Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
sociálne vylúčenie
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
Navrhovaným vládny návrhom zákona sa upravujú aj podmienky na poskytovanie prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa oprávnenej osobe v závislosti od páchania/nepáchania priestupkov maloletými nezaopatrenými deťmi. Vzhľadom k tomu, že objektíve nie je možné kvantifikovať počet detí, v prípade ktorých by od účinnosti navrhovaného zákona mohlo prísť k zlepšeniu alebo zhoršeniu správania s pozitívnym alebo negatívnym vplyvom na nárok na prídavok na dieťa, nemožno kvantifikovať pozitívny vplyv na štátny rozpočet.
Navrhovaným vládnym návrhom zákona sa umožňuje poskytovať prídavok na dieťa a príplatok k prídavku na dieťa oprávnenej osobe aj na študenta vysokej školy v Slovenskej republike, ktorý sa sústavne pripravuje na povolanie dennou formou štúdia, ktoré presahuje školou určenú štandardnú dĺžku štúdia. Podľa súčasnej platnej legislatívy nebol doteraz dôvod na účely prídavku na dieťa sledovať počet študentov, ktorý presahujú štandardnú dĺžku štúdia. Vzhľadom na túto skutočnosť možno len predpokladať, aj s prihliadnutím na vekovú hranicu nároku na prídavok na dieťa 25 rokov a priemernú dobu štúdia 5 akademických rokov, že z celkového počtu študentov vysokých škôl v Slovenskej republike by sa navrhovaný zákon pozitívne dotkol odhadom cca 2300 študentov.
Z uvedených dôvodov nie je možné vyhotoviť doložku vplyvov na rozpočet verejnej správy.
Prípadný negatívny vplyv vládneho návrhu na poskytovanie prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa oprávnenej osobe aj na študenta vysokej školy v Slovenskej republike, ktorého štúdium presahuje štandardnú dĺžku štúdia, bude riešený v rámci
schválených limitov výdavkov kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republike na roky 2014 2016 z prostriedkov rozpočtovaných na programe 07C Sociálna inklúzia.
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov