NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
Číslo: CRD-1583/2013
648a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 648) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 648) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 752 z 5. septembra 2013 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu
a regionálny rozvoj,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva
a národnostné menšiny;
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady
2
Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Návrh zákona odporučili schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 303 z 8. októbra 2013,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesenímč. 211 z 8. októbra 2013,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správua regionálny rozvoj uznesením č. 120 z 8. októbra 2013,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 72z 10. októbra 2013,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské právaa národnostné menšiny uznesením č. 98 z 10. októbra 2013;
IV.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré návrh zákona prerokovali, prijali tieto návrhy:
V čl. I
1.V § 2 ods. 3 sa za slovo „Príjemca“ vkladajú slová „na účely tohto zákona“.
Spresnenie sa navrhuje z dôvodu, že príjemca v celom zákone je len vo vzťahu k pomoci v hmotnej núdzi a osobitnému príspevku a nie k jednorazovej dávke.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3
2.V § 3 ods. 7 sa slová „ je možné“ nahrádzajú slovom „možno“.
Ide o zjednotenie úpravy.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V § 4 ods. 3 písm. d) za slová „vyplatená v“ sa vkladá slovo „inom“.
Ide o spresnenie znenia vzhľadom na to, že aj SR je členským štátom EÚ.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V § 6 písm. c) sa slovo „dôchodok“ nahrádza slovom „dôchodky“.
Navrhuje sa úprava do množného čísla z dôvodu vecného rozsahu dôchodkových dávok zo starobného dôchodkového sporenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V § 7 ods. 2 písmeno e) znie:
„e) sa osobne, každodenne a riadne stará o fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanú na opatrovanie,26)“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
4
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V § 7 ods. 3 sa slovo „predajom“ nahrádza slovami „predajom majetku“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V § 10 ods. 3 v úvodnej vete sa slová „Dávka podľa odseku 2 sa znižuje o sumu 61,60 eura za každého plnoletého člena domácnosti, ktorý nie je v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti,12)“ nahrádzajú slovami „Ak v odsekoch 5 a 6 nie je ustanovené inak, dávka podľa odseku 2 sa znižuje o sumu 61,60 eura za každého plnoletého člena domácnosti, ktorý nie je v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti,12) dohodnutom v rozsahu najmenej 32 hodín mesačne“.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V § 10 sa za odsek 4 vkladá nový odsek 5, ktorý znie:
„(5) Ak je člen domácnosti v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti,12) dohodnutom v rozsahu menšom ako 32 hodín mesačne, mesačný rozsah hodín vykonávania menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo prác podľa odseku 3 písm. c) sa určí ako rozdiel medzi dohodnutým rozsahom z tohto právneho vzťahu a 32 hodinami mesačne.“.
Doterajšie odseky 5 až 10 sa označujú ako odseky 6 až 11.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V § 10 ods. 5 (novooznačenom odseku 6) sa za slovom „domácnosti“ vypúšťajú slová „podľa odseku 3“.
5
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V § 10 ods. 7 písm. e) (novooznačenom odseku 8) sa slová „odseku 10“ nahrádzajú slovami „odseku 11“.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V § 10 ods. 9 a 10 (novooznačených odsekoch 10 a 11) sa slová „odseku 8“ nahrádzajú slovami „odseku 9“.
Odôvodnenie k bodom 7 až 11
Návrh sleduje rovnaké postavenie občana, ktorý je zamestnaný, resp. vykonáva prácu na základe dohôd mimo pracovného pomeru s rozsahom viac ako 32 hodín mesačne, občana, ktorý vykonáva prácu v rozsahu menšom ako 32 hodín mesačne a občana, ktorý nevykonáva žiadnu pracovnú aktivitu. Navrhuje sa, aby občanovi, ktorý pracuje v rozsahu menšom ako 32 hodín mesačne, bol krátený mesačný rozsah výkonu menších obecných služieb, dobrovoľníckych prác, alebo prác pri mimoriadnych situáciách o tento mesačný rozsah pracovnej činnosti.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.V § 13 ods. 3 písmeno a) znie:
„a) zákonný zástupca dieťaťa nedbá o riadne plnenie povinnej školskej dochádzky dieťaťa a z toho dôvodu bol určený osobitný príjemca prídavku na dieťa42),“.
Druhý bod sa navrhuje vypustiť z dôvodu, že zákonč. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa neumožňuje odňať prídavok na dieťa, ak zákonný zástupca nedbá o riadne plnenie povinnej školskej dochádzky.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
13.V § 14 ods. 4 písmeno a) znie:
„a) zariadení podporovaného bývania, zariadení pre seniorov, domove sociálnych služieb alebo špecializovanom zariadení, ak sa v nich poskytuje sociálna služba plnoletej fyzickej osobe celoročnou pobytovou formou, v útulku, domove na polceste, zariadení núdzového bývania alebo v krízovom stredisku alebo“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 46 sa vypúšťa.
V súvislosti s navrhovaným vypustením poznámky pod čiarou je potrebné vykonať prečíslovanie nasledujúcich odkazov na poznámky pod čiarou.
Návrhom sa navrhuje rozšíriť možnosť poskytovania príspevku na bývanie do ďalších typov zariadení sociálnych služieb a to do zariadenia podporovaného bývania, zariadenia pre seniorov, domovu sociálnych služieb a špecializovaného zariadenia. Ide o zariadenia , ktoré poskytujú bývanie v obytnej miestnosti alebo v jej časti s príslušenstvom, užívanie spoločných priestorov a poskytovanie vecných plnení spojených s ubytovaním.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.V § 16 ods. 1 písm. a) sa slovo „jeho“ nahrádza slovom „jej“ a v písm. b) sa slová „alebo obdobného“ nahrádzajú slovami „alebo pred vznikom obdobného“.
Ide o spresnenie ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15.V § 23 ods. 4 sa slovo „pominuli“ nahrádza slovom „odpadli“.
Navrhuje sa terminologické spresnenie.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
7
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16.V § 26 ods. 1 písm. a) sa za text v zátvorke vkladajú slová „podľa osobitného predpisu50)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 50 znie:
50) Zákon č. 543/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
V tejto súvislosti sa vykoná prečíslovanie odkazov a poznámok pod čiarou.
Doplnenie sa navrhuje z dôvodu spresnenia úpravy pôsobnosti ústredia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.V § 31 ods. 1 sa slová „a výkonu“ nahrádzajú slovami „a na účely výkonu“.
Ide o spresnenie ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
18.V § 31 odsek 5 znie:
„(5) Ústredie a úrad na účely rozhodovania o pomoci v hmotnej núdzi, obec na účely rozhodovania o jednorazovej dávke a na účely výkonu menších obecných služieb alebo prác podľa § 10 ods. 3 písm. c) a osobitný príjemca na účely výkonu svojej funkcie môžu získavať osobné údaje bez súhlasu
8
dotknutej osoby kopírovaním, skenovaním alebo iným zaznamenávaním úradných dokladov na nosič informácií.“.
Ide o úpravu poradia príslušných orgánov rovnako ako je uvedená v odseku 4.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
19.V celom texte zákona sa slová „pre vznik nároku“, nahrádzajú slovami „na vznik nároku“, slová „pre rozhodnutie“, sa nahrádzajú slovami „na rozhodnutie“ a slová „pre posúdenie“ sa nahrádzajú slovami „na posúdenie“.
Ide o jazykovú úpravu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
K čl. II
20. V 3. bode § 96a sa slovo „ustanovenia“ nahrádza slovom „ ustanovenie“.
Predložený návrh obsahuje jedno prechodné ustanovenie.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k uvedenému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 písmeno f) a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
schváliť.
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 20 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Jána Podmanického vystúpiť na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru a predložiť Národnej rade Slovenskej republiky návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledkoch prerokovania návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 78 z 15. októbra 2013.
Bratislava 15. októbra 2013
Ján Podmanický v. r.
predseda výboru