D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky s cieľom vypustiť zo zákona oprávnenie ministra vnútra prijímať do Policajného zboru osoby, ktoré boli v minulosti trestané, nespoľahlivé alebo duševne nespôsobilé a prinavrátiť tak dôveru v Policajný zbor ako inštitúciu, ktorej povinnosťou je zabezpečovanie verejného poriadku a boj proti kriminalite.
Zákonom č. 513/2007 Z. z., ktorý novelizoval zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov sa s účinnosťou od 1. januára 2008 umožnilo ministrovi vnútra prijímať do služobného pomeru na plnenie úloh na úseku kriminálneho spravodajstva nielen osoby nespoľahlivé a duševne nespôsobilé na výkon práce policajta, ale aj aj osoby s kriminálnou minulosťou (ďalej len „pochybné osoby“). Pôsobením týchto osôb v Policajnom zbore sa celkom prirodzene stiera hranica medzi políciou a podsvetím a vznikajú pochybnosti, či v konkrénom prípade ide o prienik polície do štruktúr organizovaného zločinu alebo naopak. Predkladatelia nespochybňujú opodstatnenosť uvedenej ministerskej výnimky, pokiaľ ide podmienku vzdelania, zdravotnej a telesnej spôsobilosti alebo trvalého pobytu na území Slovenskej republiky; možnosť udelenia výnimky z týchto podmienok predkladatelia v zákone ponechávajú. Avšak súčasný stav, kedy minister vnútra môže prijať do služobného pomeru osoby, ktoré nie bezúhonné, spoľahlivé, ba dokonca ani duševne spôsobilé na výkon činnosti policajta, považujú predkladatelia za neakceptovateľný. Získavanie informácií z kriminálneho prostredia možno dosiahnuť aj bez toho, aby pochybné osoby vstupovali do Policajného zboru; na získavanie informácií možno využiť tzv. osoby konajúce v prospech Policajného zboru. Využívanie osôb konajúcich v prospech Policajného zboru je aj v súčasnosti, ako prostriedok operatívno-pátracej činnosti, upravený v zákone č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, podnikateľské prostredie, životné prostredie a informatizáciu spoločnosti ani sociálny vplyv.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 a 2
Navrhuje sa rozčleniť doterajšie znenie písmena d) v § 14 ods. 1 tak, aby v písmene d) zostala iba zdravotná a telesná spôsobilosť a v novovloženom písmene e) bola iba duševná spôsobilosť. Dôvodom navrhovaného rozčlenenia je umožniť odkaz výlučne na zdravotnú a telesnú spôsobilosť. V súvislosti s vložením nového písmena sa mení označovanie nasledujúcich písmen.
K bodom 3 a 5
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na zmeny v prvom a druhom novelizačnom bode.
K bodu 4
Navrhuje sa zmena v oprávnení ministra vnútra prijímať do služobného pomeru na plnenie úloh na úseku kriminálneho spravodajstva osoby, ktoré nespĺňajú zákonom ustanovené všeobecné podmienky. V porovnaní so súčasným stavom minister vnútra nebude môcť prijímať do služobného pomeru osoby, ktoré nie bezúhonné, spoľahlivé a duševne spôsobilé na výkon služby. Dôvodom navrhnutej úpravy je snaha znemožniť vstup uvedených osôb do štruktúr polície a prinavrátiť tým dôveryhodnosť Policajnému zboru.
K bodom 6 a 7
Z dôvodu zmeny podmienok pre prijímanie osôb nespĺňajúcich zákonné podmienky do služobného pomeru, navrhuje sa vysporiadanie sa s v minulosti vzniknutým služobným pomerom podľa predchádzajúcej právnej úpravy a to tak, že sa rozširuje okruh skutočností, na základe ktorých môže skončiť služobný pomer o situáciu, kedy tak ustanoví zákon a súčasne sa v prechodnom ustanovení zakotvuje zánik služobného pomeru osôb, ktorým služobný pomer v minulosti vznikol na základe § 14 ods. 8 a ktorým by podľa novej úpravy služobný pomer vzniknúť nemohol. Deň zániku služobného pomeru jej totožný s dňom nadobudnutia účinnosti navrhovanej novely.
K čl. II
Navrhuje sa dátum účinnosti 31. marec 2014; dôvodom stanovenia posledného dňa v mesiaci je väzba na skončenie služobného pomeru podľa prechodného ustanovenia 287i) tak, aby služobný pomer skončil v posledný deň kalendárneho mesiaca, ako sa to všeobecne považuje za štandardné.