Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov, zavádza do civilného (súkromného) práva v Slovenskej republike inštitút úžery, ktorý definuje doplnením ustanovenia do Občianskeho zákonníka.
Zákaz úžerníckych zmlúv je obsiahnutý v celom rade občianskych (civilných) kódexov Európy - napríklad v Spolkovej republike Nemecko, Holandsku, Rakúsku, Českej republike atď. Navrhovaná právna úprava berie do určitej miery v úvahu tieto zahraničné vzory, ale hlavne vychádza z vládneho návrhu československého občianskeho zákonníka z roku 1937 a prihliada aj na definovanie úžery ako trestného činu podľa § 235 Trestného zákona platného a účinného v Slovenskej republike.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, nebude mať nepriaznivý dopad na verejné rozpočty ani na životné prostredie. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Alojz Hlina
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie:
- primárnom:
- čl. 26, 56 66, 114 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Úradný vestník C 83, 30.3. 2010).
- sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva - po 30. novembri 2009)
- nie je upravená,
- sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva do 30. novembra 2009)
- smernica Rady č. 93/13/EHS z 5. apríla 1993 o nekalých podmienkach v spotrebiteľských zmluvách (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L 095, 21/4/1993, str. 29 - 34).
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
- bezpredmetné
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
- bezpredmetné
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
- bezpredmetné
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
- bezpredmetné
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
- Smernica Rady č. 93/13/EHS bola prebratá do zákona č. 40/1964 Zb. Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 (41b)
Navrhovaná právna úprava berie do určitej miery v úvahu zákaz úžerníckych zmlúv v celom rade európskych civilných kódexov (Nemecko, Rakúsko, Česko, Holandsko atď.), ale taktiež vychádza z vládneho návrhu československého občianskeho zákonníka z roku 1937 a prihliada aj na definovanie úžery ako trestného činu podľa § 235 Trestného zákona platného v Slovenskej republike.
Ustanovuje sa, že neplatná je zmluva, pri ktorej uzatváraní niekto zneužije tieseň, neskúsenosť, rozumovú slabosť alebo rozrušenie druhej strany a sebe alebo inému sľúbiť alebo poskytnúť plnenie, ktorého majetková hodnota je k hodnote vzájomného plnenia v hrubom nepomere.
Predmetným ustanovením § 41b sa priamo zavádza do slovenského civilného práva inštitút úžery (úžerníckej zmluvy), ktorá sa vymedzuje nasledovnými znakmi :
- hrubý nepomer vzájomných plnení,
- tieseň, neskúsenosť, rozumová slabosť a rozrušenie jednej strany,
- zneužitie niektorého z vyššie uvedených stavov druhou stranou za účelom uzatvorenia
zmluvy obsahujúcej hrubo nepomerné vzájomné plnenia, a tým získanie prospechu pre seba alebo tretiu stranu.
Na základe uvedených znakov úžerníckej zmluvy, bude aplikácia § 41b vychádzať zo zákonne nedefinovaných pojmov, ktorých preskúmanie a definícia bude ponechaná súdom a súdnej judikatúre. Je však možné opierať sa i o súčasnú judikatúru, ktorá sa daným pojmom a ich významu už vo viacerých prípadoch venovala.
K bodu 2 (§ 879p)
Ustanovuje sa, že zmluvy uzavreté predo dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona, ktoré nie v súlade s ustanovením § 41b tohto zákona, neplatné dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona. Na základe tohto prechodného ustanovenia teda ex lege zaniká platnosť úžerníckych zmlúv v Slovenskej republike nadobudnutím účinnosti tohto zákona.
K Čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. marec 2014.