Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Problém závislosti na hazardných hrách je vážnym spoločenským problémom. Priamo ohrozuje tých, ktorí tejto závislosti prepadnú. Často to bývajú aj deti. Závislosť na hazardných hrách však nie je iba priamou hrozbou. Sprostredkovane predstavuje ohrozenie i ďalších ľudí, ktorí s človekom, čo pri hazardných hrách stratil kontrolu nad svojim konaním, spolu žijú a hospodária. Hazardný hráč nezriedka zadlží a dovedie do nešťastia nielen seba, ale i celú svoju rodinu.
Hazardné hry i napriek prísnej právnej regulácii, bývajú často spojené i s činnosťami, ktoré zákon nepovoľuje, a nezriedka i s organizovanou trestnou činnosťou. Výnosnosť takéhoto podnikania, spojená so závislosťou mnohých ľudí, ktorí využívajú tieto služby, je často legálnou vstupnou bránou ku prostitúcii, kupliarstvu, obchodu s drogami a ďalšími nelegálnymi činnosťami.
Je preto záujmom spoločnosti, aby regulácia prevádzkovania hazardných hier zohľadňovala ochranu pred nebezpečnými a nežiaducimi dôsledkami tejto činnosti. Jednotlivé druhy hazardných hier, ale hlavne okolnosti a podmienky za akých sa prevádzkujú, vytvárajú rozdielnu mieru rizík, s ktorými môže byť ich prevádzkovanie spojené. Mieru týchto rizík je potrebné posudzovať individuálne, podľa konkrétnych, hlavne miestnych pomerov. Preto i súčasné znenie zákona o hazardných hrách upravuje reguláciu ich prevádzkovania tak, že okrem oprávnení príslušných štátnych orgánov a orgánov dozoru nad prevádzkovaním hazardných hier, počíta i s aktívnou regulačnou činnosťou i zo strany obcí a miest. V priebehu účinnosti zákona č. 171/2005 Z.z., od 1. mája 2005 doteraz, sa miera regulačných oprávnení obcí viackrát upravovala. Cieľom navrhovanej úpravy je využiť tieto skúsenosti a reagovať na potreby praxe. signalizuje, že súčasná ochrana pred negatívnymi dôsledkami a rizikami prevádzkovania hazardných hier nie je postačujúca.
Predložená novela zákona č. 171/2005 Z.z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov navrhuje rozšíriť súčasne platnú ochrannú činnosť obcí o oprávnenia, ktoré im priznávala právna úprava pred jej poslednou novelizáciou. Znamená to, že navrhovaná novela preberá jestvujúcu právnu konštrukciu, umožňujúcu prevádzkovať hazardné hry len na základe licencie. Zároveň však musí byť naplnená podmienka, že toto prevádzkovanie neobmedzí obec všeobecne záväzným nariadením. Navrhovaná novela rozširuje okruh hazardných hier, v ktorých môže obec využiť toto svoje regulačné opatrenie na rozsah pred predchádzajúcou zmenou zákona, a hlavne, vracia sa k princípu, podľa ktorého sa môže obec rozhodnúť regulovať prevádzkovanie hazardných hier i z vlastného podnetu. I túto možnosť obec mala v znení zákona pred jeho ostatnou novelizáciou. Predložená novela zachováva aj možnosť iniciovať takéto rozhodnutie obce i zo strany obyvateľov obce, a to vtedy, ak sa najmenej dridsať percent oprávnených voličov obce petíciou sťažuje, že sa v súvislosti s hraním hazardných hier narúša verejný poriadok. V takom prípade je obec povinná rokovať o návrhu všeobecne záväzného nariadenie. Ak by obec takýto návrh zamietla, v takom prípade sa v predloženej novele navrhuje, aby bola obec povinná o požiadavke z petície vyhlásiť miestne referendum podľa zákona o obecnom zriadení a prenechala rozhodnutie o regulačnom opatrení voči prevádzkovaniu hazardných hier na obyvateľov obce.
Predložená novela ďalej ustanovuje, že v Bratislave a v Košiciach budú tieto regulačné opatrenia vykonávať orgány samosprávy ich mestských častí.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona nebude mať priamy dopad na verejné rozpočty, neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na životné prostredie. Ak zvýšená regulácia prevádzkovania hazardných hier povedie k nepatrnému zníženiu príjmov do príslušného verejného rozpočtu, zvýšená ochrana voči hráčskej závislosti a účinnejší zápas s nelegálnou a trestnou činnosťou, ktorá na prevádzkovanie hazardných hier pri nedostatočnej pozornosti často nadväzuje, povedie k podstatne vyšším úsporám spoločenských zdrojov, ktoré by sa museli vynaložiť (a ktoré sa i vynakladajú) na riešenie uvedených negatívnych dôsledkov.
II. Osobitná časť
K čl. I:
K bodu 1: Ustanovenie sa vracia k okruhu regulovaných hazardných hier pred ostatnou novelizáciou zákona a rozširuje ho o stávkové hry-
K bodu 2: Ustanovenie o vykonávaní regulačných oprávnení obcí na území Bratislavy a Košíc ich mestskými časťami.
K bodu 3: Ustanovenia predstavujú jadro navrhovanej novely. Vracajú do nášho právneho poriadku oprávnenie obce (alebo mestskej časti v Bratislave a v Košiciach) z vlastného podnetu rozhodnúť všeobecne záväzným nariadením obce, ktoré z hazardných hier nie je možné prevádzkovať na jej území. Toto rozhodnutie sa môže vzťahovať i na jestvujúce prevádzky. Pre takéto prípady obec určí vo svojom rozhodnutí lehotu na skončenie prevádzky. Táto lehota nesmie byť kratšia ako tri mesiace od nadobudnutia účinnosti rozhodnutia obce. Obec tiež informačnú povinnosť voči ministerstvu financií.
K bodu 4: Ustanovenie navrhuje možnosť ľudovej iniciatívy pre rozhodovanie obce v otázke regulácie prevádzkovania hazardných hier. Pokiaľ o to požiada petíciou najmenej tridsať percent oprávnených voličov obce, obec je povinná rokovať o návrhu všeobecne záväzného nariadenia podľa návrhu obyvateľov.
K bodu 5: Ustanovenie upravuje prípad, ak obec prerokovala návrh všeobecne záväzného nariadenia obce na základe ľudovej iniciatívy upravenej v predchádzajúcom bode, avšak návrh všeobecne záväzného nariadenia neprijala. V takom prípade je obec povinná vyhlásiť o veci miestne referendum.
K čl. II:
Navrhovaná úprava sa premieta do zákona SNR č. 369/1990 Zb.. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
V § 11a sa rozširuje okruh prípadov, v ktorých je obecné zastupiteľstvo povinné vyhlásiť mieste referendum o prípad, ktorý upravuje navrhovaná novela zákona o hazardných hrách, t.j. ak obec neprijala všeobecne záväzné nariadenie obce, ktoré vzišlo z ľudovej iniciatívy obyvateľov obce, sťažujúcich sa na narúšanie verejného poriadku v súvislosti s hraním hazardných hier.
K čl. III:
Navrhovaná úprava vyvolá i veľmi stručnú analogickú úpravu v zákone SNR č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov. Obdobné doplnenie okruhu dôvodov pre povinné vyhlásenie miestneho referenda ako v čl. II sa tu premietne do § 9 ods.1.
K čl. IV.
Navrhovaná úprava vyvolá tiež veľmi stručnú analogickú úpravu v zákone SNR č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov. Obdobné doplnenie okruhu dôvodov pre povinné vyhlásenie miestneho referenda ako v čl.II sa tu premietne do § 8a ods.1.
K čl. IV:
Ide o ustanovenie o účinnosti. Navrhuje sa účinnosť od 1. apríla 2014.
Pavol Hrušovský
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky