Doložkavybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o divadelnej činnosti a hudobnej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
Navrhovaná právna úprava bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny sociálny vplyv a na informatizáciu spoločnosti, nebude mať žiadny vplyv na podnikateľské a životné prostredie.
Návrhom zákona predpokladané zvýšené náklady na priznanie osobitného príspevku z dôvodu zníženia hranice počtu odpracovaných rokov a rozšírenia okruhu poberateľov osobitného príspevku budú rozpočtovo kryté z celkového schváleného objemu výdavkov rozpočtovej kapitoly Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.
Novou právnou úpravou sa nepredpokladá výrazný nárast žiadateľov. Dôvodom je najmä skutočnosť, že aj v prípade splnenia podmienok nároku žiadajú umelci o jeho priznanie len výnimočne, keďže väčšina z nich má ambíciu zotrvať čo najdlhšie vo svojom povolaní. Pre ilustráciu uvádzame, že od roku 2009 bolo celkovo 19 poberateľov osobitného príspevku, v súčasnosti je ich 21. Zákonodarca odhaduje, že tempo rastu bude zachované. V čase, keď sa rušil výsluhový dôchodok (1. 1. 2004) bolo jeho poberateľom 99 umelcov za celú históriu (údaj zo Sociálnej poisťovne).
Suma osobitného príspevku je 50 % z priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za prvý polrok kalendárneho roka predchádzajúceho uplatneniu nároku na osobitný príspevok.
Na rok 2013 bolo v rozpočte MK SR naplánovaných pre výplatu osobitného príspevku 21 poberateľom osobitného príspevku 100 000 eur.
Na základe analýzy je predpoklad, že v roku 2014 môže prísť k nárastu o 6 poberateľov osobitného príspevku (spolu na 27). Vzhľadom na výšku priemernej mzdy v hospodárstve za 1. polrok 2013 (804 eur) by pokrytie tohto nárastu predstavovalo sumu 30 000 eur z kapitoly kultúry (celkové náklady pre 27 poberateľov osobitného príspevku by predstavovali sumu 130 000 eur). Pri výpočte predpokladanej sumy zvýšenia výdavkov sme neuvažovali s možnosťou vyplácania zníženého osobitného príspevku, nakoľko uvedenú skutočnosť nie je možné na základe doterajších výdavkov kvalifikovane odhadnúť. A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo financií SR ako gestor posudzovania návrhu za oblasť vplyvov na rozpočet verejnej správy a zamestnanosť vo verejnej správe predložilo pripomienku k doložke vybraných vplyvov k Návrhu zákona o divadelnej a hudobnej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ministerstvo financií SR sa nestotožňuje s konštatovaním predkladateľa, že návrh nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy. Dôvodom je skutočnosť, že predložený návrh zákona v časti A.3. Poznámky sa konštatuje, že v roku 2013 je v kapitole Ministerstva kultúry SR (ďalej len „ministerstvo“) na výplatu osobitného príspevku 21 poberateľom plánovaných 100 000 eur a v roku 2014 sa predpokladá nárast o 6 poberateľov osobitného príspevku (spolu 27 poberateľov), t. j. o 30 000 eur viac; celkové náklady pre 27 poberateľov osobitného príspevku by predstavovali sumu 130 000 eur. Uvedené však nie je zohľadnené v doložke vplyvov časti A. 2. Vplyvy, kde sa uvádza žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy Z materiálu mu tiež nie je zrejmé, či kvantifikované vplyvy na rozpočet verejnej správy v sume 30 000 eur zahŕňajú aj výšku prostriedkov potrebných na vyplácanie zníženého osobitného príspevku, čo žiada Ministerstvo financií Slovenskej republiky doplniť.
Na základe uvedeného predkladateľ návrhu zákona upravil doložku vybraných vplyvov vyznačením vplyvu na rozpočet verejnej správy a doplnením zdôvodnenia v časti A.3. Poznámky.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR ako gestor posudzovania návrhu z hľadiska sociálnych vplyvov súhlasí s doložkou vybraných vplyvov.
Ministerstvo životného prostredia SR ako gestor posudzovania návrhu za oblasť vplyvov na životné prostredie súhlasí s doložkou vybraných vplyvov.
Ministerstvo hospodárstva SR ako gestor posudzovania návrhu z hľadiska vplyvov na podnikateľské prostredie súhlasí s doložkou vybraných vplyvov.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na územnú samosprávu
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: kapitola Ministerstva kultúry SR
Aparát – program 08T0101, FK08601
- vplyv na územnú samosprávu
Financovanie zabezpečené v rozpočte
v tom: kapitola Ministerstvo kultúry SR
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy
(- príjmy, + výdavky)
financovanie zabezpečené v rozpočte
ostatné zdroje financovania
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č.3
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Výpočty vplyvov na verejné financie
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Bežné transfery (640) 642 030
výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci...)
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Návrh má pozitívny vplyv na hospodárenie domácností na základe úpravy, ktorá rozširuje okruh poberateľov osobitného príspevku ako aj znížením hranice počtu odpracovaných rokov na vznik nároku na osobitný príspevok. Priznaním osobitného príspevku nebude poberateľ odkázaný na poberanie dávok v hmotnej núdzi, čím sa zlepší jeho životná úroveň.
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
Údaje sú uvedené v časti „Vplyvy na rozpočet verejnej správy“. Poberateľ plného osobitného príspevku získa sumu, ktorá je 50 % z priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za prvý polrok kalendárneho roka predchádzajúceho uplatneniu nároku na osobitný príspevok.
V súčasnosti je poberateľom osobitného príspevku 21 osôb, predpokladaný nárast počtu poberateľov na základe novej právnej úpravy sa zvýši o približne 6 osôb.
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Poskytovateľ po vytvorení zoznamu evidencie divadiel a hudobných inštitúcií bude poskytovať elektronické služby prostredníctvom internetu na otvorenej softvérovej platforme (internetový prehliadač, pdf a pod.). Zoznam je určený pre interné účely ministerstva.
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?