D Ô V O D O V Á S P R Á V A
A. Všeobecná časť
Návrh zákona mení a dopĺňa zákon č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) a dopĺňa zákon č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov. Cieľom návrhu zákona je zakotviť výlučné právo obce rozhodovať o určení alebo zmene svojho názvu, ako aj o zrušení, rozdelení alebo zlúčení obce formou obligatórne vyhláseného miestneho referenda, ktorého platné výsledky budú pre orgány obce, ako aj pre iné štátne orgány právne záväzné.
Návrh zákona týmto reaguje na situáciu, ktorá vznikla po tom, ako vláda Slovenskej republiky svojim uznesením č. 612 zo dňa 16. októbra 2013 vyjadrila svoj nesúhlas s návrhom obce Tešedíkovo o zmenu názvu obce na Pered napriek tomu, že zmena názvu obce bola podložená výsledkami platného miestneho referenda obyvateľov tejto obce. Nesúhlas vlády Slovenskej republiky s touto zmenou tak zabránil obci zmenu názvu uskutočniť a znamenal pre obec a jej obyvateľov výrazný zásah do ich výlučnej samosprávnej pôsobnosti.
Podľa Čl. 1 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov (ďalej len „Ústava Slovenskej republiky“), „Slovenská republika je zvrchovaný, demokratický a právny štát.“ Podľa Čl. 2 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, „štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju vykonávajú prostredníctvom svojich volených zástupcov alebo priamo.“ Podľa Čl. 67 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, „územná samospráva sa uskutočňuje na zhromaždeniach obyvateľov obce, miestnym referendom, referendom na území vyššieho územného celku, orgánmi obce alebo orgánmi vyššieho územného celku. Spôsob vykonania miestneho referenda a referenda na území vyššieho územného celku ustanoví zákon.“ Nositeľom samosprávnej pôsobnosti v obci sú jej obyvatelia, ktorí ju podľa § 4 ods. 2 zákona o obecnom zriadení, vykonávajú orgánmi obce, miestnym referendom alebo zhromaždením obyvateľov obce.
Jediným nositeľom samosprávnej pôsobnosti oprávneným rozhodnúť o určení, zlúčení, rozdelení, zrušení alebo zmene názvu obce sú jej obyvatelia, pričom rozhodovacia právomoc obyvateľov obce je v danom prípade výlučná a nenahraditeľná. Výsledok hlasovania obyvateľov obce v miestnom referende je výsledkom uplatnenia ich ústavne chránenej samosprávnej pôsobnosti, pričom platný výsledok predstavuje záväzné rozhodnutie obce o veci, ktorá bola jeho predmetom. Obyvatelia rozhodujúci o názve svojej obce predstavujú kvalitatívne a nepochybne aj kvantitatívne vyššiu legitimitu než akou disponuje iný orgán obce alebo štátu, vrátane vlády Slovenskej republiky. Výsledky platného referenda nemôže zvrátiť svojim rozhodnutím vláda Slovenskej republiky, ale v prípade ich neústavnosti alebo nezákonnosti iba nezávislý a nestranný súd.
Podľa navrhovanej právnej úpravy, názov obce a jej častí určuje alebo mení obec na základe kladného výsledku miestneho referenda, pričom vláda Slovenskej republiky na rozdiel od doterajšej právnej úpravy, svojim nariadením v stanovenej lehote vezme toto určenie alebo zmenu názvu obce (časti obce) na vedomie. Obdobne sa bude postupovať aj v prípade zrušenia, rozdelenia alebo zlúčenia obce. Na prvom mieste bude teda rozhodnutie obyvateľov