Príloha č. 2
Rozpočtové vzťahy SR a EÚ
2
Rozpočtové vzťahy SR a EÚ1. Základné predpoklady tvorby návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2014 až 2016 pre odvody Slovenskej republiky do všeobecného rozpočtu Európskej únie
Odvody SR do všeobecného rozpočtu EÚ sú na roky 2014 a 2015 vypočítané na základe v súčasnosti platného rozhodnutia o systéme vlastných zdrojov ES a na rok 2016 podľa záverov Európskej rady z 8. februára 2013 k VFR 2014 – 2020 (závery predstavujú východisko pre nové rozhodnutie o systéme vlastných zdrojov EÚ).
Vzhľadom na postoje mnohých členských štátov, hlavne čistých prispievateľov do rozpočtu EÚ, pri schvaľovaní úprav rozpočtu EÚ v priebehu rozpočtového roka smerujúcich k jeho zvýšeniu, je možné očakávať, že novela rozpočtu EÚ č. 2/2013 nebude v roku 2013 schválená v plnom rozsahu (11,2 mld. eur), ale len v zatiaľ dohodnutej nižšej sume 7,3 mld. eur. Na základe skúseností z roku 2012 je možné predpokladať, že členské štáty budú musieť uhradiť zvyšnú časť novely rozpočtu EÚ č. 2/2013 v sume 3,9 mld. eur vo forme dodatočného odvodu vzťahujúceho sa k roku 2013 až na začiatku roka 2014.
2. Odvody a príspevky Slovenskej republiky do všeobecného rozpočtu Európskej únie
Tabuľka č. 1: Odvody SR do všeobecného rozpočtu EÚ v rokoch 2011 až 2016 (v tis. eur)
Odvody SR spolu vrátane tradičných vlastných zdrojov
Odvody SR spolu bez tradičných vlastných zdrojov
Tabuľka č. 2: Príspevky SR do všeobecného rozpočtu EÚ v rokoch 2011 až 2016 (v tis. eur)
Príspevky SR do Európskeho rozvojového fondu
Príspevky SR do všeobecného rozpočtu EÚ spolu
Celkové odvody a príspevky Slovenskej republiky do všeobecného rozpočtu Európskej únie v rokoch 2011 až 2016 sú uvedené v nasledovnej tabuľke.
3
Tabuľka č. 3: Odvody a príspevky SR do všeobecného rozpočtu EÚ v rokoch 2011 až 2016 (v tis. eur)
Odvody SR spolu vrátane tradičných vlastných zdrojov
Príspevky SR do Európskeho rozvojového fondu spolu
Odvody a príspevky SR spolu vrátane tradičných vlastných zdrojov
Odvody a príspevky SR spolu bez tradičných vlastných zdrojov
3. Príjmy zo všeobecného rozpočtu EÚ a príjmy SR na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná v rokoch 2011 až 2016
Prostriedky zo všeobecného rozpočtu EÚ, ktoré môže Slovenská republika prijať v rokoch 2014 až 2016 tvoria v zmysle § 7 a 8 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov príjmy štátneho rozpočtu, ku ktorým sa v rovnakom objeme rozpočtujú výdavky. Príjmy Slovenskej republiky na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná a ostatné príjmy zo všeobecného rozpočtu EÚ predstavujú v návrhu štátneho rozpočtu odhadovaný príjem z grantov. Príjmy sú súčasťou tabuľky č. 4.
4
Tabuľka č. 4: Príjmy SR zo všeobecného rozpočtu EÚ a príjmy SR na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná v rokoch 2011 až 2016 (v tis. eur)
Poľnohospodárske fondy v tom:
Štrukturálne operácie I. programové obdobie v tom:
Štrukturálne fondy (bez Európskej územnej spolupráce)
Štrukturálne operácie II. programové obdobie v tom:
Štrukturálne fondy (bez Európskej územnej spolupráce)
Štrukturálne operácie III. programové obdobie
Príjmy z EÚ zaradené do príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu spolu
Programy Európskej územnej spolupráce
Vnútorné politiky/vnútorné opatrenia vr. predvstupových fondov
Príjmy z EÚ nezaradené do príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu spolu
Iné prostriedky zo zahraničia na základe medzinárodných zmlúv*v tom:
Finančný mechanizmus EHP a Nórsky finančný mechanizmus
Švajčiarsky finančný mechanizmus
Príjmy z EÚ a iné prostriedky zo zahraničia na základe medzinárodných zmlúv spolu
*Realizované mimorozpočtovým tokom.
Rok 2014 je prvým rokom, v ktorom môže Slovenská republika prijať prostriedky zo všeobecného rozpočtu EÚ v rámci programového obdobia 2007 – 2013 a tiež z viacročného finančného rámca na roky 2014 – 2020. Príjmy z 3. programového obdobia vychádzajú
5
z doterajších rokovaní o viacročnom finančnom rámci a navrhovaných legislatívnych aktov, ktoré po schválení na úrovni Európskej Rady schvaľuje Európsky parlament. V oblasti spoločnej poľnohospodárskej politiky príjmy z Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu v období rokov 2014 – 2016 tvoria príjmy 3. programového obdobia. Príjmy z 2. a 3. programového obdobia v kapitole Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR predstavujú rozpočtované príjmy z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka, príjmy z Európskeho fondu pre rybné hospodárstvo a z Európskeho fondu pre námorné otázky a rybné hospodárstvo, ktorý je súčasťou viacročného finančného rámca 2014 – 2020. Na obdobie rokov 2014 až 2016 príjmy v objeme 1 927 005 tis. eur zohľadňujú presun z oblasti rozvoja vidieka do I. piliera.
Príjmy na posilnenie hospodárskej, sociálnej a územnej súdržnosti zo súčasného programového obdobia tvoria príjmy zo štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu v objeme podľa stupňa implementácie operačných programov Národného strategického referenčného rámca 2007 – 2013, ktorý odhadujú príslušné riadiace orgány. S ohľadom na proces schvaľovania Partnerskej dohody Slovenskej republiky na roky 2014 – 2020 sú príjmy a výdavky nového programového obdobia súčasťou kapitoly Všeobecná pokladničná správa.
Príjmy Slovenskej republiky, ktoré nie sú zaradené do príjmov štátneho rozpočtu sa premietnu v príjme z grantov v rokoch 2014 až 2016.
V rámci cieľa politiky EÚ Európska územná spolupráca sa očakáva príjem pri implementácii operačných programov Program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika - Česká republika 2007 - 2013, Program cezhraničnej spolupráce Rakúsko – Slovensko, Program cezhraničnej spolupráce Poľsko – Slovensko, Program cezhraničnej spolupráce Maďarsko – Slovensko, program nadnárodnej spolupráce ENPI spoločný operačný program Maďarsko – Slovensko – Rakúsko a Ukrajina.
Príjmy z rozpočtu EÚ v rokoch 2014 – 2016 v kapitolách Ministerstvo životného prostredia SR a Ministerstvo vnútra SR odzrkadľujú odhadovaný príjem grantov v závere 2. a na začiatku 3. programového obdobia na realizáciu programu pre životné prostredie LIFE+ a spoločného programu Solidarita a riadenie migračných tokov. Z alokácií 3. programového obdobia sa predpokladá príjem z Fondu pre vnútornú bezpečnosť a z Fondu pre azyl, migráciu a integráciu. Príjem z grantov je súčasťou tabuľky č. 5.
Tabuľka č. 5: Odhady príjmov z grantov v rámci vnútorných politík EÚ a z programov Európskej územnej spolupráce v rokoch 2011 až 2016 (v tis. eur)
Programy Európskej územnej spolupráce
Odstavenie bloku V1 Jaslovské Bohunice
Sloboda, bezpečnosť a spravodlivosť
Nástroj pre životné prostredie LIFE+
Ostatné vnútorné politiky
Programy Európskej územnej spolupráce a vnútorné politiky EÚ spolu
6
Súčasťou odhadovaných príjmov z grantov v rámci Finančného mechanizmu EHP, Nórskeho finančného mechanizmu a Švajčiarskeho finančného mechanizmu sú granty pre prijímateľov v príslušných rozpočtových kapitolách a kapitole Úradu vlády SR za prijímateľov mimo sektora ústrednej štátnej správy.
4. Výdavky EÚ a výdavky na spolufinancovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie a na financovanie iných finančných nástrojov
K príjmom z rozpočtu EÚ, zaradeným do príjmov štátneho rozpočtu, sa v rovnakom pomere rozpočtujú na obdobie rokov 2014 – 2016 výdavky štátneho rozpočtu v kapitolách, zodpovedných za implementáciu operačných programov 2. programového obdobia. Výdavky sú rozpočtované na základe odhadov rezortov do úrovne finančných plánov operačných programov na dofinancovanie Národného strategického referenčného rámca 2007 – 2013. V nadväznosti na oprávnené obdobie čerpania prostriedkov EÚ, ktoré na úrovni prijímateľov trvá do roku 2015, sa výdavky rozpočtujú na úrovni platobných jednotiek aj v roku 2016. Tabuľka č. 6 poskytuje prehľad o použití disponibilných prostriedkov EÚ na úrovni platobných jednotiek/Pôdohospodárskej platobnej agentúry. Výdavky na operačné programy 3. programového obdobia sú v súvislosti s procesom schvaľovania Partnerskej dohody Slovenskej republiky 2014 – 2020 rozpočtované v kapitole Všeobecná pokladničná správa.
Tabuľka č. 6: Použitie disponibilného rozpočtu za prostriedky EÚ, zaradené do výdavkov štátneho rozpočtu podľa operačných programov a poľnohospodárskych fondov na roky 2011 až 2016 na úrovni platobných jednotiek a Pôdohospodárskej platobnej agentúry. (v tis. eur)
OP Informatizácia spoločnosti
OP Zamestnanosť a sociálna inklúzia
OP Konkurencieschopnosť a hospodársky rast
Regionálny operačný program
Poľnohospodárske fondy spolu
Prostriedky EÚ zaradené do výdavkov štátneho rozpočtu spolu
7
V nadväznosti na finančné plány operačných programov súčasného programového obdobia podľa tabuľky č. 6 a podľa alokácií viacročného finančného rámca 2014 – 2020 sa na obdobie rokov 2014 až 2016 navrhujú vyčleniť výdavky štátneho rozpočtu na spolufinancovanie v objeme podľa tabuľky č. 7.
Tabuľka č. 7: Použitie disponibilného rozpočtu za prostriedky štátneho rozpočtu na spolufinancovanie k prostriedkom EÚ, zaradeným do výdavkov štátneho rozpočtu podľa operačných programov a poľnohospodárskych fondov na roky 2011 až 2016 na úrovni platobných jednotiek a Pôdohospodárskej platobnej agentúry. (v tis. eur)
OP Informatizácia spoločnosti
OP Zamestnanosť a sociálna inklúzia
OP Konkurencieschopnosť a hospodársky rast
Regionálny operačný program
Poľnohospodárske fondy spolu
Prostriedky štátneho rozpočtu na spolufinancovanie k prostriedkom EÚ, zaradeným do výdavkov štátneho rozpočtu spolu
Tabuľka č. 8 poskytuje prehľad o prostriedkoch štátneho rozpočtu na spolufinancovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, vnútorných politík a na financovanie iných finančných nástrojov v rokoch 2011 až 2016 podľa fondov. Tieto sú súčasťou rozpočtových kapitol, v ktorých sa nachádzajú platobné jednotky/Pôdohospodárska platobná agentúra. Súčasťou kapitoly Všeobecná pokladničná správa sú prostriedky štátneho rozpočtu na spolufinancovanie operačných programov Partnerskej dohody Slovenskej republiky 2014 – 2020.
8
Tabuľka č. 8: Výdavky na spolufinancovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, vnútorných politík a na financovanie iných finančných nástrojov v rokoch 2011 až 2016. (v tis. eur)
Spolufinancovanie fondov na podporu poľnohospodárstva a rybného hospodárstva v tom spolufinancovanie:
EPZF priame platby/Záručná sekcia EPUZF
EPZF trhovo orientované výdavky
Program rozvoja vidieka SR
Európsky fond pre rybné hospodárstvo
Spolufinancovanie štrukturálnych operácií v tom spolufinancovanie fondov:
Štrukturálne fondy (bez Európskej územnej spolupráce)
Spolufinancovanie prostriedkov EÚ, zaradených do výdavkov štátneho rozpočtu spolu
Spolufinancovanie príjmov z EÚ, nezaradených do výdavkov štátneho rozpočtu spolu
Spolufinancovanie programov Európskej územnej spolupráce
Spolufinancovanie vnútorných politík/predvstupových fondov
Spolufinancovanie príjmov z EÚ spolu
Výdavky na financovanie iných prostriedkov zo zahraničia na základe medzinárodných zmlúv v tom
Finančný mechanizmus EHP a Nórsky finančný mechanizmus
Švajčiarsky finančný mechanizmus
Spolufinancovanie príjmov z EÚ a iných prostriedkov zo zahraničia na základe medzinárodných zmlúv spolu
Výdavky na spolufinancovanie Finančného mechanizmu EHP a Nórskeho finančného mechanizmu sú alokované v kapitole Všeobecná pokladničná správa na účely spolufinancovania projektov.
9
5. Rezerva na prostriedky Európskej únie a odvody Európskej úniiV súvislosti s uzatváraním 2. programového obdobia a prípravou podmienok na čerpanie prostriedkov 3. programového obdobia sa vytvára v kapitole Všeobecná pokladničná správa Rezerva na prostriedky EÚ a odvody EÚ. Alokácia zdrojov rezervy na odvody EÚ súvisí s procesom schvaľovania úprav všeobecného rozpočtu EÚ a možnosťou splácania záväzkov EÚ voči členským štátom. Rezerva sa tvorí tiež na administrovanie odvodov.
Tabuľka č. 9: Rezerva na prostriedky Európskej únie a odvody Európskej únii v rokoch 2011 až 2016 (v tis. eur)
Rezerva na odvody do všeobecného rozpočtu EÚ
Rezerva na štrukturálne operácie
Rezerva na financovanie fondov na podporu poľnohospodárstva a rybného hospodárstva
Rezerva na prostriedky EÚ a odvody EÚ spolu
6. Čistá finančná pozícia SR voči EÚ v rokoch 2014 až 2016
Čistá finančná pozícia SR voči EÚ z navrhovaných rozpočtových vzťahov s EÚ bez zohľadnenia medziročného nárastu pohľadávok voči EÚ sa pre rok 2014 odhaduje na úrovni 2 433 225 tis. eur, na obdobie rokov 2014 až 2016 vo výške 5 887 682 tis. eur.
Tabuľka č. 10: Čistá finančná pozícia v rokoch 2014 až 2016 (v tis. eur)
Odvody a príspevky SR do všeobecného rozpočtu EÚ spolu vrátane tradičných vlastných zdrojov
Čistá finančná pozícia SR
Prostriedky EÚ, zaradené do príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu sa v návrhu rozpočtu na roky 2014 až 2016 rozpočtujú s neutrálnym dopadom na verejné financie.