5
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
6
Predkladaný návrh zákona nemá okrem vplyvov na podnikateľské prostredie, sociálnych vplyvov a vplyvov na informatizáciu spoločnosti žiadne iné vplyvy.
Zákonodarca predpokladá pozitívny sociálny vplyv návrhu zákona, a to najmä v súvislosti so zavedením nových informačných povinností predávajúcich, prostredníctvom ktorých sa prehĺbi a rozšíri ochrana spotrebiteľov pri predaji tovaru a poskytovaní služieb na základe zmlúv uzatváraných na diaľku a zmlúv uzatváraných mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, vrátane zmlúv uzatváraných počas tzv. predajných akcií. Okrem uvedeného sa predpokladá tiež rozšírenie ochrany spotrebiteľa aj na ďalšie oblasti, a to napr. zavedením všeobecného zákazu používania niektorých zabezpečovacích prostriedkov v spotrebiteľskýchzmluvách.
Návrh zákona v súvislosti so zavedením nových informačných povinností predávajúcich zároveň počíta so zvýšením administratívnej záťaže dotknutých podnikateľskýchsubjektov. Pôjde predovšetkým o administratívnu záťaž týkajúcu sa zavedenia povinnosti poskytovať informácie spotrebiteľom v zákonom stanovenej forme. Táto povinnosť sa nedotýka len formálnych požiadaviek na samotné zmluvy medzi predávajúcim a spotrebiteľom, ale aj poskytovania tzv. predzmluvných informácií, ktoré je predávajúcipovinnýposkytnúť spotrebiteľovi ešte pred uzavretím zmluvy. Návrhom zákona dochádza tiež k vytvoreniu legislatívnych podmienok pre uzatváranie zmlúv v elektronickom prostredí. Stanovujú sa formálne požiadavky na tieto zmluvy a definuje sa spôsob akým dochádza k ich uzatvoreniu v elektronickej forme. Z hľadiska neustále sa zvyšujúcej potreby informatizácie spoločnosti je úmyslom zákonodarcu predloženým návrhom zákona v čo najširšej miere podporovať takúto formu uzatvárania zmlúv.
A.4. Alternatívne riešenia
Nie sú navrhované.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona je vypracovaný z dôvodu potreby prebratia smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/83/EÚ z 25. októbra 2011 o právach spotrebiteľov, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 93/13/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/44/ES a ktorou sa zrušuje smernica Rady 85/577/EHS a smernica Európskeho parlamentu a Rady 97/7/ES do právneho poriadku Slovenskej republiky, preto v zmysle čl. 12 ods. 3 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky nebolo uskutočnené predbežné pripomienkové konanie.
7
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Predkladaný návrh zákona bude mať vplyv na všetkých predajcov tovaru alebo poskytovateľov služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku a predajcov tovaru a poskytovateľov služieb na základe zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, vrátane organizátorov predajných akcií, ktorých na slovenskom trhu v súčasnosti operuje niekoľko tisíc.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
V dôsledku prijatia navrhovanej legislatívy možno očakávať zvýšenie niektorých nákladov dotknutých podnikateľských subjektov, nakoľko dochádza k rozšíreniu informačných povinností predávajúcich podľa zákona. Pôjde predovšetkým o zvýšenie administratívnych nákladov v súvislosti so zavedením povinnosti poskytovania informácií spotrebiteľom v zákonom stanovenej forme. Pôjde však len o jednorazové náklady súvisiace so splnením povinnosti poskytnúť predzmluvné informácie spotrebiteľom.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Nepredpokladá sa výrazné zvýšenie nákladov dotknutých subjektov.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Nepredpokladajú sa výraznejšie dôsledky pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných
Nepredpokladajú sa výraznejšie spoločensko – ekonomické dôsledky.
8
regulácií?
Sociálne vplyvy – vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Nepredpokladá sa vplyv na hospodárenie domácností.
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Zavedením nových informačných povinností predávajúcich v návrhu zákona dochádza k prehĺbeniu a rozšíreniu ochrany spotrebiteľa predovšetkým v oblasti uzatvárania zmlúv na diaľku a mimo prevádzkových priestorov. V zmysle uvedeného sa predpokladá zlepšenie prístupu k novým tovarom a službám pre spotrebiteľa.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Nepredpokladá sa vplyv na rodovú rovnosť.
9
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Nepredpokladá sa vplyv na zamestnanosť.
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Áno, zverejňovaním informácie o prípadných obmedzeniach dodávky tovaru, ako aj informácie o spôsoboch platby, ktoré je možné použiť na úhradu za tovar alebo službu na webovom sídle predávajúceho sa zavádza nová elektronická služba s úrovňou I (informatívna úroveň).
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
Predkladaným návrhom zákona sa nevytvárajú podmienky pre sémantickú interoperabilitu.
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
Predkladaným návrhom zákona sa nezabezpečuje vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti ani nedochádza k rozširovaniu vedomostí o IKT.
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
Predkladaným návrhom zákona sa nezabezpečuje rozvoj elektronického vzdelávania.
10
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
Predkladaným návrhom zákona sa nezabezpečuje podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT.
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
Predkladaným návrhom zákona sa nezabezpečuje prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti.
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Predkladaným návrhom zákona sa nerozširuje, neinovuje, nevytvára ani nezavádza nový informačný systém.
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Predkladaným návrhom zákona sa nerozširuje prístupnosť k internetu.
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Predkladaným návrhom zákona sa nerozširuje prístupnosť k elektronickým službám.
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
Predkladaným návrhom zákona sa nezabezpečuje technická interoperabilita.
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
Predkladaným návrhom zákona sa nezvyšuje bezpečnosť IT.
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Predkladaným návrhom zákona sa nerozširuje technická infraštruktúra.
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
Predkladaným návrhom zákona sa nepredpokladajú zmeny v riadení procesu informatizácie.
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
Proces informatizácie si nebude vyžadovať žiadne finančné investície zo strany štátu.
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
11
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
Stanovenie podrobných požiadaviek na zmluvy uzatvárané v elektronickom prostredí dochádza k podpore takého spôsobu uzatvárania zmlúv.