B. Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 a 2
V záujme jednoznačného uplatňovania zákona č. 600/2003 Z. z. v praxi sa spresňuje okruh fyzických osôb, ktoré si môžu uplatniť nárok na prídavok na dieťa. V tejto súvislosti sa navrhuje do aktuálneho okruhu oprávnených osôb doplniť aj rodiča, ktorému bolo dieťa rozhodnutím súdu zverené do osobnej starostlivosti a maloletého rodiča, ktorý priznané rodičovské práva a povinnosti. Súčasne sa navrhuje, aby si nárok mohlo na seba uplatniť aj plnoleté nezaopatrené dieťa, ktoré bolo do dosiahnutia plnoletosti zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov, ktorá plnoletosťou dieťaťa zanikla.
K bodu 3
V prípade zverenia dieťaťa do striedavej osobnej starostlivosti rodičov, navrhuje sa poskytovať prídavok a príplatok k prídavku tomu z rodičov, ktorému sa tieto rodinné dávky vyplácali pred rozhodnutím súdu o zverení dieťaťa do striedavej osobnej starostlivosti obidvoch rodičov, pričom návrh v tomto smere nevylučuje aj zmenu oprávnenej osoby avšak len na základe vzájomnej písomnej dohody rodičov. Ak sa rodičia dohodnú návrh nevylučuje aj striedanie oprávnených osôb na uplatnenie nároku na prídavok, avšak najmenej na obdobie šiestich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov.
K bodu 4
V súvislosti s platným školským zákonom č. 245/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov sa návrhom aktualizuje príslušná poznámka pod čiarou.
K bodom 5 a 10
Z hľadiska jednoznačného uplatňovania navrhovaného zákona a pojmu nezaopatreného dieťaťa v rámci povinnej školskej dochádzky a uplatňovania školského zákona sa za nezaopatrené dieťa navrhuje považovať aj dieťa ktoré je oslobodené od povinnosti dochádzať do školy alebo sa vzdeláva v základnej škole pre žiakov so zdravotným znevýhodnením.
Nadväzne na poznatky z praxe sa návrhom bližšie špecifikuje obdobie, od kedy sa dieťa s priznaným invalidným dôchodkom nepovažuje za nezaopatrené. Za nezaopatrené dieťa sa naďalej navrhuje nepovažovať dieťa, ktoré získalo vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa.
V prípade nezaopatrených detí, ktoré sa sústavne pripravujú na povolanie štúdiom na vysokej škole nad rámec štandardnej dĺžky štúdia sa navrhuje nadväzne na § 65 ods. 2 zákona č. 131/2002 Z. z. akceptovať na nárok na prídavok na dieťa aj štúdium, ktoré presahuje štandardnú dĺžku štúdia určenú pre daný študijný program najviac o dva akademické roky. Týmto návrhom sa odstráni rozdiel medzi štúdiom na vysokých školách v Slovenskej republike a vysokoškolským štúdiom v cudzine, kde inštitút štandardnej dĺžky štádia nie je upravený a z tohto dôvodu študenti študujúci v cudzine zvýhodnení. Návrhom sa v tomto smere na účely nároku na prídavok zrovnoprávni postavenie študentov študujúcich na Slovensku a v cudzine.
K bodu 6
V záujme jednoznačného uplatňovania § 4 ods. 1 zákona sa navrhuje upraviť znenie v súlade so zákonom č. 245/2008 Z. z. a zákonom č. 131/2002 Z. z. s uvedením výlučne dennej formy štúdia.
K bodu 7
Nadväzne na možnosť spojenia 1. a 2. stupňa vysokoškolského štúdia sa navrhuje vymedziť aj začiatok takéhoto vysokoškolského štúdia. Ak sa zápis na vysokoškolské štúdium uskutoční pred začiatkom akademického roka, navrhuje sa začiatok sústavnej prípravy na povolanie od akademického roka, na ktorý bol zápis vykonaný.
K bodom 8 a 9
V súlade s platným školským zákonom č. 245/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov sa návrhom aktualizujú príslušné poznámky pod čiarou.
K bodu 11
Z hľadiska reálneho vykonávania sústavnej prípravy na povolanie štúdiom sa navrhuje nepovažovať za sústavnú prípravu na povolanie obdobie, počas ktorého nezaopatrené dieťa z dôvodu prerušenia štúdia nevykonáva sústavnú prípravu na povolanie.
K bodu 12
Nadväzne na zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa návrhom aktualizujú a konkretizujú príslušné poznámky pod čiarou.
K bodu 13
Návrhom sa vymedzujú podmienky, pri existencii ktorých oprávnená osoba nárok na prídavok. Podmienky nároku na prídavok starostlivosť oprávnenej osoby o nezaopatrené dieťa a trvalý alebo prechodný pobyt oprávnenej osoby v Slovenskej republike. Z nároku na prídavok sa navrhuje vypustiť podmienka trvalého pobytu alebo prechodného pobytu nezaopatreného dieťaťa na území Slovenskej republiky. Týmto návrhom sa zamedzí vzniku situácií v prípade detí narodených mimo územia Slovenskej republiky, ktorým z dôvodu administratívy spojenej s prihlásením k trvalému pobytu na Slovensku a s prihliadnutím na lehotu zániku nároku na prídavok podľa zákona č. 600/2003 Z. z. nemusí vzniknúť nárok na predmetnú rodinnú dávku za kalendárne mesiace predchádzajúce prihláseniu k trvalému pobytu a splneniu tejto podmienky podľa súčasného platného zákona č. 600/2003 Z. z.
V súlade s účelom prídavku sa navrhuje neposkytovať prídavok na dieťa, ktorému sa poskytuje starostlivosť v zariadeniach na výkon ústavnej výchovy alebo ochrannej výchovy, do ktorého bolo umiestnené na základe rozhodnutia súdu alebo na dieťa, ktoré je vo výkone väzby alebo vo výkone trestu odňatia slobody. V predmetných situáciách možno objektívne predpokladať nesplnenie, prípadne zanedbanie nárokovej podmienky spočívajúcej v starostlivosti oprávnenej osoby o nezaopatrené dieťa a v jeho výchove. Počas pobytu dieťaťa mimo rodiny, kde oprávnená osoba nemôže reálne naplniť podmienku starostlivosti o dieťa by trvanie nároku na prídavok a príplatok k prídavku bolo neúčelné a kontraproduktívne.
Nadväzne na zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 121/2010 Z. z. sa návrhom vypúšťa podmienka dobrovoľného verejného zdravotného poistenia oprávnenej osoby v prípade, ak sa oprávnená osoba aj s nezaopatreným dieťaťom zdržujú v štáte, ktorý nie je členským štátom.
Na účely príplatku k prídavku sa z vecného hľadiska navrhuje rozšíriť okruh súčasných situácií akceptovaných na posúdenie nároku na príplatok k prídavku na dieťa aj o poberanie peňažného príspevku na opatrovanie. Poberatelia takéhoto príspevku spravidla z dôvodu naplnenia jeho účelu objektívne nemôžu a ani nevykonávajú zárobkovú činnosť a v dôsledku tejto skutočnosti si nemôžu uplatniť daňový bonus.
K bodu 14
Ustanovenie, podľa ktorého môže platiteľ prídavku a príplatku k prídavku spracúvať osobné údaje len na účel prídavku a príplatku k prídavku sa navrhuje vypustiť ako nadbytočné vzhľadom na navrhovanú novelizáciu zákona č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (čl. II návrhu zákona o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí). Zároveň sa však navrhuje vytvorenie legislatívnej možnosti pre získavanie a poskytovanie kópií, skenov a iných duplikátov úradných dokladov navzájom medzi ústredím a úradmi v rozsahu, ktorý je nevyhnutný na plnenie úloh platiteľa explicitne a bez súhlasu dotknutej osoby.
K bodu 15
Návrhom sa vymedzujú štáty, do ktorých sa prídavok a príplatok k prídavku nevypláca. Zákon umožňuje poskytovanie prídavku a príplatku k prídavku do členských štátov EÚ.
K bodom 16 až 19
S cieľom zabrániť prípadnému duplicitnému vyplateniu prídavku na dieťa alebo obdobnej dávky v rámci členských štátov sa navrhuje považovať za dôvod pre rozhodnutie platiteľa o zastavení výplaty prídavku na dieťa aj skutočnosť, kedy je na predmetnú rodinnú dávku príslušná inštitúcia iného členského štátu. Nadväzne na zastavenie výplaty za navrhuje, aby platiteľ rozhodol o obnovení výplaty prídavku a príplatku k prídavku a o jeho doplatení v príslušných navrhovaných situáciách.
K bodu 20
Vzhľadom na obsah výzvy súdu na zastavenie výplaty prídavku a príplatku k prídavku pri uplatňovaní § 253 ods. 2 Občianskeho súdneho poriadku, ako aj na rozšírenie okruhu osôb oprávnených na uplatnenie nároku na prídavok a príplatok k prídavku aj o rodiča, ktorému bolo dieťa zverené do osobnej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu a o maloletého rodiča s priznanými rodičovskými právami a povinnosťami sa navrhuje v §11a ods. 1 vypustiť z dôvodu nadbytočnosti vnútorný odkaz na § 2 ods. 1 písm. a).
K bodu 21
Legislatívnotechnická úprava.
K bodu 22
Charakter a účel prídavku a príplatku k prídavku predurčujú ich použitie na zabezpečenie výchovy a výživy nezaopatrených detí, a je preto odôvodnené zastaviť jeho výplatu oprávnenej osobe, ktorá nezabezpečuje starostlivosť o dieťa a nevyužíva uvedené rodinné dávky na účel a v záujme nezaopatrených detí. V záujme nepoškodenia nezaopatreného dieťaťa neposkytnutím prídavku a príplatku k prídavku sa navrhuje zmena príjemcu prídavku a príplatku k prídavku spočívajúca v možnosti poskytovania prídavku a príplatku k prídavku ďalšej oprávnenej osobe alebo zariadeniu, v ktorom je dieťa umiestnené.
Ak je dieťa umiestnené v zariadení bez rozhodnutia súdu a poskytovaný prídavok a príplatok k prídavku rodič dieťaťa nevyužíva v jeho prospech (napr. rodič neuhrádza náklady spojené s pobytom dieťaťa v zariadení), navrhuje sa ustanoviť za osobitného príjemcu na výplatu prídavku a príplatku k prídavku priamo príslušné zariadenie. Ak pominuli dôvody na zastavenie výplaty oprávnenej osobe, úrad rozhodne o obnovení výplaty oprávnenej osobe a o zastavení výplaty ďalšej oprávnenej osobe alebo príslušnému zariadeniu.
K bodu 23
Navrhuje sa možnosť platiteľa (úradu práce, sociálnych vecí a rodiny) rozhodnúť o zastavení výplaty prídavku a príplatku k prídavku oprávnenej osobe rodičovi a určiť na túto rodinnú dávku osobitného príjemcu obec alebo ak je to odôvodnené inú právnickú alebo fyzickú osobu v prípadoch, ak prídavok na dieťa neplní účel, oprávnená osoba nedbá o riadne plnenie povinnej školskej dochádzky nezaopatreného dieťaťa, bolo dieťaťu alebo rodičovi uložené výchovné opatrenie (tzv. ambulantného charakteru) podľa zákona o rodine alebo zákona o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele, alebo ak maloleté nezaopatrené dieťa spácha priestupok. Z hľadiska naplnenia účelu prídavku a príplatku k prídavku sa navrhuje poskytovať tieto rodinné dávky oprávnenej osobe prostredníctvom osobitného príjemcu aj v prípade, ak sa do rodiny poskytuje prostredníctvom osobitného príjemcu pomoc v hmotnej núdzi.
Ak pominú dôvody určenia osobitného príjemcu, úrad rozhodne o jeho uvoľnení. Ak však dieťa po určení osobitného príjemcu spácha priestupok, úrad prídavok a príplatok k prídavku odníme. Nárok môže v takomto prípade vzniknúť opätovne najskôr po uplynutí troch kalendárnych mesiacov.
K bodu 24
Navrhuje sa rozšíriť povinnosť oprávnenej osoby vrátiť neoprávnene vyplatený prídavok a príplatok k prídavku aj v prípade, ak oprávnená osoba vedela alebo musela predpokladať, že prídavok a príplatok k prídavku poberala neoprávnene.
K bodu 25
Návrhom sa legislatívne upravuje možnosť oprávnenej osoby na základe svojho rozhodnutia požiadať platiteľa aby rozhodol o odňatí prídavku a príplatku k prídavku. Objektívne možno predpokladať, že spravidla pôjde o situácie, keď sa oprávnená osoba rozhodne, že nechce poberať prídavok a príplatok k prídavku alebo ak dôjde k zmene dohody medzi osobami spĺňajúcimi podmienku oprávnenej osoby.
K bodu 26
Nadväzne na vznik a trvanie nároku na prídavok a príplatok k prídavku sa navrhuje oprávnenej osobe zdôrazniť povinnosť zabezpečenia plnenia účelu tejto rodinnej dávky.
Vzhľadom na účel prídavku a skutočnosť, že platiteľ nemá vedomosť o zabezpečení starostlivosti najmä v prípade detí v období od troch rokov veku dieťaťa (spravidla po skončení vyplácania rodičovského príspevku) do začiatku plnenia povinnej školskej dochádzky, v dôsledku čoho platiteľ prakticky nemá možnosť v rámci terénnej práce preveriť plnenie účelu prídavku a príplatku k prídavku a plnenie príslušných nárokových podmienok, navrhuje sa založiť povinnosť oprávnenej osobe podľa § 2 ods. 1 písm. a) c) a e) písomne oznámiť platiteľovi spôsob a miesto kde bude zabezpečovaná starostlivosť o nezaopatrené dieťa vo veku od 3 rokov veku do začiatku plnenia povinnej školskej dochádzky. Návrhom sa vytvárajú podmienky pre terénu prácu úradu práce, sociálnych vecí a rodiny orientovanú na kontrolu plnenia účelu prídavku a príplatku k prídavku a aj na preventívnu činnosť v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately. Zároveň sa navrhuje, aby údaje ktoré platiteľovi známe z vlastnej činnosti, alebo ktoré vie získať z informačných systémov iných orgánov verejnej správy, od občana nevyžadoval.
K bodu 27
V záujme zjednodušenia konania a zníženia nákladov spojených s rozhodovaním o nároku na prídavok a príplatok k prídavku sa navrhuje, aby nárok na tieto rodinné dávky zanikol priamo zo zákona pri dovŕšení 25 rokov veku dieťaťa a pri získaní vysokoškolského vzdelania druhého stupňa.
K bodom 28 až 30
Návrhom sa aktualizujú vnútorné odkazy s prihliadnutím na ustanovenia, ktoré predmetom tohto zákona.
K bodu 31
Vzhľadom na navrhovanú podmienku týkajúcu sa opakovaného páchania priestupkov zo strany maloletých detí a vplyvu takéhoto konania na poskytovanie prídavku a príplatku k prídavku sa navrhuje na účely tohto zákona zohľadňovať len priestupky spáchané maloletými deťmi od účinnosti tohto zákona.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2014.
Bratislava 26. septembra 2013
Robert Fico, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Ján Richter, v. r.
minister práce, sociálnych vecí a rodiny
Slovenskej republiky