Doložka
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o divadelnej činnosti a hudobnej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Navrhovaná právna úprava bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny sociálny vplyv a na informatizáciu spoločnosti, nebude mať žiadny vplyv na podnikateľské a životné prostredie.
Návrhom zákona predpokladané zvýšené náklady na priznanie osobitného príspevku z dôvodu zníženia hranice počtu odpracovaných rokov a rozšírenia okruhu poberateľov osobitného príspevku budú rozpočtovo kryté z celkového schváleného objemu výdavkov rozpočtovej kapitoly Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.
Novou právnou úpravou sa nepredpokladá výrazný nárast žiadateľov. Dôvodom je najmä skutočnosť, že aj v prípade splnenia podmienok nároku žiadajú umelci o jeho priznanie len výnimočne, keďže väčšina z nich ambíciu zotrvať čo najdlhšie vo svojom povolaní. Pre ilustráciu uvádzame, že od roku 2009 bolo celkovo 19 poberateľov osobitného príspevku, v súčasnosti je ich 21. Zákonodarca odhaduje, že tempo rastu bude zachované. V čase, keď sa rušil výsluhový dôchodok (1. 1. 2004) bolo jeho poberateľom 99 umelcov za celú históriu (údaj zo Sociálnej poisťovne).
Suma osobitného príspevku je 50 % z priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za prvý polrok kalendárneho roka predchádzajúceho uplatneniu nároku na osobitný príspevok.
Na rok 2013 bolo v rozpočte MK SR naplánovaných pre výplatu osobitného príspevku 21 poberateľom osobitného príspevku 100 000 eur.
Na základe analýzy je predpoklad, že v roku 2014 môže prísť k nárastu o 6 poberateľov osobitného príspevku (spolu na 27). Vzhľadom na výšku priemernej mzdy v hospodárstve za 1. polrok 2013 (804 eur) by pokrytie tohto nárastu predstavovalo sumu 30 000 eur z kapitoly kultúry (celkové náklady pre 27 poberateľov osobitného príspevku by predstavovali sumu 130 000 eur). Pri výpočte predpokladanej sumy zvýšenia výdavkov sme neuvažovali s možnosťou vyplácania zníženého osobitného príspevku, nakoľko uvedenú skutočnosť nie je možné na základe doterajších výdavkov kvalifikovane odhadnúť.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo financií SR ako gestor posudzovania návrhu za oblasť vplyvov na rozpočet verejnej správy a zamestnanosť vo verejnej správe predložilo pripomienku k doložke vybraných vplyvov k Návrhu zákona o divadelnej a hudobnej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ministerstvo financií SR sa nestotožňuje s konštatovaním predkladateľa, že návrh nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy. Dôvodom je skutočnosť, že predložený návrh zákona v časti A.3. Poznámky sa konštatuje, že v roku 2013 je v kapitole Ministerstva kultúry SR (ďalej len „ministerstvo“) na výplatu osobitného príspevku 21 poberateľom plánovaných 100 000 eur a v roku 2014 sa predpokladá nárast o 6 poberateľov osobitného príspevku (spolu 27 poberateľov), t. j. o 30 000 eur viac; celkové náklady pre 27 poberateľov osobitného príspevku by predstavovali sumu 130 000 eur. Uvedené však nie je zohľadnené v doložke vplyvov časti A. 2. Vplyvy, kde sa uvádza žiadny vplyv na rozpočet verejnej správy Z materiálu mu tiež nie je zrejmé, či kvantifikované vplyvy na rozpočet verejnej správy v sume 30 000 eur zahŕňajú aj výšku prostriedkov potrebných na vyplácanie zníženého osobitného príspevku, čo žiada Ministerstvo financií Slovenskej republiky doplniť.
Na základe uvedeného predkladateľ návrhu zákona upravil doložku vybraných vplyvov vyznačením vplyvu na rozpočet verejnej správy a doplnením zdôvodnenia v časti A.3. Poznámky.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR ako gestor posudzovania návrhu z hľadiska sociálnych vplyvov súhlasí s doložkou vybraných vplyvov.
Ministerstvo životného prostredia SR ako gestor posudzovania návrhu za oblasť vplyvov na životné prostredie súhlasí s doložkou vybraných vplyvov.
Ministerstvo hospodárstva SR ako gestor posudzovania návrhu z hľadiska vplyvov na podnikateľské prostredie súhlasí s doložkou vybraných vplyvov.
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2013
2014
2015
2016
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
100 000,00
130 000,00
130 000,00
130 000,00
v tom: kapitola Ministerstva kultúry SR
Aparát – program 08T0101, FK08601
100 000,00
130 000,00
130 000,00
130 000,00
- vplyv na ŠR
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
100 000,00
130 000,00
130 000,00
130 000,00
v tom: kapitola Ministerstvo kultúry SR
100 000,00
130 000,00
130 000,00
130 000,00
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2013
2014
2015
2016
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy
(- príjmy, + výdavky)
100 000,00
130 000,00
130 000,00
130 000,00
z toho vplyv na ŠR
100 000,00
130 000,00
130 000,00
130 000,00
financovanie zabezpečené v rozpočte
100 000,00
130 000,00
130 000,00
130 000,00
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č.3
Odhadované objemy
Objem aktivít
2013
2014
2015
2016
Indikátor ABC
-
-
-
-
Indikátor KLM
-
-
-
-
Indikátor XYZ
-
-
-
-
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Výpočty vplyvov na verejné financie
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2013
2014
2015
2016
poznámka
Daňové príjmy (100)
0
0
0
0
nebude mať vplyv
Nedaňové príjmy (200)
0
0
0
0
Granty a transfery (300)
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2013
2014
2015
2016
poznámka
Bežné výdavky (600)
100 000,00
130 000,00
130 000,00
130 000,00
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)
0
0
0
0
Bežné transfery (640) 642 030
100 000,00
130 000,00
130 000,00
130 000,00
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
z toho výdavky na ŠR
100 000,00
130 000,00
130 000,00
130 000,00
Bežné výdavky (600)
100 000,00
130 000,00
130 000,00
130 000,00
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2013
2014
2015
2016
Počet zamestnancov celkom*
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poznámky:
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií
výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci...)
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Návrh pozitívny vplyv na hospodárenie domácností na základe úpravy, ktorá rozširuje okruh poberateľov osobitného príspevku ako aj znížením hranice počtu odpracovaných rokov na vznik nároku na osobitný príspevok. Priznaním osobitného príspevku nebude poberateľ odkázaný na poberanie dávok v hmotnej núdzi, čím sa zlepší jeho životná úroveň.
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
Údaje uvedené v časti „Vplyvy na rozpočet verejnej správy“. Poberateľ plného osobitného príspevku získa sumu, ktorá je 50 % z priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za prvý polrok kalendárneho roka predchádzajúceho uplatneniu nároku na osobitný príspevok.
V súčasnosti je poberateľom osobitného príspevku 21 osôb, predpokladaný nárast počtu poberateľov na základe novej právnej úpravy sa zvýši o približne 6 osôb.
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
žiadny
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
žiadny
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
žiadny
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Poskytovateľ po vytvorení zoznamu evidencie divadiel a hudobných inštitúcií bude poskytovať elektronické služby prostredníctvom internetu na otvorenej softvérovej platforme (internetový prehliadač, pdf a pod.). Zoznam je určený pre interné účely ministerstva.
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Áno vytvára sa zoznam evidencie divadiel a hudobných inštitúcií ako súčasť existujúcich informačných systémov MK SR.
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
Poskytovateľ po vytvorení zoznamu evidencie divadiel a hudobných inštitúcií bude poskytovať elektronické služby prostredníctvom internetu na otvorenej softvérovej platforme (internetový prehliadač, pdf a pod.). Zoznam je určený pre interné účely ministerstva.
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)