D Ô V O D O V Á S P R Á V A
A. Všeobecná časť
Návrh zákona mení a dopĺňa zákon č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) a dopĺňa zákon č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov. Cieľom návrhu zákona je zakotviť výlučné právo obce rozhodovať o určení alebo zmene svojho názvu, ako aj o zrušení, rozdelení alebo zlúčení obce formou obligatórne vyhláseného miestneho referenda, ktorého platné výsledky budú pre orgány obce, ako aj pre iné štátne orgány právne záväzné.
Návrh zákona týmto reaguje na situáciu, ktorá vznikla po tom, ako vláda Slovenskej republiky svojim uznesením č. 612 zo dňa 16. októbra 2013 vyjadrila svoj nesúhlas s návrhom obce Tešedíkovo o zmenu názvu obce na Pered napriek tomu, že zmena názvu obce bola podložená výsledkami platného miestneho referenda obyvateľov tejto obce. Nesúhlas vlády Slovenskej republiky s touto zmenou tak zabránil obci zmenu názvu uskutočniť a znamenal pre obec a jej obyvateľov výrazný zásah do ich výlučnej samosprávnej pôsobnosti.
Podľa Čl. 1 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov (ďalej len „Ústava Slovenskej republiky“), „Slovenská republika je zvrchovaný, demokratický a právny štát.“ Podľa Čl. 2 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, „štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju vykonávajú prostredníctvom svojich volených zástupcov alebo priamo.“ Podľa Čl. 67 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, „územná samospráva sa uskutočňuje na zhromaždeniach obyvateľov obce, miestnym referendom, referendom na území vyššieho územného celku, orgánmi obce alebo orgánmi vyššieho územného celku. Spôsob vykonania miestneho referenda a referenda na území vyššieho územného celku ustanoví zákon.“ Nositeľom samosprávnej pôsobnosti v obci jej obyvatelia, ktorí ju podľa § 4 ods. 2 zákona o obecnom zriadení, vykonávajú orgánmi obce, miestnym referendom alebo zhromaždením obyvateľov obce.
Jediným nositeľom samosprávnej pôsobnosti oprávneným rozhodnúť o určení, zlúčení, rozdelení, zrušení alebo zmene názvu obce jej obyvatelia, pričom rozhodovacia právomoc obyvateľov obce je v danom prípade výlučná a nenahraditeľná. Výsledok hlasovania obyvateľov obce v miestnom referende je výsledkom uplatnenia ich ústavne chránenej samosprávnej pôsobnosti, pričom platný výsledok predstavuje záväzné rozhodnutie obce o veci, ktorá bola jeho predmetom. Obyvatelia rozhodujúci o názve svojej obce predstavujú kvalitatívne a nepochybne aj kvantitatívne vyššiu legitimitu než akou disponuje iný orgán obce alebo štátu, vrátane vlády Slovenskej republiky. Výsledky platného referenda nemôže zvrátiť svojim rozhodnutím vláda Slovenskej republiky, ale v prípade ich neústavnosti alebo nezákonnosti iba nezávislý a nestranný súd.
Podľa navrhovanej právnej úpravy, názov obce a jej častí určuje alebo mení obec na základe kladného výsledku miestneho referenda, pričom vláda Slovenskej republiky na rozdiel od doterajšej právnej úpravy, svojim nariadením v stanovenej lehote vezme toto určenie alebo zmenu názvu obce (časti obce) na vedomie. Obdobne sa bude postupovať aj v prípade zrušenia, rozdelenia alebo zlúčenia obce. Na prvom mieste bude teda rozhodnutie obyvateľov
obce prijaté v miestnom referende, ktorého výsledok bude pre vládu Slovenskej republiky právne záväzný. Vláda Slovenskej republiky musí tejto výsledok rešpektovať a vykonať potrebné opatrenia na jeho realizáciu. V prípade, ak vláda Slovenskej republiky dôjde k záveru, že výsledok miestneho referenda nie je v súlade s ústavou alebo zákonmi, právo podať na Ústavný súd Slovenskej republiky sťažnosť pre neústavnosť alebo nezákonnosť výsledku miestneho referenda. Naďalej zostáva zachovaná kompetencia vlády Slovenskej republiky zriadiť obec nariadením na základe stanoviska okresného úradu v sídle kraja, v ktorého územnom obvode sa obec nachádza.
V Čl. II sa novelizuje zákon č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov. Novelizáciou tohto zákona je zabezpečená realizácia oprávnenia vlády Slovenskej republiky podať na Ústavný súd Slovenskej republiky sťažnosť pre neústavnosť alebo nezákonnosť výsledku miestneho referenda. Ak Ústavný súd zistí, že výsledok miestneho referenda nie je v súlade s ústavou alebo zákonmi, nálezom zruší napadnutý výsledok miestneho referenda, inak uznesením sťažnosť zamietne.
Návrh zákona nemá finančný, ekonomický, environmentálny vplyv, vplyv na zamestnanosť ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vzhľadom na obsah doložky zlučiteľnosti nie je potrebná tabuľka zhody.
B. Osobitná časť
K čl. I:
K bodu 1
Navrhuje sa zmena v subjekte oprávnenom určiť alebo zmeniť názov obce a jej častí. nie vláda Slovenskej republiky, ale samotná obec bude oprávnená určovať alebo meniť názov obce a jej častí na základe kladného výsledku miestneho referenda. Vláda Slovenskej republiky svojim nariadením vezme v určenej 60 dňovej lehote toto určenie alebo zmenu názvu obce (časti obce) na vedomie, pričom výsledok platného miestneho referenda bude pre vládu právne záväzný. V prípade, ak by mala vláda Slovenskej republiky pochybnosti o ústavnosti alebo zákonnosti výsledku uskutočneného miestneho referenda právo podať v rovnakej lehote návrh na začatie konania na preskúmanie ústavnosti alebo zákonnosti výsledku miestneho referenda Ústavnému súdu Slovenskej republiky.
K bodu 2
Navrhuje sa nejednoznačné slovo „nepriliehavý“, nahradiť zaužívanejším a presnejším slovom „nevhodný“ a slovné spojenie „vzhľadom na historický vývin územia“ nahradiť pojmovo užším slovným spojením „vzhľadom na históriu obce“.
K bodu 3
Tak ako v bode 2, navrhuje sa slovo „nepriliehavé“ nahradiť presnejším termínom „nevhodné“.
K bodu 4
Navrhuje sa, aby obdobne ako v prípade určenia alebo zmeny názvu obce alebo jej častí, aj v prípade zrušenia, rozdelenia alebo zlúčenia obce, subjektom oprávneným na rozhodovanie o týchto zmenách územia obce bola samotná obec na základe kladného výsledku miestneho referenda. Postup vlády Slovenskej republiky pri prijatí nariadenia vlády o navrhovanej zmene územia obce, resp. pri podaní návrhu na začatie konania na preskúmanie ústavnosti alebo zákonnosti výsledku miestneho referenda Ústavnému súdu Slovenskej republiky, by bol rovnaký ako v navrhovanom znení §1a ods. 2. Oprávnenie zriadiť obec by bolo ponechané v kompetencii vlády Slovenskej republiky na základe stanoviska okresného úradu v sídle kraja, v ktorého územnom obvode sa obec nachádza.
K bodu 5
Ide o upresnenie a pojmové zosúladenie § 11a ods. 1 písm. a) s § 1a ods. 2.
K čl. II:
K bodu 1
Navrhuje sa doplniť do druhej hlavy zákona č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov, nazvanej osobitné ustanovenia, nový druh konania pred Ústavným súdom Slovenskej republiky, a to konanie o sťažnostiach pre neústavnosť alebo nezákonnosť výsledku miestneho referenda. Doplnenie nového druhu konania vyplýva z návrhu novely
§ 1a ods. 2 a § 2 ods. 3 zákona o obecnom zriadení, ktoré umožňuje vláde Slovenskej republiky obrátiť sa na Ústavný súd so sťažnosťou pre neústavnosť alebo nezákonnosť výsledku miestneho referenda.
K bodu 2
Ide o legislatívno – technickú úpravu.
K čl. III:
Navrhuje sa účinnosť zákona dňa 1. marca 2014.