DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona sa predkladá z dôvodu akútnej potreby riešenia nárastu nebezpečných útokov psov, ktoré mali za následok vážne ublíženie na zdraví alebo smrť človeka. Cieľom predloženého návrhu zákona je riešiť problematiku držania len nebezpečných psov, t. j. psov, ktoré v minulosti zaútočili na človeka, pri ktorých je oprávnený predpoklad zvýšeného rizika útoku na človeka alebo zviera a rizika vážneho poškodenia zdravia či ohrozenia života človeka, a prevenciu týchto útokov.
Návrhom zákona sa preto sprísňuje držanie nebezpečných psov, ktoré z dôvodu svojho doterajšieho správania môžu pri útoku na človeka alebo zviera ohroziť vážnym spôsobom jeho zdravie alebo život.
Návrh zákona zavádza pre držiteľov nebezpečných psov sprísnené podmienky chovu, držania a vodenia psa. Odborné činnosti súvisiace s plnením týchto podmienok budú zabezpečovať odborníci a organizácie z oblasti kynológie, ktoré výkonom týchto činností poverí Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
Návrhom zákona sa z dôvodu potreby účinného vynucovania dodržiavania povinností a podmienok uložených týmto zákonom zvyšujú pokuty ukladané za priestupky.
Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, ani sociálne vplyvy ani na vplyvy na životné prostredie. Návrh predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy a na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení zákona č. 102/2010 Z. z.
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Predpokladá sa pozitívny vplyv na rozpočty obcí z dôvodu zvýšenia pokút ukladaných za priestupky a z dôvodu zavedenia nových skutkových podstát priestupkov. V súčasnosti však nie je možné kvantifikovať výšku pokút ukladaných v budúcnosti za priestupky podľa tohto návrhu zákona, keďže nie je možné odhadnúť počet a rozsah porušovania povinností a nie je k dispozícii ani štatistka porušovania povinností a ukladania pokút podľa platného zákona.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2002 Z. z., ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov v znení zákona č. 102/2010 Z. z.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Áno
Verejne prístupná databáza vedená ŠVPS
informovanie o držiteľoch psov odborne spôsobilých na ovládanie psa a schválených chovných priestory, zariadeniach na chov psov a priestoroch strážených psami
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
nie
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
nie
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
nie
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
áno
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
nie
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
nie
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
nie
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
nie
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
áno
poverená organizácia z vlastných zdrojov
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
nie
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Zosúladenie s osobitným predpisom a legislatívno-technická úprava.
K bodu 2
Uvádza sa širší pojem typu psov určených na pomoc ľuďom s fyzickým postihnutím, ktoré je potrebné označiť za zvláštneho psa, t. j. asistenčného psa, vodiaceho psa a signálneho psa pre ľudí so sluchovým postihnutím podľa ich definície v osobitnom zákone.
K bodu 3
Definícia nebezpečného psa sa dopĺňa aj o útok na spoločenské zviera a hospodárske zviera z dôvodu potreby zaradiť do tejto kategórie aj také psy, ktoré nekontrolovane alebo na povel zaútočia na iné zviera; nemá ísť pri tom o akékoľvek zviera (napr. voľne žijúce hlodavce, plazy, vtáky a pod.), ale len o spoločenské zvieratá (psy, mačky, fretky a pod.) a hospodárske zvieratá. V tejto súvislosti sa upravuje § 4 ods. 4.
K bodu 4
Upresňuje sa situácia, v ktorej nemá ísť o voľný pohyb psa ale o jeho použitie na špecifické účely, ktoré vyžadujú pohyb psa bez vôdzky.
K bodu 5
Z dôvodu potreby jasnosti a jednoznačnosti sa definuje pojem chovného priestoru alebo zariadenia na chov psa (akýkoľvek priestor, ohradený alebo neohradený, uzavretý alebo otvorený, alebo zariadenie alebo stavba, kde sa chová pes alebo kde sa pes rozmnožuje), ktorým bude napr. priestor rodinného, domu, záhrada alebo aj priestor bytového domu, a pojem vodenia psa (zahŕňa ovládanie psa fyzicky vôdzkou alebo len povelmi, pričom pôjde aj o obyčajný dohľad nad psom, hoci aj na prechodný čas, napr. pri zverení psa inej osobe na krátku dobu, a to i počas voľného pohybu psa).
K bodu 6
Ustanovujú sa niektoré obmedzenia držania a vodenie nebezpečných psov.
Ukladá sa povinnosť držiteľa i osoby vodiacej nebezpečného psa byť odborne spôsobilý na ovládanie z dôvodu potreby zabezpečiť schopnosť a zdatnosť držiteľa a vodiacej osoby pri ovládaní a vedení nebezpečného psa. Nesplnenie tejto povinnosti je prekážkou v držaní a vedení tohto psa. Držiteľ, ktorý odbornú spôsobilosť nemá, musí nebezpečného psa odovzdať do držby osobe, ktorá túto odbornú spôsobilosť má, aby bolo zabezpečené, že tento pes nebude v držbe osoby, ktorá nie je schopná zvládnuť jeho správanie.
Všeobecne sa upravuje spôsob získavania a preukazovania odbornej spôsobilosti.
Ustanovuje sa požiadavka odborného posúdenia a schválenia priestoru, kde sa pes chová alebo kde sa používa ako strážny pes z dôvodu potreby zabezpečenia tohto priestoru z hľadiska vhodných veterinárnych a technických požiadaviek, najmä pred únikom psa.
Z dôvodu potreby zabezpečiť, aby bol držiteľ psa, ktorý sa stal nebezpečným psom, osobou schopnou zvládnuť správanie psa, ustanovuje sa povinnosť držiteľa psa, ktorý sa stal nebezpečným psom, byť odborne spôsobilý na ovládanie psa.
Z rovnakého dôvodu sa ustanovuje povinnosť vlastníka priestoru, v ktorom sa chová alebo ktorý stráži pes, ktorý sa stal nebezpečným psom, požiadať o schválenie tohto priestoru v určenej lehote.
Z dôvodu potreby upozorniť verejnosť na prítomnosť psa sa ustanovuje povinnosť držiteľa akéhokoľvek psa označiť príslušným upozornením priestor, v ktorom sa chová pes alebo ktorý je strážený psom.
Ustanovuje sa kompetencia ministerstva a podmienky poverenia a odnímania poverenia odbornej organizácie alebo odborne spôsobilej fyzickej osoby na výkon činností, ktoré súvisia s plnením povinností a požiadaviek na držanie, chov a vodenie nebezpečného psa, z dôvodu potreby zabezpečiť účasť odborníkov z oblasti kynológie pri prevencii útokov nebezpečných psov.
Upravujú sa činnosti, na ktorých výkon bude odborná organizácia alebo fyzická osoba poverená: kynologické školenie, osvedčovanie odbornej spôsobilosti, spolupráca s obcami pri kontrole evidencie nebezpečných psov, posudzovanie a schvaľovanie priestorov, v ktorých sa chová alebo ktoré stráži nebezpečný pes, a vedenie databázy absolventov kynologického školenia zameraného na ovládanie nebezpečných psov a schválených chovných priestorov a zariadení nebezpečných psov a priestorov strážených týmito psami.
Ustanovuje sa obsah databázy absolventov kynologického školenia a schválených priestorov tak, aby bola zabezpečená možnosť každého, najmä obce a držiteľov nebezpečných psov, identifikovať osoby, ktoré odborne spôsobilé, a priestory, v ktorých sa držia nebezpečné psy.
Ustanovuje sa kompetencia regionálnej veterinárnej a potravinovej správy vydávať na požiadanie poverenej organizácie stanovisko o dodržiavaní požiadaviek na ochranu spoločenských zvierat.
Na konanie o poverení odbornej organizácie a na jej konanie sa nevzťahuje správny poriadok.
K bodom 7 až 10
Dopĺňajú sa ďalšie údaje o psoch a o držiteľoch psov, ktoré obec zapisuje do evidencie psov z dôvodu potreby jednoduchšej identifikácie psa a jeho držiteľa.
Do evidencie sa bude z dôvodu potreby identifikácie držiteľa nebezpečného psa aj údaj o jeho odbornej spôsobilosti a schválení chovného priestoru alebo zariadenia psa.
Do evidencie sa bude z dôvodu potreby identifikácie psov so zvýšeným agresívnym správaním zapisovať i útok psa na zviera spočívajúci v pohryznutí.
Z dôvodu potreby zlepšiť prehľad o evidovaných psoch sa bude uvádzať i dátum a miesto narodenia psa a spresňuje sa aj rozsah právnych skutočností, ktoré sa majú hlásiť do evidencie psov.
K bodu 11
Ustanovuje sa požiadavka na jednoznačne odlíšiť viditeľnú identifikáciu nebezpečného psa.
K bodu 12
Upravuje sa povinnosť obce v spolupráci s poverenou osobou vykonávať kontrolu nebezpečných psov zdržiavajúcich sa v obci z dôvodu potreby ich evidencie. Držiteľ takého psa je povinný spolupracovať pri výkone tejto kontroly s obcou.
Všeobecne sa upravuje postup pri výkone kontroly.
K bodu 13
Upravujú sa podmienky vodenia psov a nebezpečných psov.
Podmienka fyzickej a psychickej spôsobilosti na vodenie psa sa z objektívnych dôvodov nebude vzťahovať na vodenie psa so špeciálnym výcvikom.
Každý pes musí byť z dôvodu potreby zabezpečiť bezpečnosť mimo chovného priestoru a zariadenia ako aj vystopovateľnosť majiteľa, resp. držiteľa psa vedený na vôdzke a s obojkom, na ktorom budú uvedené kontaktné údaje držiteľa psa a chovného zariadenia alebo priestoru.
Obmedzenie osôb vodiacich psa len na osoby plne spôsobilé na právne úkony sa vzťahuje na vedenie nebezpečných psov z dôvodu potreby zabezpečiť, aby psa viedla len osoba, u ktorej je predpoklad, že je úplne fyzicky a psychicky spôsobilá ovládnuť psa. Nebezpečného psa možno z dôvodu prevencie jeho útoku na verejnom priestranstve viesť len na vôdzke a s náhubkom. Osoba, ktorá takého psa vedie, musí z dôvodu potreby preukázať svoju odbornú spôsobilosť na vedenia takého psa mať pri sebe osvedčenie o odbornej spôsobilosti.
Upravuje sa objektívna zodpovednosť za vodenie psa.
Z dôvodu potreby jednoznačnej identifikácie držiteľa psa, ktorý sa stal nebezpečným, a potreby jasného a včasného oznámenia tejto skutočnosti obci na účely evidencie, sa podrobnejšie upravuje oznamovacia povinnosť držiteľa takéhoto psa ako aj osoby, ktorá ho vedie, voči obci i voči osobe, ktorá je útokom dotknutá.
Z dôvodu potreby zabezpečiť verejný poriadok a bezpečnosť pri vodení psa mimo chovného priestoru alebo zariadenia sa zakazuje voľný pohyb psa na miestach prístupných verejnosti okrem tých, kde je povolený voľný pohyb psa. Výnimka sa týka len psov mladších ako 6 mesiacov, a to z dôvodu ich socializácie, a zvláštnych psov podľa § 2 písm. d) z dôvodu ich špecifického určenia.
Z rovnakého dôvodu sa zakazuje vstup so psom na miesta, kde je obvyklá prítomnosť detí, najmä miest slúžiacich na športové aktivity, hru a vzdelávanie, s výnimkou psa so špeciálnym výcvikom, ktorého sa zákaz netýka. Vstup so psom na tieto miesta však môže povoliť obec.
Ustanovuje sa povinnosť obce upraviť podrobnosti o vodení psa svojím všeobecne záväzným nariadením.
Z dôvodu potreby zabezpečenia verejného poriadku a jednoznačného vymedzenia miest určených na voľný pohyb psa sa celé územie obce považuje za miesto so zákazom voľného pohybu psa, okrem miest, ktoré obec na voľný pohyb psa vymedzí. Obec pritom povinnosť takéto miesta určiť všeobecne záväzným nariadením, a to s rozlohou, ktorá bude dostatočne zodpovedať počtu psov, ktorý obec eviduje. Tieto miesta musia byť viditeľne označené na účely ich jednoznačnej a nezameniteľnej identifikácie.
Zároveň obec môže z dôvodu potreby ustanovenia konkrétnych pravidiel a kompetencií všeobecne záväzným nariadením upraviť i podrobný postup pri výkone kontroly podľa § 3 ods. 7 až 10.
K bodom 14 a 15
Vzhľadom na povinnosť každého, kto psa vedie, odstrániť exkrementy, ktorými pes znečistí priestor prístupný verejnosti podľa § 6 ods. 1, sa vypúšťa povinnosť obce zabezpečiť kontajnery na psie exkrementy. Osoba, ktorá psa vedie, je povinná odstrániť exkrementy akýmkoľvek jej dostupným spôsobom tak, aby bola zabezpečená čistota priestoru prístupného verejnosti.
Táto povinnosť sa nebude vzťahovať na osobu, ktorá vedie a využíva psa so špeciálnym výcvikom, keďže z objektívnych príčin nemôže túto povinnosť splniť.
K bodom 16 až 21 a 23 až 25
Z dôvodu potreby vynútiť dodržiavanie povinností podľa tohto zákona sa upravujú skutkové podstaty nových priestupkov spočívajúce v porušení povinností súvisiacich so sprísnením držania, chovu a vodenia nebezpečných psov. Formulácia skutkových podstát zohľadňuje aj výnimky z niektorých povinností ako aj osobitné podmienky splnenia povinností podľa prechodných ustanovení.
Z dôvodu posilnenia preventívnej a represívnej funkcie sankcií sa zvyšujú sumy pokút ukladaných za priestupky podľa tohto zákona.
V prípade všetkých priestupkov bude možné uložiť i sankciu prepadnutia, resp. zhabania psa v záujme zabezpečenia prevencie pred možným útokom psa takého držiteľa, ktorý neplní svoje povinnosti. Zároveň z rovnakého dôvodu v prípade psa, ktorý sa stane nebezpečným, môže správny orgán popri zhabaní, resp. prepadnutí psa rozhodnúť aj o kastrácii psa alebo o utratení psa.
V blokovom konaní bude pokutu oprávnený uložiť i kontrolór, ak zistí porušenie povinností.
K bodom 22 a 26
V záujme zabezpečenia a vynútenia plnenia úloh a povinností poverenej osoby sa ustanovujú skutkové podstaty priestupkov poverenej osoby, ktorá je fyzickou osobou, a správnych deliktov poverenej osoby, ktorá je fyzickou osobou–podnikateľom alebo právnickou osobou.
Vkladá sa splnomocňovacie ustanovenie pre ministerstvo na vydanie vyhlášky, ktorou upraví obsah a rozsah kynologického školenia na ovládanie nebezpečného psa a ktorou sa upravia kritériá posúdenia a schválenia priestoru, v ktorom sa držia nebezpečné psy, najmä zabezpečenie tohto priestoru proti úniku psa.
K bodu 27
Z dôvodu potreby zabezpečiť, aby súčasný držiteľ nebezpečného psa bol osobou schopnou zvládnuť správanie psa, je držiteľ tohto psa povinný do určeného termínu získať odbornú spôsobilý na ovládanie psa.
Z dôvodu potreby zabezpečiť priestor, v ktorom je v súčasnosti chovaný alebo držaný nebezpečný pes, z hľadiska vhodných veterinárnych a technických požiadaviek, najmä pred únikom psa, je vlastník tohto priestoru povinný mať ho do určeného termínu schválený poverenou osobou.
Súčasní držitelia psov z dôvodu potreby presnej identifikácie psa povinní do určeného termínu nahlásiť do evidencie psov údaj o dátume a mieste narodenia psa a údaj o svojej odbornej spôsobilosti podľa tohto zákona.
K bodu 28
Legislatívno-technická úprava.
K čl. II
Ustanovenie o účinnosti. Navrhovaný dátum nadobudnutia účinnosti je odôvodnený potrebou poskytnúť adresátom zákona dostatočné obdobie na oboznámenie sa s právnou úpravou a splnenie ich povinností.
K návrhu vykonávacieho predpisu
Vykonávací predpis, ktorý vydá ministerstvo upravuje
a)vzor žiadosti o poverenie podľa § 2b ods. 1 zákona na výkon činností podľa § 2b ods. 2 zákona,
b)podrobnosti o spôsobe získavania odbornej spôsobilosti držiteľa nebezpečného psa a toho, kto nebezpečného psa vedie, na ovládanie psa podľa § 2a ods. 2 zákona,
c)podrobnosti o požiadavkách na držanie psa v chovnom priestore alebo zariadení na chov nebezpečného psa a v priestore stráženom týmto psom podľa § 2b ods. 2 písm. b) zákona.