedno, či sa jedná o začínajúceho podnikateľa alebo niekoho, kto sa chce rozširovať a rozvíjať. Ak sa však dostane do účtovnej straty, a z tohto dôvodu nemá daňovú povinnosť, je to normálny prirodzený stav najmä začínajúceho podnikateľa, ktorý investoval, obstaral hmotný majetok, je v rozbehu a nemá ešte dostatočné tržby.
Zavedením daňových licencií získajú veľké a ziskové podniky na úkor malých, stratových a začínajúcich firiem. Navyše sa týmto opatrením zvýši byrokracia, ktorej musia podnikatelia čeliť, čo je ďalší problém.
Keďže sme viac krát spochybnili reálny výnos schválených licencií, bude mať podľa nás navrhovaná právna úprava neutrálny dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov a nezakladá nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie. Materiál nemá finančný, ekonomický, environmentálny vplyv a ani vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie, preto sa doložka vplyvov nevyhotovuje.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
2
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Zrušujú sa tzv. daňové licencie
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť zákona k 1. júlu 2014.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: poslanec NR SR Ivan Štefanec
2. Názov návrhu právneho predpisu: ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie:
Primárne právo:
-čl. 110 až 112 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
Sekundárne právo (prijaté pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - do 30. novembra 2009):
-smernica Rady 90/435/EHS z 23. júla 1990 o spoločnom systéme zdaňovania uplatňovanom v prípade materských spoločností a dcérskych spoločností v rozličných členských štátoch v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 9/ zv. 1),
-smernica Rady 2003/48/ES z 3. júna 2003 o zdaňovaní príjmu z úspor v podobe výplaty úrokov v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 9/ zv. 1),
-smernica Rady 2003/49/ES z 3. júna 2003 o spoločnom systéme zdaňovania uplatňovanom na výplaty úrokov a licenčných poplatkov medzi združenými spoločnosťami rôznych členských štátov v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 9/ zv. 1),
-smernica Rady 2008/7/ES z 12. februára 2008 o nepriamych daniach z navyšovania kapitálu ( Ú. v. EÚ L 46, 21.2. 2008),
-smernica Rady 2009/133/ES z 19. októbra 2009 o spoločnom systéme zdaňovania, uplatniteľnom pri zlučovaní, rozdeľovaní, čiastočnom rozdeľovaní, prevode aktív a výmene akcií spoločností rôznych členských štátov a pri premiestnení sídla SE alebo SCE medzi členskými štátmi (kodifikované znenie) (Ú. v. L 310, 25.11. 2009).
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 522/04, Európska komisia v. Belgické kráľovstvo, rok 2007.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)a)Lehota na prebratie smernice: bezpredmetné.
4
b)Lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné.
c)Proti SR bolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, a to konanie č. 2009/2215 a č. 2009/2267.
d)Návrhom právneho predpisu sa nepreberá žiadna smernica.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev alebo právom Európskej únie:
Úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
5
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu: ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov