AktualizáciaStratégieriadeniaštátnehodlhunaroky2011až2014bolapripravená v druhejpoloviciroku2013,kedyboloeštestáleobťažnéodhadnúťsmervývojanafinančných trhochav reálnejekonomikev Európeavosvete.Krízareálnejekonomikyeštenekončí a odhadyekonomickéhorastutakmervšetkýchkrajíneurozónysaneustáleupravujú.Tomá významnývplyvnaverejnéfinanciea tiežnariadeniedlhu.Ajkeďsazdá,žesituácia v otázkachfinancovaniadlhovproblémovýchkrajíneurozónysaupokojila,finančnétrhystále reagujúmimoriadnecitlivonanegatívnepodnety.Slovenskosavyhnerecesiihospodárstva a vývojvýnosovštátnychdlhopisovv poslednýchmesiacochnaznačuje,žeinvestoriSlovensko zaraďujú k semi – jadrovým, (viac bezpečným), a nie k okrajovým krajinám eurozóny.
Financovaniedlhuv rokoch2011až 2013bolozabezpečenéštandardnýmspôsobom, beznutnostipoužitiamenejtradičnýchforiema bezpotrebyzmenyorientácietejtostratégie. VäčšinadlhuSlovenskajev meneeuro,domácibankovýsektorjestabilnýamáviacvkladov akoúverov.Súkromnézadlženieobčanova firiemjepritommenšieakobyzodpovedalo ekonomickej vyspelosti Slovenska v porovnaní s ostatnými krajinami EÚ.
Slovenskusav roku2012podarilofinancovaťsplatnézáväzkyajdeficit bezproblémovo.Agentúrepreriadeniedlhua likviditysapodariloemitovaťdlhopisys dlhou splatnosťouzahistorickynajnižšievýnosy.Zlepšujúsatakrizikovéparametredlhua dosahuje saajúsporaoprotirozpočtovanýmúrokovýmnákladom.Vďakavýraznémupoklesuvýnosov slovenskýchdlhopisova zotrvaniudlhopisovNemeckanasvojichúrovniachokolo1,5%pre10 ročnédlhopisy,sav priebehuroka2012výrazneznížilajspreadslovenskýchdlhopisov,ktorý je v súčasnosti na úrovni pod 1 p.b.
Dôveratrhovvkonsolidačnéúsilievládya vhodnásituácianafinančnýchtrhoch umožniliemitovaniedlhopisovs dlhoudoboudosplatnosti,čovzhľadomnamenšievyužívanie lacnýchkrátkodobýchzdrojovdočasnemiernezväčšilopriemernénákladyfinancovania. PrejavomdôveryjeajpotvrdenieratinguSRsostabilnýmvýhľadomodratingovejagentúry Standard & Poor's.
PlnenieStratégieriadeniaštátnehodlhubudev najbližšíchrokochv maximálnemožnej miere podporovať splnenie cieľov a zámerov zákona o rozpočtovej zodpovednosti.
3
1.Riadenie a vývoj štátneho dlhu v rokoch 2011 a 2012
1.1.Plnenie Stratégie riadenia štátneho dlhu na roky 2011 až 2014
1. Štandardizovanie vlastností nových emisií cenných papierov
Odzačiatkuroka2011súvydávanébenchmarkovéemisieštátnychdlhopisovv štandardnejveľkosti3mld.eur,ostatnéemisieštátnychdlhopisova ŠPPsúvydávanév štandardnejveľkostiemisie1,5mld.eur(vmenovitejhodnote).Výnimkutvoriadvešpeciálne emisieštátnychdlhopisovspoluv hodnotetakmer625mil.eur(asi1,8%štátnehodlhuSR)so splatnosťou17a 20rokov,ktorébolivydanév lete2012nazákladešpeciálnehodopytu investorova dlhopisyvydanénazahraničnýchtrhoch.V čorazväčšejmierejevlastníkom splatnýchdlhopisovponúkanámožnosťspätnéhonákupupredsplatnosťouformouaukcie alebo v prípade malého záujmu priamym obchodom.
2.Optimalizovanie štruktúry neobchodovateľného dlhu
OkremúveruNDPIIodEIB,ktoréhofinančnépodmienkysúlepšieakomohla dosiahnuťv časeprijatiaSlovenskárepublikanakapitálovomtrhu,niejev súčasnosti pripravené čerpanie žiadneho ďalšieho úveru.
3.Dodržiavanie parametrov refinančného, úrokového a cudzo-menového rizika štátneho dlhu
Ukazovatele refinančného rizika a rizika z precenenia
Dátum
Refinancovanie
v 1 roku [%]
optimum 25%
Zmena úroku
v 1 roku [%]
optimum 25%
Refinancovanie
v 5 rokoch [%]
optimum 65%
Zmena úroku
v 5 rokoch [%]
optimum 65%
31.03.2013
7,65
15,59
50,64
50,68
31.12.2012
13,32
20,26
59,27
59,31
30.09.2012
9,75
22,18
60,19
60,23
30.06.2012
10,94
23,49
62,42
62,46
31.03.2012
18,11
29,89
61,11
61,15
31.12.2011
17,29
27,72
59,60
59,64
30.09.2011
16,47
27,31
59,54
59,59
30.06.2011
16,52
26,78
59,30
59,34
31.03.2011
16,09
25,27
61,44
61,49
31.12.2010
17,96
25,45
58,22
58,28
Napriekudržiavaniuparametrovportfóliananákladnejšejstraneukazovateľovsa podarilovďakapomernedobrémuvnímaniuSlovenskainvestormia všeobecnemenšími úrokovýmisadzbamidosiahnuťvýhodnéfinancovanieštátnehodlhutak,žebolov roku2012 priaznivejšie ako v roku 2011.
Vývoj parametrov portfólia - refinančného rizika a rizika z precenenia do jedného roka
Refinančné a úrokové riziko do 1 roka (%)
Zdroj: ARDAL
Vývoj parametrov portfólia - refinančného rizika a rizika z precenenia do piatich rokov
Štátnydlhvyčíslenýv metodikeESA95(tzv.Maastrichtskýdlh)v roku2012dosiahol 36,2mld.eur,čoboloo viacako7mld.eurviacakokukoncuroka2011.Khlavnémufaktoru nárastudlhu,ktorýmboldeficitrozpočtu,sapridaliajzáväzkySlovenskaz členstvav EFSFa vkladdoESM.PodielštátnehodlhunaHDPdosiaholk 31.12.2012hodnotu50,6%.Väčšina štátnehodlhujekrytáemitovanýmicennýmipapiermi,ktorýchpodielnacelkovomdlhuje 90,6%,pričompodielúverovpredstavuje4,3%.Vďakačerpaniujednotlivýchtranžíúveruod EIBcelkovýobjemúverovmiernerastie.Takistosazvýšilpodielpoložky„ostatné“natakmer 5 %, kde je zahrnutý záväzok voči EFSF a ESM.
Štruktúra štátneho dlhu v menovitej hodnote
Stav v mil. eur
Stav v mil. eur
Stav v mil. eur
% z HDP
% z celku
k 31.12.2010
k 31.12.2011
k 31.12.2012
k 31.12.2012
k 31.12.2012
Vklady
72
101
94
0.1
0.3
Cenné papiere
24 915
27 030
32 776
45.9
90.6
Úvery
839
1 369
1 573
2.2
4.3
Ostatné
272
1 724
2.4
4.8
Štátny dlh v menovitej hodnote
25 826
28 772
36 167
50.6
100.0
zdroj: MF SR
Z menovéhohľadiskasaštruktúradlhudoroku2011nezmenila,v roku2012však vďakaemisiámvoviacerýchcudzíchmenáchstúpolichpodiel.Podieldlhudenominovaného v euráchpoklesolv roku2012z takmer100%v roku2011na94,1%.Z ostatnýchmienbola najvýraznejšiaemisiav americkýchdolároch,nasledovanáčeskýmikorunamia švajčiarskymi frankami. Takmer všetky emisie v cudzej mene sú však zabezpečené voči kurzovému riziku.
6
Štátny dlh podľa meny
Stav v mil. eur
Stav v mil. eur
Stav v mil. eur
% z HDP
% z celku
k 31.12.2010
k 31.12.2011
k 31.12.2012
k 31.12.2012
k 31.12.2012
EUR
25 744
28 692
34 030
47.6
94.1
USD
0
0
1 160
1.6
3.2
JPY
77
75
61
0.1
0.2
CZK
0
0
500
0.7
1.4
CHF
5
5
416
0.6
1.2
Štátny dlh v menovitej hodnote
25 826
28 772
36 167
50.6
100.0
zdroj: MF SR
Z teritoriálnehohľadiskapredstavovaldomácištátnydlh(veriteľomjerezident) k31.12.2012úroveň51,5%z celkovéhodlhua zahraničnýdlh(veriteľomjenerezident) 48,5%.V súladesoStratégiousakaždoročnepodielzahraničnéhodlhuzvyšujevďaka rozširovaniuinvestorskejzákladne,väčšiemumnožstvusyndikovanýchemisií,čímsaznižuje miera závislosti na domácich zdrojoch.
Domáci a zahraničný štátny dlh
Stav v mil. eur
Stav v mil. eur
Stav v mil. eur
% z HDP
% z celku
k 31.12.2010
k 31.12.2011
k 31.12.2012
k 31.12.2012
k 31.12.2012
domáci
15 930
16 863
18 620
26.1
51.5
zahraničný
9 895
11 909
17 547
24.6
48.5
Štátny dlh v menovitej hodnote
25 826
28 772
36 167
50.6
100.0
zdroj: MF SR
7
2.Makroekonomické východiská a fiškálny výhľad
AktuálnaStratégiariadeniadlhusvojimčasovýmhorizontompokrýva najturbulentnejšieobdobievývojaeurozónya obdobies vysokouvolatilitoua neistotouna finančnýchtrhochakoajv reálnejekonomike.Situácianafinančnýchtrhochsav poslednom rokuvýraznezlepšilaaleprenosdoreálnejekonomikyjestáleveľmislabý.V mnohých krajinácheurozónysaznižujúodhadyekonomickéhorastu,čomáopäťvplyvnaverejné financie.
Makroekonomickýa fiškálnyvývoja vývojnafinančnýchtrhochnaSlovensku vytvárajúpredpokladypreštandardnériadenieštátnehodlhu.Systémapostupyjehoriadenia budúflexibilnesledovaťcielejehofinancovania,najmäčonajnižšienákladynaobsluhudlhu pri čo najnižšom riziku jeho refinancovania.
2.1.Vývoj na finančných trhoch a makroekonomické východiská
Situácianamedzinárodnýchfinančnýchtrhochsav priebehurokov2012a2013 výraznezlepšovala.Natrhubolcítiťprebytoklikviditydodanýpredovšetkýmdvomi3ročnými repotendramizostranyECBz prelomurokov2011a 2012(LTRO).Situáciueštevýraznejšie upokojilaopäťECBsvojimiverbálnymiintervenciamiv druhejpoloviciroka2012.Jej guvernérviackrátjasnepodporiljednotueuraazdôraznil,žeECBurobívšetkopotrebnéna jehozáchranu.ECBzároveňohlásila,žev prípadepotrebyjepripravenáspustiťprogram ďalšíchnákupovštátnychdlhopisovnasekundárnomtrhu.Upokojeniesituáciea prebytok likvidityznamenaliprudkýpoklesvýnosovdlhopisovtakmercelejeurozónyvrátaneSlovenska a rastúci dopyt v aukciách.
Menovápolitikaväčšinyhlavnýchcentrálnychbánkbolav roku2012a2013naďalej silnoexpanzívna.s udržiavanímzákladnýchsadziebnarekordnýchminimách.Kľúčová centrálnabanka,americkýFEDponechalaúrokovésadzbynarekordnenízkychúrovniachbez zmenypočasceléhoroku2012.ZákladnáúrokovásadzbaFED-usataknezmenilaoddecembra 2008a zotrvalanaúrovni0,25%.Okremtoho,podvochkoláchkvantitatívnehouvoľňovania a operácii„twist“,FEDohlásila začalrealizovaťtretiekolokvantitatívnehouvoľnovaniatzv. QE3.Stanovilv ňomminimálnyobjemcennýchpapierov,ktorénakúpinasekundárnomtrhu a narozdielodQE2nestanovilkonkrétnytermínukončenianákupov.Najeseň2013sa očakávalopostupnéznižovanieintenzityQE3,FEDvšaknaterazk takémutokrokunepristúpil. NarozdielodFEDu,ktoréhozákladnásadzbajepraktickynanule,ECBmáv znižovaní sadziebeštemalýpriestor.Tensav roku2012a2013rozhodlavždyrazvyužiťa pristúpila k dvomzníženiamsadzbyzakaždýmo 0,25p.b.naaktuálnuúroveň0,50%,ktorápredstavuje jej historické minimum.
ECB(najmädepozitnásadzba).Takátomožnosťvšaksosebounesieznačnérizikáa naterazsa zdá ako veľmi nepravdepodobná.
Bezprecedentnývývojbolzaznamenanýajnatrhudlhopisov,kdebolzaznamenaný výraznýpoklesvýnosovtakmervšetkýchkrajíneurozóny,vrátaneSlovenska.Výnosy slovenskýchdlhopisovkleslinahistorickéminimánapriečcelouvýnosovoukrivkou.Napr.10 ročnýštátnydlhopissaaktuálneobchodujes výnosom2,5%,5ročnýs výnosom1,3%a 2-ročnýibaza0,6%.TentopriaznivývývojpreriadenieštátnehodlhuumožňujeAgentúrepre riadeniedlhuemitovaťdlhopisys dlhousplatnosťouzahistorickynajnižšievýnosy.Zlepšujúsa takrizikovéparametredlhua dosahujesaajúsporaoprotirozpočtovanýmúrokovým nákladom.Vďakavýraznémupoklesuvýnosovslovenskýchdlhopisova zotrvaniudlhopisov Nemeckanasvojichúrovniachokolo1,5%pre10ročnédlhopisy,sav priebehuroka2012 výrazne znížil aj spread slovenských dlhopisov, ktorý je v súčasnosti na úrovni pod 1,0 p.b.
Vývoj krátkodobých sadzieb (%)
Vývoj dlhodobých sadzieb (10 ročné dlhopisy, %)
Zdroj: Bloomberg
Zdroj:Bloomberg
V roku2012rastslovenskejekonomikyspomalilna2,0%.Slovenskostálepatrilo medzinajrýchlejšierastúceekonomikyv EÚ,a toajnapriekzhoršovaniusituáciev eurozóne. RastHDPbolťahanývýlučnezahraničnýmobchodom,všetkyostatnézložkyťahalirastHDP nadol.Koniecrokabolnavyšeovplyvnenýneistotouokolobudúcehovývojav zahraničía očakávanýchvplyvovfiškálnejkonsolidácie.Ekonomickéoživeniespojenés pomerneslabým vývojomnatrhupráce.Ekonomickýrastnebolv roku2012dostatočný,abydokázalvytvárať vyššípočetnovýchpracovnýchmiest.Vprvompolrokuroka2013medziročnýrastspomalilna úroveň0,8%.Okremzahraničnéhoobchoduvšakv druhomštvrťrokuzačalak hospodárskemu rastupoštyrochrokochopäťprispievaťajdomácaspotreba.Štruktúrarastumátakpozitívny vplyvpredovšetkýmnaplneniedaňovýchpríjmov.Pozitívnesprávypriniesolajvývoj v zahraničí.Eurozónavyviazlaporokua polz recesiea indikátoryočakávanínaznačujú,že oživeniebymaloďalejpokračovať.V nasledujúcichrokochočakávamepostupnézrýchľovanie rastuekonomikynadtripercentá,a spolus nímbymalodôjsťk postupnémuoživovaniuna trhu práce.
Prognóza MF SR - hlavné indikátory ekonomiky (jún 2013)
Ukazovateľ (v %)
2011
2012
2013
2014
2015
2016
HDP, reálny rast
3,2
2,0
0,8
2,2
2,9
3,1
Zamestnanosť (VZPS), rast
1,5
0,6
-0,2
0,2
1,0
1,0
Miera nezamestnanosti (VZPS)
13,6
14,0
14,5
14,3
13,6
12,7
Reálna mzda, rast
-1,6
-1,2
0,9
1,1
1,3
1,2
Inflácia, priemerná ročná; HICP
4,1
3,7
1,7
1,7
2,1
2,3
Bežný účet, podiel na HDP
-2,0
2,2
3,2
3,5
4,6
6,3
zdroj: MF SR
9
2.2.Fiškálny výhľad
Konsolidáciaverejnýchfinanciíprebiehav súlades plánomvlády.Deficitverejnej správysaznížilz úrovne5,06%HDPvroku2011na4,35%HDPv roku2012.Narok2013 bolstanovenýcieľdeficituvovýške2,94%HDP,čojev súlades odporúčaniami vyplývajúcimiz procedúrynadmernéhodeficitupreSlovensko.V strednodobomhorizonteje hlavnýmcieľomvytvoreniepodmienokpredosiahnutiedlhodobejudržateľnostiverejných financií.Tosivyžadujepokračovaniev konsolidáciiverejnýchfinanciíporoku2013tak,aby Slovensko smerovalo k svojmu strednodobému rozpočtovému cieľu1.
Návrhrozpočtuverejnejsprávynaroky2014až2016stanovujehlavnéfiškálnecielena nasledujúcerokyvpodobedeficituverejnejsprávynaúrovni2,83%HDPv roku2014.V roku 2015 by mal deficit klesnúť na 2,57 % HDP a v roku 2016 na úroveň 1,50 % HDP.
Z pohľaduriadeniaštátnehodlhujekľúčové,žeuvedenývývojvediek nárastupodielu hrubéhodlhuverejnejsprávynaHDPzúrovne52,1%HDPnakonciroku2012naúroveň 56,8%HDPv roku20142.Zapredpokladunaplneniarozpočtovýchcieľovdoroku2016hrubý dlh mierne klesne na úroveň 55,7 % HDP.
Vývoj salda a dlhu verejnej správy (ESA 95, % HDP)
2011 S
2012 S
2013 OS
2014 N
2015 N
2016 N
Saldo VS
-5,06
-4,35
-2,98
-2,83
-2,57
-1,50
Hrubý dlh VS
43,3
52,1
54,3
56,8
56,4
55,7
Hrubý štátny dlh (vrátane vplyvu EFSF)
41,6
50,6
52,9
55,4
55,2
54,6
Čistá potreba refinancovania (mil. eur)3
2 591
6 125
1 954
3 340
1 822
1 796
Zdroj: MF SR
Pripohľadenapríspevkyjednotlivýchfaktorovk zmenehrubéhodlhu najvýznamnejšímfaktoromjehonárastuv prognózovanomobdobíbudúplánovanédeficity rozpočtuverejnejsprávy.Klesajúciprimárnydeficitsav tomtoobdobíočakávav dôsledku uskutočňovaniaplánovanejfiškálnejkonsolidácie.Príspevokzosúladeniadlhua deficitu k zmenehrubéhodlhubudev prognózovanomobdobíovplyvnenýnajmäpredpokladaným vývojomvkladovv komerčnýchbankách(t.j.aktív,ktorésanepoužívajúnakrytiedlhu),akoaj rozdielmimedzihotovostnýmia akruálnymideficitmi.Ďalšouvýznamnoupoložkou,ktorá ovplyvňujeveľkosťzosúladeniadlhua deficitu,jepodielSRnadlhu EFSF-v roku2012bol zaznamenanýnegatívnyvplyvnadlhvovýške1,8%HDPa v roku2013saočakávavplyvvo výške0,6%HDP.Nadruhejstranemožnopredpokladať,žek poklesupodieludlhunaHDP budeprispievaťrastnominálnehoHDP,ktorýv rokoch2015a2016 kompenzujespomenuté negatívne faktory.
1StrednodobýrozpočtovýcieľSlovenskajedosiahnutieštrukturálnehodeficituvovýške0,5%HDP,pričompodľaodporúčaniaRadybymal byť dosiahnutý v roku 2017.
2Všetkyuvádzanéhodnotysúpočítanév metodike,ktorásapoužívapriposudzovaníplneniamaastrichtskéhokritériaprevýškuhrubéhodlhu verejnej správy – tzv. maastrichtský hrubý dlh verejnej správy.
3Čistápotrebarefinancovaniapredstavujeprostriedky,ktorésamusiapririadenídlhuzískaťv danomrokunadrámecsplátokexistujúcich cennýchpapierova úverov.Vypočítanájeakosúčethotovostnéhodeficituštátnehorozpočtupozahrnutíopatrenínadosiahnutiecielených deficitov a vkladu do ESM upravený o zmenu zdrojov Štátnej pokladnice použitých na krytie dlhu.
10
Príspevky faktorov k zmene hrubého dlhu verejnej správy (p.b.)
Zdroj: MF SR
11
3. Strategické ciele riadenia štátneho dlhu na roky 2011 až 2014
Vývojv rokoch2012a 2013umožnilposunparametrovportfóliadooblastimenšieho refinančnéhorizikaa menšiehorizikaúrokovýchsadziebpriv podstatenulovomnáraste priemernéhovýnosuportfólia.Diverzifikáciainvestorskejbázyv roku2012av prvompolroku 2013saprejavilanásledneajvoväčšejúčastiinvestorovzoŠvajčiarskaa USApripredaji slovenskýchdlhopisovdenominovanýchvEUR.Predajdlhopisovmimoeurozónypriniesol väčšiustabilitufinancovaniapotriebSRa menšiuzávislosťnaaktuálnomvývojibankového trhu v eurozóne.
1. Štandardizovanie vlastností nových emisií cenných papierov
Štandardizovanévlastnostištátnychdlhopisovsúužnatrhuznáme,jepotrebné pokračovaťv emisiáchpodľazavedenýchpravidiel.Okremtohojepotrebnévenovať pozornosťštandardizovaniuvysporiadaniaobchodova vyplácaniaistína úrokovýchvýnosov– t.j. štandardizovaniu činností CDCP.
2.Optimalizovanie štruktúry neobchodovateľného dlhu
Udržiavaťparametrevšetkýchrizíknaúrovniachstanovenýchv aktualizáciistratégie z roku2012,t.j.prerefinančnérizikoa rizikoz preceneniaudržiavaniehodnotysplatnýchaj preceňovanýchfinančnýchzáväzkovštátuv prvomrokublízkoúrovne25%celkových finančnýchzáväzkovštátua udržiavaniehodnotysplatnýchajpreceňovanýchfinančných záväzkovštátukumulatívnezapäťrokovblízkoúrovne65%celkovýchfinančnýchzáväzkov. Precudzomenovérizikojestrategickýmzámeromdodržanielimituotvorenejnezabezpečenej cudzomenovej pozície štátneho dlhu pod úrovňou 5 % v pomere k celkovému štátnemu dlhu.
4.Diverzifikácia investorskej základne
PrínosydiverzifikácienarozšírenieinvestorskejzákladneštátnehodlhuSRnajmä z typového,geografickéhoi menovéhohľadiskasúbadateľnénavýsledkochroku2012a2013. Aktívnevyhľadávanienajmänebankovýchageografickyvzdialenejšíchinvestorov(mimo eurozóny)ajzacenudodatočnýchzabezpečovacíchoperáciíprielimináciikurzovéhorizika a väčších jednorazových počiatočných nákladov. Pokračovať v plnení stanovených cieľov.
Zmenšiťzávislosťnafinančnýchtrhocha ďalejdiverzifikovaťzdrojovékrytieštátneho dlhujemožnéajposilnenímpozícieŠtátnejpokladnice,zväčšenímjejzdrojovceznové funkcieaprodukty,ktorýmibymohlibyťnapr.účtypreštátnychzamestnancov,viacdepozít odštátnychfiriemasamosprávastrategickáorientáciaŠPnajejpôsobenieako"jednotné výplatné miesto štátu“.
5.Skvalitnenieinfraštruktúryriadeniaštátnehodlhu(primárnidealeri,ISDAzmluvy, brokeri, zlepšiť podmienky vysporiadania CP)
ProstredníctvomISDAzmlúvvrátanedodatkovCSA(CreditSupportAnnex) eliminovaťnásledkyprípadnéhozlyhaniaobchodnýchprotistrán.Kukoncumája2013máSR uzatvorenéISDAzmluvys 5bankamia pracujesanaďalšíchtak,abybolodostatočne konkurenčnéprostredieprevýberprotistranyzabezpečovacíchtransakcií.Vyvíjaťtrvalýtlakna zlepšeniefungovanianajmäCentrálnehodepozitáracennýchpapierovv Bratislave.Ďalej štandardizovaťa skvalitniťfinančnéa majetkovévysporiadanieobchodovscennýmipapiermi s cieľom dosiahnutia úplného medzinárodného štandardu v tejto oblasti.
Vzhľadomk čorazvýraznejšejgeografickejdiverzifikáciiportfólia,spolus rastúcim dlhomazmenenouštruktúrouportfóliaARDALvykonávaďalšiečinnosti.V tejtosúvislostije potrebnéuvažovaťo celkovominštitucionálnomposilneníkapacityAgentúrypreriadeniedlhu a likvidity.