Dôvodová správa
Všeobecná časť:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov predkladá poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Lucia Nicholsonová.
Hlavným zámerom predloženého návrhu zákona je zvýšenie ochrany osôb, ktoré sa dobrovoľne rozhodnú podstúpiť sterilizáciu a súčasne zaistiť, aby sa výkon sterilizácie pre osoby s minimálne štyrmi deťmi a pre osoby pre staršie ako 35 rokov s minimálne troma deťmi plne uhrádzal z verejného zdravotného poistenia. Podľa súčasne platného stavu je možné vykonať sterilizáciu len na základe písomnej žiadosti s tým, že pacient, ktorému bude sterilizácia vykonaná, musí byť plne informovaný o celom zákroku, alternatívnych metódach antikoncepcie a plánovaného rodičovstva, možnej zmene životných okolností, ako aj o možnom zlyhaní a medicínskych dôsledkoch sterilizácie. Porozumenie a súhlas vyjadrí pacient podpisom pod písomný informovaný súhlas. Od okamihu podpisu informovaného súhlasu do vykonania zákroku musí potom ešte uplynúť minimálne 30 dní, počas ktorej je možné informovaný súhlas odvolať.
Predkladaná právna úprava zachováva súčasné nastavenie podmienok na vykonanie sterilizácie, ktorá bude aj naďalej vykonávaná výlučne na základe písomnej žiadosti. Nemení sa ani lehota, keď od podpisu informovaného súhlasu po zákrok musí uplynúť minimálne 30 dní. Podľa novely bude musieť byť pri podpise informovaného súhlasu prítomný aj iný zdravotnícky pracovník, ako napríklad ošetrujúca zdravotná sestra. Osoba, ktorá sa rozhodne podstúpiť dobrovoľnú sterilizáciu, bude môcť požiadať o prítomnosť ďalšieho svedka na základe vlastného výberu. Poskytovateľ bude povinný tejto osobe umožniť prítomnosť pri podpise informovaného súhlasu.
Najväčšou vecnou zmenou predloženej novely je bezplatná sterilizácia pre osoby, ktoré majú minimálne štyri deti, a pre osoby staršie ako 35 rokov, ktoré majú minimálne tri deti. V súčasnosti je priemerná pôrodnosť v Slovenskej republiky na jednu ženu približne 1,4 dieťaťa. Predkladaný návrh nebude mať vplyv na kontinuálne sa znižujúci trend pôrodnosti, práve z tohto dôvodu, že bezplatná sterilizácia bude prístupná len pre osoby, ktoré majú minimálne štyri deti (resp. pre osoby staršie ako 35 rokov s minimálne troma deťmi).
Je potrebné uvedomiť si, že cena jednej sterilizácie sa pohybuje od 300 eur do 500 eur. V súkromných zdravotníckych zariadeniach je cena 500 eur a vyššie. Pre rodiča, ktorý sa stará o štyri deti, môže byť suma, ktorú by musela vynaložiť na sterilizáciu príliš vysoká. Sotva dokáže plne pokryť náklady na základné potreby pre svoje deti a rodinu, nie to ešte hľadať prostriedky na výkon, ktorý by, ak by bol bezplatný, pravdepodobne podstúpila.
Pre potreby kompetentného posudzovania predkladanej novely je potrebné vyjasniť prípadné stereotypy a používané pojmy. Sterilizácia sa mnohokrát zamieňa s kastráciou. Je nevyhnutné zdôrazniť, že pri sterilizácií nedochádza k vybratiu pohlavných orgánov, tie ostávajú na svojom pôvodnom mieste. U žien aj naďalej dochádza k menštruácií, a rovnako prechádzajú procesom meno pauzy. Jediné, čo je odlišné, je možnosť otehotnenia. Tieto ženy rovnako ovulujú ako ženy, ktoré nepodstúpili sterilizáciu. Rovnako ako u žien, ani u mužov nedochádza k žiadnym vonkajším zmenám.
V prípade sterilizácie muža ide o jednoduchý chirurgický zákrok, ktorý sa vykonáva ambulantne v lokálnej anestézie a trvá zhruba 10 - 15 minút.
Ide síce o nezvratný zákrok, ktorý však aj vďaka medicínskemu pokroku úplne nevylučuje možnosť otehotnenia. Stále je možné splodiť dieťa prostredníctvom umelého oplodnenia. Sterilizácia v prípadoch, keď pár, prípadne aj jednotlivec vlastné deti, a už v budúcnosti neplánuje mať potomstvo, je jedným z najistejších spôsobov trvalej antikoncepcie. Samozrejme, najväčší vplyv na využívanie sterilizácie ako antikoncepčnej metódy na jednej strane liberálna zákonná úprava (ktorú máme momentálne v aj Slovenskej republike), ale aj jej finančná dostupnosť.
Predkladaný návrh nezmierňuje podmienky na podstúpenie sterilizácie. Práve naopak, vo väčšine ustanovení zvyšujeme nielen právnu, odbornú, ale aj etickú ochranu osôb, ktoré sa rozhodnú tento zákrok podstúpiť. Keďže hovoríme o zákroku s celoživotnými dôsledkami, osoby, ktoré tento zákrok podstupujú by mali mať možnosť mať pri sebe aj svedka, ktorého si sami pri podpise informovaného súhlasu zvolia. Ide o nové opatrenie, ktoré by malo okrem zvýšenie právnej ochrany podporiť tieto osoby aj po psychickej stránke.
Dôležité pri tomto návrhu aj medzinárodné záväzky Slovenskej republiky, ktoré je potrebné pripomenúť. V zmysle Dohovoru o odstránení všetkých foriem diskriminácie žien (CEDAW z roku 1979) by mali štáty ženám a mužom zabezpečiť „... rovnaké práva rozhodnúť sa slobodne a zodpovedne o počte a čase narodenia ich detí...“. Dohovor ďalej zaručuje prístup k potrebným informáciám a vzdelaniu a umožňuje ženám a mužom využiť prostriedky na kontrolu veľkosti ich rodiny. Podľa Všeobecného odporúčania Výboru pre odstránenie diskriminácie žien č. 21 sa plánovaním rodiny rozumie: zaručená sexuálna výchova, dostupnosť služieb pre plánovanie rodiny, dostupnosť bezpečných a spoľahlivých antikoncepčných metód, voľne dostupné a primerané opatrenia pre dobrovoľnú reguláciu fertility v záujme zdravia a kvality života všetkých členov rodiny. V zmysle Akčného programu OSN medzinárodnej konferencie o populácii a rozvoji (Káhira 1994) sa reprodukčným zdravím rozumie stav úplnej fyzickej, mentálnej a sociálnej pohody, a nielen chýbanie ochorenia alebo poruchy, vo všetkých prípadoch, vzťahujúcich sa k reprodukčnému systému, k jeho funkciám a procesom. Reprodukčné zdravie zahrňuje aj ľudskú schopnosť mať uspokojenie prinášajúci sexuálny život, schopnosť reprodukovať sa, ako aj slobodu rozhodnúť sa, kedy a ako často tak činiť. Je teda zrejmé, že reprodukčné zdravie prispieva k celkovému zdraviu populácie. Z tohto dôvodu je súčasťou návrhu to, aby úkon zdravotnej služby sterilizácia bol hradený práve z verejného zdravotného poistenia.
V roku 2002 prijal Európsky parlament rezolúciu o sexuálnom a reprodukčnom zdraví a právach (2001/2128(INI)), v ktorej konštatuje mimo iného, že kvôli obmedzenej dostupnosti a vysokým nákladom na primeranú antikoncepciu ako aj chýbajúce poradenské služby v strednej a východnej Európe zostáva interrupcia stále základným prostriedkom na reguláciu pôrodov. Interrupcia je v zásade dosiahnuteľná za menší poplatok alebo bezplatne, zatiaľ čo antikoncepcia je drahá ako tretina platu. V súvislosti s tým rezolúcia nalieha na vlády členských krajín a krajín uchádzajúcich sa o členstvo, aby sa usilovali o poskytovanie bezplatných alebo za malý poplatok, antikoncepčných prostriedkov a služieb pre sexuálne a reprodukčné zdravie, sociálne slabším skupinám, napr. mladým ľuďom, národnostným menšinám a sociálnym menšinám a aby zabezpečili ľuďom žijúcim v chudobe lepší prístup k službám pre reprodukčné a sexuálne zdravie a predovšetkým im ponúklo možnosť výberu antikoncepcie.
Predkladaný návrh zákona bude mať negatívny dopad na rozpočet verejnej správy, nezakladá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Osobitná časť:
K Čl. I
K bodu 1:
Navrhovaným ustanovením sa zavádza možnosť pre osoby, ktoré chcú podstúpiť sterilizáciu na základe písomnej žiadosti, aby mohli mať pri podpise informovaného súhlasu osobu podľa vlastného výberu. Vo veľa prípadoch táto osoba nebude slúžiť len ako svedok pri podpisovaní, či boli dodržané všetky zákonné podmienky, ale aj ako psychická podpora, ktorú osoby podstupujúce tak závažný zákrok s celoživotnými dôsledkami mnohokrát potrebujú.
K bodu 2:
V § 40 ods. 3 sa zavádza nová povinnosť pre poskytovateľa, aby pri podpise informovaného súhlasu bol prítomný aj svedok, ktorý je zdravotníckym pracovníkom. Navrhovanou zmenou sa zvýšiť ochrana osôb podstupujúcich sterilizáciu. Osoba, ktorá bude podpisovať informovaný súhlas, tak bude mať možnosť vyžiadať si odborné vysvetlenie zákroku nielen od poskytovateľa, ale aj od inej osoby, ktorá sa v danej problematike vyzná. Týmto sa zvýši nielen ochrana osôb podstupujúcich sterilizáciu, ale aj kontrola medzi zdravotníckym personálom, poskytujúcim vysvetlenie k takémuto zákroku.
K Čl. II
K bodu 1:
Do zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti sa v § 4 zavádza uhrádzanie sterilizácie z verejného zdravotného poistenia a to pre osoby, ktoré majú minimálne štyri deti a pre osoby staršie ako 35 rokov, ktoré majú minimálne tri deti. Nárok na bezplatnú sterilizáciu budú mať rovnako ženy aj muži, po splnení minimálneho počtu detí, ktorý stanovuje zákon. Ako hranicu si predkladateľ zvolil minimálne štyri deti, čo nie je možné považovať za bránenie plodnosti, prípadne zhoršovanie podmienok pre plodenie detí.
K bodu 2:
Zavádza sa prechodné ustanovenie, ktorým sterilizácia, o ktorú si osoba požiadala na základe písomnej informovanej žiadosti a písomného informovaného súhlasu pred 1. marcom 2014, sa uhradí podľa doterajších predpisov
K Čl. III
Navrhuje sa účinnosť stanoviť od 1. marca 2014, vzhľadom na priebeh legislatívneho procesu.