D Ô V O D O V Á S P R Á V A
A.Všeobecná časť
Návrh ústavného zákona dopĺňa Ústavu Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov (ďalej len „Ústava Slovenskej republiky“), a to v nadväznosti na predloženú novelu zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) a novelu zákona č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov.
Ústava Slovenskej republiky v prvom oddiely siedmej hlavy, konkrétne v Čl. 124 až Čl.140 upravuje postavenie, právomoci a zloženie Ústavného súdu Slovenskej republiky. Vzhľadom k tomu, že v navrhovanej novele zákona č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov v nadväznosti na zákon o obecnom zriadení, sa počíta s novým druhom konania pred Ústavným súdom Slovenskej republiky, je potrebné doplniť aj Ústavu Slovenskej republiky a založiť tak právomoc Ústavného súdu Slovenskej republiky na konanie a rozhodovanie o sťažnostiach pre neústavnosť alebo nezákonnosť výsledku miestneho referenda.
Návrh ústavného zákona nemá finančný, ekonomický, environmentálny vplyv, vplyv na zamestnanosť ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vzhľadom na obsah doložky zlučiteľnosti nie je potrebná tabuľka zhody.
B. Osobitná časť
K čl. I:
K bodu 1
Navrhuje sa do Čl. 129 Ústavy Slovenskej republiky doplniť nový odsek 7, v ktorom sa zakotví nová právomoc Ústavného súdu Slovenskej republiky na konanie a rozhodovanie o sťažnostiach pre neústavnosť alebo nezákonnosť výsledku miestneho referenda.
K bodu 2
Ide o legislatívno – technickú úpravu.
K čl. II:
Navrhuje sa účinnosť ústavného zákona dňa 1. marca 2014.