Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Predložený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov bol vypracovaný na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2013.
Prídavkom na dieťa (ďalej len „prídavok“) a od januára 2008 aj príplatkom k prídavku sa podporuje prítomnosť nezaopatreného dieťaťa v rodine alebo samostatné plnoleté nezaopatrené dieťa, pričom dôraz sa kladie na účelné využívanie finančných prostriedkov určených na prídavok a príplatok k prídavku najmä v súvislosti s riadnou starostlivosťou oprávnenej osoby o výchovu a výživu nezaopatreného dieťa. Z toho dôvodu sa navrhuje upraviť určenie osobitného príjemcu v prípadoch neplnenia účelu prídavku a príplatku k prídavku, nedbania o riadne plnenie povinnej školskej dochádzky, uloženia výchovného opatrenia a spáchania priestupku dieťaťom. V prípade opakovaného páchania priestupku sa navrhuje prídavok a príplatok k prídavku odňať.
Na účely nároku na prídavok v prípade nezaopatrených detí, ktoré sa sústavne pripravujú na povolanie štúdiom na vysokej škole sa navrhuje zohľadniť právnu úpravu obsiahnutú v § 65 ods. 2 zákona o vysokých školách, ktorá umožňuje študentom vysokých škôl v rámci štúdia presiahnuť štandardnú dĺžku štúdia najviac o dva akademické roky. Tento návrh zrovnoprávni na daný účel postavenie študentov študujúcich na Slovensku a v cudzine a v porovnaní so súčasným stavom výrazne zjednoduší konanie o nároku na prídavok a príplatok k prídavku v takýchto prípadoch.
Nadväzne na zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákon č. 131/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov sa návrhom zákona spresňuje a jednoznačne vymedzuje štúdium realizované výlučne dennou formou štúdia. Ďalej sa bližšie špecifikujú situácie, kedy sa dieťa považuje za nezaopatrené.
Na účely nároku na prídavok v prípade nezaopatrených detí, ktoré sa sústavne pripravujú na povolanie štúdiom na vysokej škole sa navrhuje s prihliadnutím na § 65 ods. 2 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov akceptovať aj štúdium, ktoré presahuje štandardnú dĺžku štúdia určenú pre daný študijný program v Slovenskej republike najviac o dva akademické roky. Týmto návrhom sa odstráni rozdiel medzi štúdiom v Slovenskej republike a v cudzine, kde inštitút štandardnej dĺžky štúdia nie je upravený a z tohto dôvodu títo študenti zvýhodnení. Návrhom sa v tomto smere na účely prídavku a príplatku k prídavku zrovnoprávni postavenie študentov študujúcich na Slovensku a v cudzine. Doterajšie prihliadanie len na štúdium v rámci štandardnej dĺžky štúdia sa prejavilo aj vo zvýšení administratívy súvisiacej s konaním a rozhodovaním o nároku na prídavok a príplatok k prídavku zo strany úradov práce, sociálnych vecí a rodiny.
Vládny návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými
zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Finančný, sociálny, environmentálny vplyv a vplyv na podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti sú uvedené v doložke vybraných vplyvov.
Vzhľadom na doložku zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie je vypracovanie tabuľky zhody bezpredmetné.