Predložená novela ďalej ustanovuje, že v Bratislave a v Košiciach budú tieto regulačné opatrenia vykonávať orgány samosprávy ich mestských častí.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona nebude mať priamy dopad na verejné rozpočty, neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na životné prostredie. Ak zvýšená regulácia prevádzkovania hazardných hier povedie k nepatrnému zníženiu príjmov do príslušného verejného rozpočtu, zvýšená ochrana voči hráčskej závislosti a účinnejší zápas s nelegálnou a trestnou činnosťou, ktorá na prevádzkovanie hazardných hier pri nedostatočnej pozornosti často nadväzuje, povedie k podstatne vyšším úsporám spoločenských zdrojov, ktoré by sa museli vynaložiť (a ktoré sa i vynakladajú) na riešenie uvedených negatívnych dôsledkov.
II. Osobitná časť
K čl. I:
K bodu 1: Ustanovenie sa vracia k okruhu regulovaných hazardných hier pred ostatnou novelizáciou zákona a rozširuje ho o stávkové hry-
K bodu 2: Ustanovenie o vykonávaní regulačných oprávnení obcí na území Bratislavy a Košíc ich mestskými časťami.
K bodu 3: Ustanovenia predstavujú jadro navrhovanej novely. Vracajú do nášho právneho poriadku oprávnenie obce (alebo mestskej časti v Bratislave a v Košiciach) z vlastného podnetu rozhodnúť všeobecne záväzným nariadením obce, ktoré z hazardných hier nie je možné prevádzkovať na jej území. Toto rozhodnutie sa môže vzťahovať i na jestvujúce prevádzky. Pre takéto prípady obec určí vo svojom rozhodnutí lehotu na skončenie prevádzky. Táto lehota nesmie byť kratšia ako tri mesiace od nadobudnutia účinnosti rozhodnutia obce. Obec má tiež informačnú povinnosť voči ministerstvu financií.
K bodu 4: Ustanovenie navrhuje možnosť ľudovej iniciatívy pre rozhodovanie obce v otázke regulácie prevádzkovania hazardných hier. Pokiaľ o to požiada petíciou najmenej tridsať percent oprávnených voličov obce, obec je povinná rokovať o návrhu všeobecne záväzného nariadenia podľa návrhu obyvateľov.
K bodu 5: Ustanovenie upravuje prípad, ak obec prerokovala návrh všeobecne záväzného nariadenia obce na základe ľudovej iniciatívy upravenej v predchádzajúcom bode, avšak návrh všeobecne záväzného nariadenia neprijala. V takom prípade je obec povinná vyhlásiť o veci miestne referendum.
K čl. II:
Navrhovaná úprava sa premieta do zákona SNR č. 369/1990 Zb.. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
V § 11a sa rozširuje okruh prípadov, v ktorých je obecné zastupiteľstvo povinné vyhlásiť mieste referendum o prípad, ktorý upravuje navrhovaná novela zákona o hazardných hrách, t.j. ak obec neprijala všeobecne záväzné nariadenie obce, ktoré vzišlo z ľudovej iniciatívy obyvateľov obce, sťažujúcich sa na narúšanie verejného poriadku v súvislosti s hraním hazardných hier.
K čl. III: