K bodu 3 Ustanovením sa vo vzťahu k zmene § 2a odseku 1 rozširuje pojem objednávateľa z dôvodu, že ním môže byť aj iná osoba než orgán verejnej správy napr. záujmové združenie, obec, nemocnice, a pod.
K bodu 4
Legislatívno-technická zmena pre zachovanie obsahu ustanovenia pôvodného § 3 ods. 3 zákona o doprave na dráhach.
K bodu 5
Ustanovením sa vo vzťahu k zmene § 2a priradzuje platnosť dotknutých ustanovení k verejnej doprave.
K bodu 6
Ustanovením sa riešia potreby vyplývajúce z aplikačnej praxe, kedy vstup nových dopravcov a vytvorenie viacerých objednávateľov dopravy, prináša potrebu vytvorenia možnosti, aby si objednávateľ dopravy (napr. na malej miestnej železničke) s obmedzenými možnosťami uhrádzať straty s ním objednaných výkonov, mohol sám určiť, v akom podiele bude hradiť náklady na prepravu, rozpočet obce a koľko a akou formou budú znášať náklady iné zúčastnené subjekty, sponzori, cestujúci, daňoví poplatníci a podobne.
K bodu 7
Ustanovením sa riešia potreby vyplývajúce z aplikačnej praxe, kedy u niektorých vlakov je požiadavka na ich vedenie, ale sú málo využívané, alebo sú vysoko stratové napr. mimoriadne vlaky, nočné vlaky. Tieto sú aj v zahraničí vedené s tzv. globálnymi cenami, kde cestujúci k cestovným lístkom so zľavou dopláca určitý príplatok, aby sa dosiahla aspoň čiastočná udržateľnosť prevádzky vysoko stratových vlakov. Cestujúci si môže vybrať iný vlak, kde zľavy platia, avšak je vedený napr. v dennom čase, kedy je využitie vlaku vyššie, a tým aj straty z jeho prevádzky sú nižšie. V zahraničí je tiež uplatňovaná prax, najmä v mestských a prímestských vlakoch, že v čase špičky nie sú niektoré zľavy v prípade niektorých vlakov aplikované (napr. zľavy pre dôchodcov), ak sú tieto vlaky vedené pre napr. rannú špičkovú dochádzku do školy alebo do zamestnania.
K bodu 8
Ustanovením sa odstraňuje duplicita s písmenom a).
K bodom 9 a 10
Návrhom sa rieši problém aplikačnej praxe z dôvodu, že Slovenská republika záväzok vyplývajúci z medzinárodného dokumentu Protokol o prevencii, potláčaní a trestaní obchodovania s ľuďmi, osobitne so ženami a deťmi, doplňujúci Dohovor OSN proti národnému organizovanému zločinu a Dohovor Rady Európy o boji proti obchodovaniu s ľuďmi, podľa ktorých dopravcovia sú povinní presvedčiť sa, že všetci cestujúci vlastnia cestovné doklady požadované na vstup do prijímacieho štátu, doteraz neprebrala.
K bodom 11 až 13
Účelom je spresnenie ustanovení.