Dôvodová správa
Všeobecná časť
Vzhľadom k tomu, že vláda Slovenskej republiky sa po zavedení výrazných opatrení na príjmovej strane rozpočtu opakovane zaviazala, že k ďalšiemu zvyšovaniu daní v rámci konsolidačného úsilia nepristúpi, cieľom tohto návrhu ústavného zákona je dodať týmto vyhláseniam príslušný zákonný limit. Cieľom návrhu je rovnako tak zabrániť tomu, aby k zvyšovaniu daní ako nástroju konsolidácie verejných financií nepristúpila vláda Slovenskej republiky ani v ďalších volebných obdobiach. Výnimkou by boli situácie, kedy by zvýšenie sadzby konkrétnej dane vyplývalo z európskej legislatívy. Ďalším cieľom predkladaného návrhu je zabrániť tomu, aby Národná rada Slovenskej republike zavádzala ďalšie nové dane.
Ústavným zákonom stanovený záväzok nezvyšovať daňové zaťaženie bude mať pozitívny vplyv najmä na podnikateľské prostredie a zamestnanosť v Slovenskej republike. Podnikatelia totiž budú mať istotu, že vláda Slovenskej republiky ich v budúcnosti nezaťaží dodatočným bremenom v podobe zvyšovania sadzieb vybraných daní, a to ani v čase spomaľovania ekonomiky či krehkého oživenia rastu, podobne ako tomu bolo v rokoch 2012 a 2013. Výška sadzby jednotlivých daní je navyše súčasťou hodnotenia kvality podnikateľského prostredia krajiny vo viacerých medzinárodne uznávaných rebríčkoch, ktoré relevantné aj pri rozhodovaní investorov o umiestnení investícií v tej ktorej krajine.
V rámci zachovania konkurencieschopnosti Slovenskej republiky aj v dlhodobom horizonte je súčasťou návrhu ústavného zákona aj mechanizmus, ktorý by zabránil, aby sadzba nižšie uvedených daní presahovala priemer sadzieb týchto daní v členských krajinách Európskej únie. Konkrétne sa jedná o daň z pridanej hodnoty, daň z príjmu fyzických osôb, daň z príjmu právnických osôb, spotrebnú daň z tabakových výrobkov, spotrebnú daň z alkoholických nápojov, spotrebnú daň na elektrinu, spotrebnú daň na uhlie, spotrebnú daň na zemný plyn a spotrebnú daň z minerálnych olejov. V prípade, že by sadzba niektorej z týchto daní presiahla priemernú sadzbu členských krajín Európskej únie, vláde Slovenskej republiky vyplýva z predloženého návrhu ústavného zákona povinnosť nápravy k 1. januáru roku nasledujúcom po roku, kedy jej Rada pre rozpočtovú zodpovednosť oznámi zvýšenie niektorej sadzby dane nad jej priemer v Európskej únii.
Predkladaný návrh ústavného zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na hospodárenie obyvateľstva, na sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť, na zamestnanosť, na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti je uvedený v doložke vybraných vplyvov.
Osobitná časť
K Čl. 1
Úvodné ustanovenie návrhu prezentuje zámer a cieľ sledovaný prijatím ústavného zákona o daňovej stabilite v navrhovanej podobe. Z dlhodobého hľadiska návrh zabezpečiť stabilitu daňového systému v Slovenskej republike a pozitívne vplývať na podnikateľské prostredie v Slovenskej republike, čím sa sekundárne dosiahnuť aj dlhodobá konkurencieschopnosť Slovenskej republike v medzinárodnom prostredí. Vyššie uvedené ciele sa majú dosiahnuť predovšetkým tým, že návrh upraví maximálne sadzby dane z pridanej hodnoty, dane z príjmov fyzickej osoby alebo právnickej osoby, spotrebnej dane z alkoholických nápojov, spotrebnej dane z tabakových výrobkov, spotrebnej dane z elektriny, uhlia a zemného plynu a spotrebnej dane z minerálnych olejov. S cieľom zabezpečiť, aby sa sadzby týchto daní nezvyšovali ani v budúcnosti, návrh upravuje nielen maximálne sadzby daní, ale aj zákaz zvyšovania daní nad maximálne sadzby daní stanovené v návrhu. Maximálne sadzby daní upravené v návrhu vychádzajú zo sadzieb vyššie uvedených daní platných v Slovenskej republike v čase predkladania návrhu. Návrh zároveň upravuje kontrolné mechanizmy v prípade, ak by sadzby daní upravené v osobitných zákonoch presiahli maximálne sadzby daní ustanovené týmto návrhom. V prípade ak sadzba niektorej dane presiahne priemernú sadzbu tejto dane v Európskej únii, návrh upravuje postup Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, Národnej rady Slovenskej republiky a vlády Slovenskej republiky, tak aby k 1. 1. nasledujúceho kalendárneho roka bola zabezpečená náprava v súlade s týmto návrhom.
K Čl. 2
V čl. 2 upravené legálne definície niektorých pojmov pre účely ústavného zákona o daňovej stabilite.
Daňou sa pre účely tohto návrhu rozumie daň z pridanej hodnoty, daň z príjmov fyzickej osoby alebo právnickej osoby, spotrebná daň z alkoholických nápojov, spotrebná daň z tabakových výrobkov, spotrebná daň z elektriny, uhlia a zemného plynu a spotrebná daň z minerálnych olejov,
Sadzbou dane sa na účely tohto návrhu rozumie sadzba dane z pridanej hodnoty, dane z príjmov fyzickej osoby alebo právnickej osoby, spotrebnej dane z alkoholických nápojov, spotrebnej dane z tabakových výrobkov, spotrebnej dane z elektriny, uhlia a zemného plynu a spotrebnej dane z minerálnych olejov.
Návrh zavádza nový pojem - priemerná sadzba dane v Európskej únii, ktorej výpočtom a zverejňovaním bude poverená Rada pre rozpočtovú zodpovednosť. Pojem priemerná sadzba dane sa zavádza pre účely kontrolného mechanizmu, ktorý zabezpečiť, aby sadzby vybraných daní nepresiahli priemernú sadzbu príslušných daní v Európskej únii.
K Čl. 3
Jadro návrhu tvorí článok 3, v ktorom upravené maximálne sadzby vybraných daní, a to konkrétne v odseku 1 maximálna sadzba dane z pridanej hodnoty, v odseku 2 maximálna sadzba dane z príjmov fyzickej osoby alebo právnickej osoby, v odseku 3 maximálna sadzba spotrebnej dane z alkoholických nápojov, v odseku 4 maximálna sadzba spotrebnej dane z tabakových výrobkov okrem cigariet, v odseku 5 maximálna sadzba spotrebnej dane z cigariet, v odseku 6 maximálna sadzba spotrebnej dane na elektrinu, v odseku 7 maximálna sadzba spotrebnej dane na uhlie, v odseku 8 maximálna sadzba spotrebnej dane na zemný plyn a v odseku 9 maximálna sadzba spotrebnej dane z minerálnych olejov.
V odseku 10 tohto článku sa ustanovuje, že zvýšenie sadzby dane nad maximálnu sadzbu uvedenú v odsekoch 1 9 nie je povolené. Výnimku predstavuje len prípad, že by zvýšenie konkrétnej sadzby dane vyplývalo z právne záväzného aktu Európskej únie.
Sadzba dane podľa odseku 1 9 nesmie prekročiť priemernú sadzbu dane v Európskej únii, ktorú uverejní Rada pre rozpočtovú zodpovednosť vždy k 1.1. príslušného kalendárneho roka. Podrobnosti o výpočte priemernej sadzby dane v Európskej únii ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
V prípade, ak by sadzba ľubovoľnej dane, ktorej maximálna sadzba je upravená týmto návrhom, bola vyššia ako priemerná sadzba tejto dane v Európskej únii a táto výška sadzby dane nebude vyplývať z právne záväzného aktu Európskej únie, Rada pre rozpočtovú zodpovednosť bude povinná zaslať vláde Slovenskej republiky a Národnej rade Slovenskej republiky písomné upozornenie o prekročení povolenej výšky sadzby dane. Následne vláda Slovenskej republiky bude povinná predložiť na rokovanie Národnej rady návrh opatrení, ktorými navrhuje zabezpečiť zníženie sadzby dane v súlade s týmto návrhom k 1. 1. nasledujúceho kalendárneho roka.
K Čl. 4
V článku 4 je upravený zákaz zavádzania nových daní s cieľom predísť dalšiemu daňovému zaťaženiu fyzických a právnických osôb.
K Čl. 5
Účinnosť ústavného zákona sa navrhuje od .....................