Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
41. schôdza výboru
Číslo: CRD - 1482/2013 - VHZ
199
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
z 8. októbra 2013
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 391/2012 Z. z. (tlač 602);
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
A.s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 391/2012 Z. z. (tlač 602);
B.o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 391/2012 Z. z. (tlač 602) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi;
C.p o v e r u j e
1.predsedu výboru, aby výsledky rokovania výboru v druhom čítaní zo dňa 8. októbra 2013 spolu s výsledkami rokovania ostatných výborov spracoval do písomnej spoločnej správy výborov v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a predložil ju na schválenie gestorskému výboru,
2
2.spoločného spravodajcu výborov M. Kondróta (M. Bagačku / A. Přidala), aby v súlade s § 80 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov informoval o výsledku rokovania výborov a aby odôvodnil návrh a stanovisko gestorského výboru k návrhu zákona uvedené v spoločnej správe výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Ján H u d a c k ý v.r.
predseda výboru
overovateľ výboru
Alojz P ř i d a l
Michal B a g a č k a
3
Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
41. schôdza výboru
Príloha k uzneseniu č. 199
Z m e n y a d o p l n k y
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 391/2012 Z. z. (tlač 602)
1.V čl. I, sa vkladá nový 1. bod, ktorý znie:
„1. Poznámky pod čiarou k odkazom 1 až 3 znejú:
1) § 2 písm. b) prvý bod zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
2) § 3 písm. b) prvý bod zákona č. 251/2012 Z. z.
3) § 82 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov.“.“.
Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; úprava nadväzuje na pripomienku v 7. bode časti „A“ stanoviska Odboru legislatívy a aproximácie práva Kancelárie NR SR.
2.V čl. I, 1. bode sa v § 2 ods. 3 písm. k) slová „z obnoviteľného zdroja“
nahrádzajú slovami „z obnoviteľného zdroja energie“ .
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa právny text terminologicky zlaďuje s čl. 2 písm. a) smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/28/ES a s používaným pojmom v platnom zákone.
3.V čl. I sa za 2. bod vkladá nový 3. bod, ktorý znie:
„3. Poznámky pod čiarou k odkazom 3a, 4 až 6 a 8 znejú:
3a) STN EN Kvapalné ropné výrobky. Metylestery mastných kyselín (FAME) pre vznetové motory a na vykurovanie. Požiadavky a skúšobné metódy (656531).
4) § 2 písm. b) dvadsiaty piaty bod zákona č. 251/2012 Z. z.
5) § 2 písm. a) dvanásty bod zákona č. 251/2012 Z. z.
6) § 2 písm. b) pätnásty bod zákona č. 251/2012 Z. z.
8) § 2 písm. b) devätnásty bod zákona č. 251/2012 Z. z.“.“.
Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
4
Ide o legislatívno-technickú úpravu; úprava nadväzuje na pripomienku v 7. bode časti „A“ stanoviska Odboru legislatívy a aproximácie práva Kancelárie NR SR.
4.V čl. I, 3. bode v § 3 ods. 4 sa za písmeno g) vkladá nové písmeno h), ktoré
znie:
„h) všetku elektrinu z obnoviteľných zdrojov energie vyrobenú v zariadení na kombinovanú výrobu s celkovým inštalovaným výkonom nad 10 MW, ak podiel obnoviteľných zdrojov energie v palive je vyšší ako 30 % a podiel tepla dodaného na technologické účely je najviac 40 % z využiteľného tepla,“.
Doterajšie písmená h) a i) sa označujú ako písmená i) a j).
Účelom tejto úpravy je zachovať aj platné znenie písmena h), na ktoré by sa naďalej vzťahoval § 18c ods. 3. V tejto súvislosti sa navrhuje úpravu § 18c ods. 3 v 20. bode z novely vypustiť, čo bude výrobcovi elektriny naďalej umožňovať uplatniť si právo na doplatok podľa tohto ustanovenia do 31. decembra 2014.
5.V čl. I, 5. bode sa v § 3 ods. 8 slovo „využívajúce“ nahrádza slovom
„využívajúcom“.
Ide o gramatickú úpravu textu v záujme jazykovej správnosti, štylistickej primeranosti a terminologickej presnosti; slovo „využívajúci“ sa vzťahuje k „zariadeniu“.
6.V čl. I, 5. bode sa v § 3 ods. 8 písm. a) slová „nespĺňa parametre kvality“
nahrádzajú slovami „nespĺňa požiadavky na kvalitu a parametre“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu textu; text sa zjednocuje s vnútorným odkazom [§ 19 ods. 2 písm. h) – 22. bod návrhu].
7.V čl. I, 5. bode sa v § 3 ods. 8 písm. b) na konci pripájajú slová „podľa § 19b
ods. 1 písm. a )“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu textu; dopĺňa sa vnútorný odkaz na príslušné ustanovenie zákona.
8.V čl. I sa za 7. bod vkladá nový 8. bod, ktorý znie:
„8. Poznámka pod čiarou k odkazu 9b znie:
„9b) Zákon č. 50/1976 Zb.
Zákon č. 251/2012 Z. z.
Zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.“.
Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; úprava nadväzuje na pripomienku v 7. bode časti „A“ stanoviska Odboru legislatívy a aproximácie práva Kancelárie NR SR.
5
9.V čl. I, 8. bode odseky 3 až 6 znejú:
„(3) Právo na podporu podľa § 3 zaniká pre zariadenie výrobcu elektriny, ak bola výrobcovi elektriny počas 15 ročnej doby podpory pri výrobe elektriny na tomto zariadení dvakrát právoplatne uložená pokuta za závažné porušenie povinnosti výrobcu elektriny na tomto zariadení výrobcu elektriny podľa tohto zákona alebo osobitných predpisov.9c)
(4) Závažným porušením povinnosti podľa odseku 3 sa rozumie porušenie povinnosti, za ktoré bola výrobcovi elektriny uložená pokuta, ktorú je možné za takéto porušenie podľa zákona uložiť, minimálne vo výške 80 000 eur.
(5) Právo na podporu doplatkom podľa § 3 ods. 1 písm. c) zaniká pre zariadenie výrobcu elektriny, ak počas 15 ročnej doby podpory doplatkom podľa § 3 ods. 1 písm. c):
a) výrobca elektriny neuhradil daňový nedoplatok na dani okrem úroku z omeškania, úroku a pokuty, ani v lehote určenej v daňovej exekučnej výzve správcu dane podľa osobitného predpisu 9d), alebo ani v lehote pätnástich dní odo dňa právoplatnosti rozhodnutia o odvolaní výrobcu elektriny proti daňovej exekučnej výzve, ak podal výrobca elektriny odvolanie proti daňovej exekučnej výzve a v rozhodnutí o odvolaní bola potvrdená povinnosť výrobcu elektriny nedoplatok uhradiť, alebo ani v lehote určenej v upovedomení o začatí exekúcie podľa osobitného predpisu 9e), alebo ani v lehote pätnástich dní odo dňa právoplatnosti rozhodnutia o námietkach proti exekúcii alebo právoplatnosti rozhodnutia o odvolaní proti rozhodnutiu, ktorým sa vyhovelo námietkam, ak podal výrobca elektriny námietky proti exekúcii alebo odvolanie proti rozhodnutiu, ktorým sa vyhovelo námietkam, a v rozhodnutí o námietkach alebo v rozhodnutí o odvolaní proti rozhodnutiu, ktorým sa vyhovelo námietkam, bola potvrdená povinnosť výrobcu elektriny nedoplatok uhradiť,
b) výrobca elektriny neuhradil nedoplatok na poistnom na zdravotné poistenie ani v lehote pätnástich dní odo dňa doručenia právoplatného výkazu nedoplatkov na zdravotné poistenie alebo ani v lehote pätnástich dní odo dňa právoplatnosti rozhodnutia Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ak výrobca elektriny podal námietky proti výkazu nedoplatkov; alebo
c) výrobca elektriny neuhradil dlžné sumy na poistnom na sociálne poistenie a dlžné sumy na príspevkoch na starobné dôchodkové sporenie, ani v lehote pätnástich dní odo dňa doručenia predpisu sociálnou poisťovňou podľa osobitného predpisu.9f)
(6) Dňom zániku podpory je deň márneho uplynutia lehoty na úhradu nedoplatkov alebo dlžných súm podľa odseku 5.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 9d) až 9f) znejú:
9d) § 91 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
9e) Zákon č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
6
9f) § 144 a § 152a zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.“.
Doplnenie sa navrhuje z dôvodu spresnenia, aby pokuta nebola ukladaná za iné činnosti výrobcu elektriny a by sa dosiahol účel sankcionovať neplatičov. Z dôvodu väčšej objektivity určenia závažnosti porušenia zákona je určená hranica v hornej polovici zákonného rozsahu a je zrejmé, že ide o závažné porušenie. V prípadoch, kedy nie je určená minimálna hranica bude nápomocne pôvodné navrhované určenie výšky pokuty, ako sankcie za závažné porušenie. Navrhovaným doplnením sa ma vylúčiť sankcionovanie výrobcov, ktorým nedopatrením vznikne nedoplatok dani alebo odvodoch, ktorý dobrovoľne vysporiadajú. Naopak doplnením sa docieli neposkytovanie podpory výrobcom, ktorí porušujú daňové a odvodové povinnosti tým, že vedome a neuhrádzajú dane a odvody podľa platnej legislatívy. Navrhuje sa tiež oprava termínov, nakoľko zákon o sociálnom poistení nepozná pojem nedoplatok, používa iba pojem dlžné sumy. Po doplnení mechanizmu na dobrovoľné splnenie nedoplatkov nie je ďalej dôvod ponechať možnosť opakovaného vedomého porušenia zákonov ohľadom platenia dani a odvodov.
10.V čl. I sa za 8. bod vkladá nový 9. bod, ktorý znie:
„9. Poznámky pod čiarou k odkazom 10 a 11 znejú:
„10) § 19 zákona č. 251/2012 Z. z.
11) § 2 písm. b) siedmy bod zákona č. 251/2012 Z. z.“.“.
Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; úprava nadväzuje na pripomienku v 7. bode časti „A“ stanoviska Odboru legislatívy a aproximácie práva Kancelárie NR SR.
11.V čl. I, 11. bode sa v § 4a ods. 2 slová „16 ampérové istenie“ nahrádzajú
slovami „istenie 16 A“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu textu v záujme terminologickej presnosti a jednoty. Jednotky SI sústavy v zákone označené zavedenými symbolmi (napr. výkon/watt kW, MW, mW a pod.). Pre jednotku intenzity prúdu „ampér“ je podľa § 3 ods. 1 písm. a) štvrtý bod zákona č. 142/2000 Z. z. zavedený symbol „A“.
12.V čl. I, 11. bode sa na konci dopĺňajú slová: „Poznámka pod čiarou k odkazu
11a znie:
11a) § 4 ods. 4 zákona č. 251/2012 Z. z.“.“.
7
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súlade s legislatívnymi pravidlami tvorby zákonov (33. bod) sa poznámka pod čiarou k novému odkazu dopĺňa.
13.V čl. I, sa za 11. bod vkladá nový 12. bod ktorý znie:
„12. Poznámky pod čiarou k odkazom 12 až 15 znejú:
„12) § 11 ods. 1 zákona č. 250/2012 Z. z.
13) § 12 zákona č. 251/2012 Z. z.
14) § 31 ods. 1 písm. h) zákona č. 251/2012 Z. z.
15) § 6 ods. 2 zákona č. 251/2012 Z. z.“.“.
Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; úprava nadväzuje na pripomienku v 7. bode časti „A“ stanoviska Odboru legislatívy a aproximácie práva Kancelárie NR SR.
14.V čl. I, 12. bode sa pred poznámku pod čiarou k odkazu 15aa vkladá
poznámka pod čiarou k odkazu 15a, ktorá znie:
„15a) § 4 ods. 2 zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší.“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; úprava nadväzuje na pripomienku v 7. bode časti „A“ stanoviska Odboru legislatívy a aproximácie práva Kancelárie NR SR.
15.V čl. I sa za 14. bod vkladá nový 15. bod, ktorý znie:
„15. Poznámky pod čiarou k odkazom 15c a 15d znejú:
„15c) § 3 písm. b) šiesty bod zákona č. 251/2012 Z. z.
15d) § 3 písm. b) ôsmy bod zákona č. 251/2012 Z. z.“.“.
Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; úprava nadväzuje na pripomienku v 7. bode časti „A“ stanoviska Odboru legislatívy a aproximácie práva Kancelárie NR SR.
16.V čl. I sa za 15. bod vkladá nový 16. bod, ktorý znie:
„16. Poznámka pod čiarou k odkazu 16 znie:
16) § 64 zákona č. 251/2012 Z. z.“.“.
Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; úprava nadväzuje na pripomienku v 7. bode časti „A“ stanoviska Odboru legislatívy a aproximácie práva Kancelárie NR SR.
8
17.V čl. I, 16. bod znie:
„16. V § 11a odseky 2 a 3 znejú:
„(2) Za prípojku sa považujú technické a technologické zariadenia, ktoré slúžia na dopravu biometánu do distribučnej siete a začínajú po zariadení na úpravu bioplynu na biometán, okrem zariadenia na úpravu tlaku a kvality biometánu.
(3) Prípojku zriaďuje prevádzkovateľ distribučnej siete alebo žiadateľ. Prípojka je po kolaudácii a finančnom vyrovnaní nákladov podľa odseku 1 v majetku prevádzkovateľa distribučnej siete.“.“
Spresňuje sa ustanovenie, že zariadenia na úpravu tlaku a kvality biometánu nie sú súčasťou prípojky.
18.V čl. I, 18. bode sa v § 14a ods. 3 slová „v technickom predpise upravujúcom“
nahrádzajú slovami „v technickej norme upravujúcej“ a slová „v súlade s technickým predpisom“ nahrádzajú slovami „v súlade s technickou normou“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; poznámky pod čiarou k odkazom 17e a 17f sa týkajú technických noriem a nie technických predpisov; v zákone č. 264/1999 Z. z. pre technickú normu a technický predpis rozdielne vymedzenia.
19.V čl. I sa za 19. bod vkladá nový 20. bod, ktorý znie:
„20. Poznámka pod čiarou k odkazu 18 znie:
„18) § 89 zákona č. 251/2012 Z. z.“.“.
Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; úprava nadväzuje na pripomienku v 7. bode časti „A“ stanoviska Odboru legislatívy a aproximácie práva Kancelárie NR SR.
20.V čl. I sa 20. bod vypúšťa.
Vypúšťa sa navrhovaná úprava plynúcej lehoty v prechodnom ustanovení 18c ods. 3), ktoré je účinné od 1. mája 2011, z dôvodu, že sa vzťahovať na zmenené podmienky podpory. Uvedené predĺženie lehoty sa navrhuje riešiť v samostatnom prechodnom ustanovení (§ 18e ods. 4).
21.V Čl. I, 21. bod sa dopĺňa odsekmi 4 a 5, ktoré znejú:
„(4) Právo na doplatok podľa § 3 ods. 4 písm. i) si výrobca elektriny môže uplatniť v období od 1. januára 2014 do 31. decembra 2018.
(5) Ustanovenie § 6 ods. 5 sa vzťahuje na výrobcu elektriny, na výstavbu, rekonštrukciu alebo modernizáciu zariadenia ktorého bola poskytnutá podpora z podporných programov financovaných z prostriedkov štátneho rozpočtu po 1. januári 2014.“
9
Úprava nadväzujúca na vypustenie 20. bodu v čl. I, ktorý posúval termín na uplatnenie si doplatku. Výrobca elektriny s inštalovaným výkonom nad 5 MW (nové podmienky podpory podľa § 3 ods. 4 písm. i)) si bude môcť právo na doplatok uplatniť do 31. decembra 2018. Z dôvodu zabránenia retroaktívnej úpravy sa navrhuje doplnenie prechodného ustanovenia. Podpora nebude poskytovaná pre zariadenia, na výstavbu, rekonštrukciu alebo modernizáciu ktorých bola poskytnutá podpora zo štátneho rozpočtu po účinnosti novely.
22.V čl. I sa vypúšťa 25. bod.
Zmenu v trvaní účinnosti § 3 ods. 4 písm. h) nie je možné riešiť úpravou článku o účinnosti v zákone č. 309/2009 Z. z. (čl. VI zákona), keďže tento článok upravované slová (dátum) neobsahuje.
23.V čl. I sa vypúšťa 26. bod.
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu so zaradením poznámok pod čiarou do novely ako samostatných bodov.
24.V čl. II sa vkladá nový 1. bod, ktorý znie:
1. V § 27 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Povinnosti podľa odseku 2 písm. e), f), g), h), i), k), l) a q) sa nevzťahujú na výrobcu elektriny z malého zdroja; povinnosti podľa odseku 2 písm. j) sa nevzťahuje na výrobcu elektriny z malého zdroja, ktorý nepodniká v energetike. Pri plnení povinností podľa odseku 2 písm. p) sa vo vzťahu k výrobcovi elektriny z malého zdroja neuplatňuje § 41 ods. 3. “
Doterajšie odseky 3 až 4 sa označujú ako odseky 4 až 5.“.
Uvedené povinnosti nie odôvodnené pre výrobcov z malých zdrojov (do 10 kW) a dodržiavanie týchto povinností vyvoláva väčšie náklady a vyvolanú administratívnu záťaž ako je ich potenciálny prínos. Poskytovanie údajov o výrobe z obnoviteľných zdrojov a najmä plán výroby na ďalšie obdobie je v praxi technicky ťažko splniteľný a sa efektívnejšie nahradiť súčinnosťou prevádzkovateľa distribučnej sústavy s organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou. Celková dodávka elektriny z malých zdrojov predstavovala v roku 2012 len 0,02 % zo všetkej elektriny dodanej do elektrizačnej sústavy SR, ale administratívne to predstavovalo korešpondenciu medzi niekoľkými tisíckami subjektov a prínos tejto činnosti bol zanedbateľný.