Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Štáty, v ktorých sa turistický ruch stal významným zdrojom príjmov, sa spravidla postavili k podpore jeho rozvoja veľkoryso. Pre podnikateľov, čo poskytujú služby v cestovnom ruchu, vytvorili pravidlá, ktoré sa im oplatí dodržiavať. Plné daňové zaťaženie obvykle znášajú tí, pre ktorých je podnikanie v tomto sektore hlavným zdrojom ich príjmov. Voči ľuďom, ktorí iba poskytujú služby ubytovania v súkromí, predovšetkým v rodinných domoch a bytoch, avšak spravidla je hlavný zdroj ich obživy iný, bývajú štáty s vyspelým turistickým ruchom prísne, ale nie úzkostlivé. Ide im o to, aby mali presnú evidenciu aj o takýchto službách, predovšetkým aby vedeli, koľko turistov sa takto ubytuje, a zároveň aby si poskytovatelia týchto služieb plnili povinnosti voči obciam, v ktorých tieto služby poskytujú. Ak si toto takíto ubytovatelia splnia, tak ich potom turisticky vyspelé štáty, za presne určených podmienok, nezaťažujú daňou z príjmov v takom rozsahu, ako bežných podnikateľov. Robia to preto, lebo si vedomé, že ak by pristupovali k takýmto službám rovnako, ako ku štandardnému podnikaniu, budú poskytovatelia takýchto služieb obchádzať stanovené povinnosti, nielenže nebudú platiť dane, ale štát nebude mať ani evidenciu o tom, v akom rozsahu sa vôbec takéto služby poskytujú.
V Slovenskej republike sa takýto nástroj podpory turistického ruchu zatiaľ neuplatnil. Podľa kvalifikovaných odhadov však na Slovensku poskytuje takéto služby „na čierno“ veľké množstvo ľudí. Za túto činnosť títo ľudia neplatia dane ani štátu, ani obciam, a aj keď riskujú trestné stíhanie, vedia, že je veľmi nepravdepodobné, aby im orgány činné v trestnom konaní protiprávne konanie preukázali. Štát i obce takto prichádzajú o značné finančné zdroje, a na druhej strane občania, ktorí si takto „privyrábajú“ zas riskujú trestnoprávnu sankciu.
Predložená novela zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov navrhuje zaviesť pre takéto, presne vymedzené prípady oslobodenie od dani z príjmu, ako nástroj pre podporu cestovného ruchu, a zároveň i ako zavedenie presných pravidiel pre ubytovanie v súkromí. Oslobodenie od dane z príjmov sa navrhuje len pre fyzické osoby, ktoré poskytujú ubytovanie v súkromí podľa vyhlášky Ministerstva hospodárstva SR č. 277/2008 Z.z., avšak iba v takých prípadoch, ak prevádzkovateľ poskytuje služby na najviac piatich stálych lôžkach. Zároveň sa ustanovuje povinnosť, aby prevádzkovateľ prihlásil ubytované osoby do štatistickej evidencie a odviedol za ne obci miestnu daň.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona bude mať dopad na verejné rozpočty. Sme však presvedčení, že ich celková bilancia bude vysoko pozitívna. Občanom, ktorí prihlásili v danej kategórii svoje ubytovacie kapacity a priznali príjem z ubytovania v nich, sa prijatím zákona odpustí daň z príjmu. Podľa kvalifikovaných odhadov však drvivá väčšina takýchto služieb sa poskytuje „na čierno“, a preto v súčasnosti tieto aktivity občanov nepredstavujú pre verejné rozpočty žiadny príjem. Od odpustenia dani z príjmu očakávame legalizáciu týchto činností, ktorá prinesie prostriedky do miestnych rozpočtov, a pre občanov, ktorí zistia, že takto dokážu uživiť seba i svoje rodiny, bude
tento stav zdrojom pre podporu ich rozhodovania, aby zvýšili ubytovacie kapacity, a tak i prešli do normálneho režimu podnikania v rámci turistického ruchu. Návrh zákona neprináša žiaden nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na životné prostredie.
II. Osobitná časť
K čl. I:
Ustanovením nového písmena k) v § 9 ods.1 sa zavádza nová kategória príjmov fyzických osôb, ktoré oslobodené od dane z príjmov. Ustanovenie stanovuje presné podmienky, na ktoré sa toto oslobodenie vzťahuje, vychádzajúce jednak zo zákona č. 91/2010 Z.z. o podpore cestovného ruchu a jednak z vyhlášky MH SR č. 277/2008 Z.z., ktorou sa ustanovujú klasifikačné znaky na ubytovacie zariadenia pri ich zaraďovaní do kategórií a tried. Navyše stanovuje i ďalšiu podmienku pre oslobodenie od dane z príjmu, a to maximálny počet stálych lôžok, ktoré prevádzkovateľ poskytuje, na päť.
K čl. II:
Ide o ustanovenie o účinnosti. Navrhuje sa účinnosť od 1. februára 2014.
Ján Hudacký
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
Ján Figeľ
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
Pavol Zajac
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky