1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Richard Vašečka, Ivan Štefanec a Pavol Zajac.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je zadefinovať výnimku z platenia vyšších správnych poplatkov za prvý zápis pre držiteľov motorového vozidla kategórie M1 s najmenej šiestimi miestami na sedenie, ak je výkon motora do 110 kW vrátane do evidencie vozidiel v Slovenskej republike.
Účelom navrhovaných zmien je snaha zmierniť finančné dopady vyplývajúce zo súčasného znenia zákona o správnych poplatkoch, ktoré sa bezprostredne dotýkajú obyvateľstva Slovenskej republiky. Navrhovaná zmena odráža snahu o sprístupnenie kúpy vybranej kategórie vozidiel pre viacčlenné rodiny s deťmi, ktoré predmetné vozidlá potrebujú ako nevyhnutnú súčasť pre svoj plnohodnotný život.
Predkladaný návrh zákona môže mať mierne negatívny dopad na rozpočet verejnej správy, avšak nemá vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti. Na druhej strane zásadne pozitívny vplyv na hospodárenie obyvateľstva (kategória sociálnych vplyvov), a to predovšetkým na hospodárenie viacčlenných rodín, využívajúcich vybranú kategóriu vozidiel na zabezpečovanie základných potrieb rodiny. Jednotlivé vplyvy sú podrobnejšie vyčíslené v doložke vplyvov, ktorá je súčasťou predkladaného materiálu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Richard Vašečka, Ivan Štefanec a Pavol Zajac
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
3
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Predkladaný návrh zákona môže mať mierne negatívny dopad na rozpočet verejnej správy (konkrétne na štátny rozpočet) z dôvodu vyňatia vybranej kategórie motorových vozidiel z povinnosti platiť vyššiu sadzbu poplatku za prvý zápis príslušného motorového vozidla do evidencie vozidiel, ktorý je v platnom znení zákona odstupňovaný v závislosti od výkonu motora. Výška správneho poplatku za prvý zápis držiteľa motorového vozidla do evidencie vozidiel v Slovenskej republike aj s vykonaním
4
úprav v dokladoch vrátanie vydania týchto dokladov, ak je výkon motora do 110 kW, sa v súčasnosti pohybuje od 167 eur do 397 eur. Prijatím tohto návrhu zákona by sa znížila a zjednotila výška správneho poplatku u tejto kategórie vozidiel na sumu 33 eur. Podľa údajov z Ministerstva financií Slovenskej republiky bolo v roku 2010 novo registrovaných približne 7749 vozidiel kategórie M1 do 110 kW s najmenej šiestimi miestami na sedenie. Na základe týchto údajov by dopad na štátny rozpočet mohol predstavovať maximálne sumu asi 2 820 636 eur.
Prijatím návrhu zákona sa na druhej strane očakáva pozitívny sociálny vplyv na hospodárenie obyvateľstva, a to najmä viacčlenných rodín, pre ktoré motorové vozidlá spadajúce do vybranej kategórie áut neraz jediným neoceniteľným pomocníkom pri ich každodennom živote. Zavedenie výnimky z platenia správnych poplatkov za prvý zápis pre držiteľov motorového vozidla do evidencie vozidiel v Slovenskej republike by tak pre každého jednotlivého držiteľa vybraného motorového vozidla predstavovalo ušetrenie sumy vo výške od 134 eur až po 364 eur v závislosti od výkonu motora.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.
5
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1 a 2
Cieľom predkladaného návrhu zákona je zadefinovať výnimku z platenia vyšších správnych poplatkov za prvý zápis pre držiteľov motorového vozidla kategórie M1 s najmenej šiestimi miestami na sedenie, ak je výkon motora do 110 kW vrátane do evidencie vozidiel v Slovenskej republike. Podmienkou pre vyňatie niektorých motorových vozidiel kategórie M1 z povinnosti platenia vyšších správnych poplatkov v prípadoch, keď výkon motora presiahne 80 kW, je počet miest na sedenie, ktorý musí byť najmenej šesť. Na to, aby boli držitelia motorových vozidiel kategórie M1 vyňatí z povinnosti platenia vyšších správnych poplatkov návrh zákona ustanovuje ďalšiu podmienku, ktorá musí byť splnená kumulatívne s podmienkou minimálneho počtu miest na sedenie, a to, že výkon motora nepresiahne 110 kW. V prípade motorových vozidiel kategórie M1, ktorých výkon motora presiahne 80 kW, pričom počet miest na sedenie v nich je najviac päť, držitelia motorových vozidiel tejto kategórie povinní platiť správne poplatky za prvý zápis do evidencie vozidiel Slovenskej republiky v sadzbách, tak ako to stanovuje sadzobník správnych poplatkov VI. časť Doprava, položka 65 písm. b) zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
Dôvodom navrhovanej zmeny je skutočnosť, že motorové vozidlá kategórie M1 so šesť a viac miestami na sedenie v mnohých prípadoch využívané viacčlennými rodinami s deťmi, ktoré tieto vozidlá potrebujú ako nevyhnutnú súčasť pre svoj plnohodnotný život. Početnejšie rodiny s deťmi neraz odkázané na kúpu takéhoto auta z dôvodu jeho používania ako jediného dostupného dopravného prostriedku, ktoré im zabezpečí prístup detí do školy a rodičov do zamestnania. Vyšší výkon motora u väčších vozidiel je zrejmý z dôvodu vyššieho počtu miest a hmotnosti vozidla, pričom tento predstavuje len bežné navýšenie pre bezpečné dynamické vlastnosti daného vozidla. Vyšší
6
výkon motora spolu s minimálnym počtom miest na sedenie odôvodňujúci výnimku z povinnosti platenia vyšších súdnych poplatkov za prvý zápis do evidencie vozidiel (ktorý je okrem toho návrhom zákona limitovaný do výšky 110 kW), preto nepredstavuje lepšie jazdné vlastnosti, vyššie pohodlie alebo luxus pre držiteľa takéhoto motorového vozidla, ako by tomu mohlo byť u ostatných vozidiel kategórie M1. S ohľadom na uvedené, nie je preto dôvod, aby držitelia takýchto motorových vozidiel boli povinní platiť vyššie správne poplatky len z dôvodu, že využívajú auto, ktoré je pre nich často jediným pomocníkom, ako zabezpečiť základné potreby viacčlennej rodiny.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. apríla 2014.